Olomoucký kraj zveřejnil výsledky analýz stavu silnic, jejichž opravy byly podle kriminalistů předmětem nezákonné činnosti organizované skupiny politiků, úředníků a pracovníků stavebních firem. Ze šesti posuzovaných staveb byla v pořádku jediná. U zbylých pěti chce hejtmanství uplatnit reklamace, v některých případech by tak mohlo dojít i na kompletní rozkopání a následné znovuvybudování ošizených úseků.
Nejen Olomouckým krajem otřásla v závěru minulého roku korupční kauza, kterou detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu nazvali krycím označením Autostráda. Elitní policejní útvar provedl několik domovních prohlídek, zasahoval i na krajském úřadě či přerovské radnici. Kriminalisté obvinili z různých trestných činů celkem třináct lidí, kteří měli hrát určitou roli v nezákonném ovlivňování zakázek na dopravní stavby v regionu. Část obviněných se k ilegálnímu jednání přiznala.
Jaké dopady mělo počínání organizované skupiny na stav silnic v Olomouckém kraji, nechalo hejtmanství překontrolovat prostřednictvím analýz za přibližně 600 tisíc korun. Trojice odborných firem posuzovala cesty ze seznamu ovlivněných zakázek, který poskytla Olomouckému kraji policie. Podle zjištění detektivů totiž skupina nezískavala finanční prospěch pouze ovlivňováním výběrových řízení a ceny zakázek, ale také tak, že měli fakturovat provedení prací, které neproběhly, a tím šidit kvalitu staveb.
Pondělí, 22. dubna 2024, 19:04
Olomoucký kraj dokončuje kontrolu staveb v korupční kause Autostráda, ve které chobotnice politiků, úředníků a stavebních firem ohýbala dopravní zakázky v regionu, a vydělávala tak miliony. V Loučanech například mafie položila nový asfalt na starou...
„Analýzy prokázaly pochybení v konstrukčních vrstvách sledovaných cest. Ze šesti analyzovaných se jen u jedné dá předpokládat, že budeme uplatňovat reklamaci pouze formou slevy na díle,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN), jenž má oblast dopravy v gesci po svém bývalém náměstkovi Michalu Záchovi, který kvůli obvinění v kauze na své veřejné funkce a členství v ODS rezignoval. U opravovaného úseku Trhavice – Město Libavá tak bude hejtmanství požadovat pouze mírnou finanční kompenzaci. V pořádku by s největší pravděpodobností měla být podle nového ředitele Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK) Ivo Černého také oprava silnice v Hanušovicích.
V dalších případech už jsou ale pochybení výrazně většího rozsahu. „Chystáme uplatnit reklamační řízení formou rozebrání a nového složení silnice,“ konstatoval hejtman Suchánek.
Správa silnic Olomouckého kraje, případně samotný krajský úřad budou řešit reklamace u nové silnice mezi Velkou Bystřicí a obcí Mrsklesy, kde podle ředitele SSOK nedošlo ke spojení vrstev při rekonstrukci formou takzvaného teplého remixu.
Závažná pochybení odhalily analýzy u třech hloubkových oprav silnic, a to sice v úseku Nedvězí – Hněvotín, dále v obci Slatinky a také v jedné z etap zakázky nazvané Unčovice – Litovel, kdy se problémy mají týkat části rušného průtahu městem Litovel.
Se smíšenými pocity se tak za loni skončeným tříletým obdobím rekonstrukce rozsáhlého úseku v katastru Litovle ohlíží starosta Viktor Kohout (SNK). „Byli jsme rádi, že Olomoucký kraj po mnoha letech vyčlenil peníze a opravil silnici, která byla v katastrofálním stavu. Bylo to náročné, dopravní komplikace byly opravdu velké, ale lidem jsme vysvětlovali, že to teď přečkáme a budeme mít spoustu let silnici v pořádku. A možná to tak tedy nebude,“ uvažoval starosta města, kterého také nemile překvapily výsledky analýz a figurování litovelské silnice v seznamu ošizených zakázek. Případná reklamační demolice a opakovaná oprava průtahu městem je pro něj takřka nemyslitelným scénářem.
„Nedokážu si představit, že by se znova třeba na rok zavřela Litovel. Lidé už přetrpěli mnoho dlouhých objížděk, a to samé i firmy. Nebyla to legrace. Máme tady potravinářské podniky, cukrovar, všem vznikly nemalé náklady. Lidem jsme vysvětlovali, aby to vydrželi. A pak zjistíte něco takového, co zastíní snahu všech,“ mrzí starostu Kohouta.
Ředitel SSOK Černý ubezpečuje, že pro uživatele silnic není nedodržení postupů a nepoužití předepsaných technologií nebezpečné, pevnostní zkoušky vyšly s dobrými výsledky. Nedostatky ovšem ukázaly kontrolní vrty a také specializované posouzení takzvaným georadarem. Organizace se tak podle hejtmana musí pustit do reklamačních řízení, silnice mají mít životnost 25 let, záruční doba je stanovená na pět let. „Kdyby nastal problém třeba za deset let, tak už si na dodavatelích nic nevezmeme,“ poznamenal hejtman.
Vyjednání reklamací u nekvalitně provedených staveb bude představovat podle ředitele Černého značně složitou záležitost, pro stavební firmy by to znamenalo zřejmě náklady v řádech milionů či desítek milionů korun. „Nevím, jak dlouho mohou tato reklamační řízení trvat. Počítám, že dodavatel si objedná akreditovanou laboratoř, bude provádět svoje zkoumání. Pak se bude hledat nějaká shoda,“ nastínil.
Ačkoliv podle hejtmana v případě úspěšných reklamací neutrpí Olomoucký kraj finanční škodu, hořké plody nekalé činnosti organizované skupiny zřejmě budou sklízet občané a firmy v dotčených obcích. „Je to v každém případě reputační škoda pro Olomoucký kraj. Občanům vadí zavření cesty, i když je to na první pokus. Pokud nyní budou uzavírky podruhé, tak lidé budou samozřejmě nespokojení dvojnásobně. A je to pochopitelné,“ komentoval hejtman Suchánek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Měli by se kontrolovat všechny silnice po rekonstrukci i po opravách. Mizí tady velké částky peněz za nekvalitní práci.
Mohelnické kopce by taky mohl někdo zkontrolovat??? Tak dlouho to opravovali (ikdyž nebylo úplně potřeba), pak to bylo tak dlouho bez namalovaných čar. Hned po první zimě byla nahoře ve druhém rozdvojení od Mohelnice díra jako ďas, celkem hodně dlouho. Následně ji zalátali, od té doby tutéž díru už nekolikrát. No a po letošní zimě je z toho komplet tankodrom. Vlastně horší, než byl povrch před tou dlouhou rekonstrukcí. Ostatně, MÚK v Mohelnici u benzinky, to je taky tragédie. Tolikrát opravovaná, nekonečné kolony a furt je to tak na BVPčko, ne na osobní auto.