Počasí dnes21 °C, zítra22 °C
Pondělí 13. května 2024  |  Svátek má Servác
Bez reklam

Stát nemá peníze. Vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy za desítky miliard postaví soukromá firma

Vysokorychlostní železnici na Moravě postaví soukromá firma, protože stát nemá peníze. Správa železnic nyní vypsala studii proveditelnosti PPP na trasy z Ostravy do Brna a do Břeclavi. Nejdále je příprava trati z Přerova do Ostravy, kde rychlovlaky poletí více než třistakilometrovou rychlostí.

Správa železnic uzavřela smlouvu se společností PricewaterhouseCoopers na vypracování studie proveditelnosti PPP Rychlá spojení Morava ohledně financování stavby formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Jde o úseky z Brna do Ostravy a z Brna do Břeclavi, které jsou v přípravě nejdál. V Olomouckém kraji se to týká tratí Moravská brána I a II. 

"Pokud má mít Česko v roce 2033 dostavěnou páteřní síť dálnic včetně pražského okruhu a rozestavěné první úseky vysokorychlostních tratí, musíme pro financování výstavby zajistit více zdrojů. Zapojení soukromého sektoru prostřednictvím takzvaných PPP projektů je nezbytným krokem. Soukromý sektor tratě doprojektuje, zafinancuje, postaví, po několik desetiletí je bude provozovat a udržovat a pak je předá do užívání státu v odpovídající kvalitě," vysvětlil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Investice budou v řádech desítek miliard korun, oba úseky VRT na střední a severní Moravě nyní mají hotovou většinu potřebné dokumentace pro územní rozhodnutí. Se zahájením výstavby Správa železnic počítá v roce 2026 a se zprovozněním zhruba o šest let později, úsek mezi Přerovem a Brnem je hudbou vzdálenější budoucnosti. Předpokládaný termín zahájení stavby připadá na období po roce 2040.

Rychlovlaky pod Čekyňským kopcem? U Přerova se má pro novou trať posoudit i možnost tunelu

Úseky plánované vysokorychlostní trati na území Olomouckého kraje nazvané Moravská brány I a II jsou v pokročilé etapě příprav, naopak v úvodní fázi je navazující část s označením Haná. Ta má vést kolem Přerova a Vyškova do Brna. Občané z...

V rámci PPP dodavatel železnici postaví za svoje peníze a 15 až 30 let ji bude provozovat. Stát mu za to bude platit formou pravidelných plateb. PricewaterhouseCoopers má za úkol zhodnotit přínosy a rizika PPP.

"Očekáváme, že studie bude dokončena ke konci 2. čtvrtletí letošního roku. Tento podklad bude sloužit vládě České republiky k rozhodnutí o využití PPP financování na úsecích Rychlého spojení Morava a k zahájení výběru transakčního poradce pro přípravu koncesní smlouvy s budoucím zhotovitelem výstavby VRT," dodal ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Správa železnic

Štítky vysokorychlostní trať, VRT, PPP, investice, Moravská brána, Ostrava, Česko, Přerov, peníze, soukromá společnost, Brno, Olomoucký kraj, Správa železnic, Morava

Stát nemá peníze. Vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy za desítky miliard postaví soukromá firma  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.