Prvotní jednání o reklamacích nekvalitně zrekonstruovaných silnic v souvislosti s kauzou Autostráda absolvovali zástupci Olomouckého kraje a dodavatelských firem. Hejtmanství chce nechat předělat čtyři ze šesti úseků, u kterých odborná diagnostika zjistila závažné problémy.
Od loňského listopadu se vedení Olomouckého kraje a také zástupci servisní organizace Správa silnic Olomouckého kraje zabývají problémy, které odhalilo vyšetřování detektivů z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Krajské dopravní zakázky zřejmě nezákonným způsobem ovlivňovala třináctičlenná zločinecká skupina složená z politiků, úředníků, podnikatelů či pracovníků stavebních firem. Ukázalo se, že členové spolupracujícího uskupení nezískávali hlavní finanční prospěch z ovlivňování cen zakázek ve výběrových řízeních, ale z nedodržení postupů a použití materiálů při výstavbě. To bylo možné i kvůli zapojení pracovníka stavebního dozoru a dalších úředníků, kteří měli správnost provedení kontrolovat. Podle Vrchního státního zastupitelství v Olomouci se několik aktérů kauzy k nezákonnému jednání přiznalo. S následky nekalé činnosti a ošizení důležitých staveb v hodnotě desítek milionů korun se nyní chce Olomoucký kraj vypořádat prostřednictvím reklamací.
„Zahájili jsme reklamační řízení se dvěma firmami. Jedna z nich nám opravovala silnice technologií teplého remixu a musím říct, že jejich přístup zaslouží klobouk dolů. Byli vzorně připravení, my jsme jim předali reklamační protokoly s analýzami zjištěného stavu. K nespojeným vrstvám řekli, že vše vyřeší, chtějí, aby Olomoucký kraj byl spokojeným zákazníkem. To je férový přístup, který firmě k nám otvírá další dveře,“ poodhalil hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN), který má na starost oblast dopravy po konci jeho bývalého náměstka Michala Záchy. Někdejšího člena ODS a přerovského exradního policie v kauze obvinila a politik se vzdal svých funkcí.
Na základě informací od kriminalistů nechal Olomoucký kraj posoudit celkem šest silnic. Technologií označovanou jako teplý remix byly prováděny tři úseky. Silnice v Hanušovicích byla podle analýz v pořádku, u zakázky Město Libavá - Trhavice se ukázaly pouze menší nedostatky, kvůli kterých chce kraj uplatnit slevu z ceny díla. Třetí úsek se týkal rekonstrukce silnice Velká Bystřice – Mrsklesy, která původně vyšla podle smlouvy na přibližně sedm milionů korun a zhotovitelem byla společnost Frekomos. „Zakázku reklamujeme a firma se k tomu postavila čelem. To se mi velmi líbí,“ komentuje hejtman jednání o nápravě zjištěného problému.
Středa, 15. května 2024, 17:07
Kauza zmanipulovaných zakázek a nekvalitně opravených silnic v Olomouckém kraji se značně nepříjemným způsobem dotkla malé obce Slatinky na Prostějovsku. Provedená kontrolní diagnostika ukázala, že ve zrekonstruované cestě chybí důležité vrstvy a...
Složitější mohou být podle hejtmana Suchánka uplatnění reklamací u hloubkových oprav či rozsáhlejších staveb v úsecích Hněvotín – Nedvězí, Slatinky a také v případě rekonstrukce silnice na průtahu městem Litovel. Zakázky prováděl nadnárodní stavební koncern Porr, jehož stavbyvedoucí byl podle pořadu Reportéři ČT jedním z hlavních aktérů kauzy, při které fakturováním neprovedených prací zločinecká skupina získávala vysoké částky. Kontrolní vrty v silnicích prokázaly, že důležité vrstvy v liniových stavbách chybí a hejtmanství má obavy o životnost díla. „Na první konzultaci jsme firmu informovali o všech zjištěních, které máme. Uvidíme, jak se k tomu postaví, zatím nemáme písemné sdělení. Očekáváme, že to bude delší proces. Samotné nápravě stavu budou předcházet výměny názorů, expertních stanovisek a tak dále. Uživatelům staveb to teď nijak nevadí, cesty jsou nyní nové, nejsou na nich díry nebo zvlnění, ale hrajeme o to, aby se silnice předělaly tak, aby do budoucna vydržely minimálně 25 let podle zákona a nejlépe padesát nebo i sto let,“ vysvětlil Josef Suchánek.
Podle nového vedoucího provozní jednotky Olomouc společnosti Porr Pavla Peřiny utrpělo kauzou renomé firmy. „Můj pohled je takový, že také od NCOZ jsme obdrželi sdělení, že jsme v této aféře poškozenou stranou. Od těchto praktik jsme se odstřihli, pozice je ale velmi nekomfortní. Jsme částečně stigmatizováni, i když lidé, kteří jsou dnes stíháni za organizovaný zločin, už v naší společnosti nepůsobí. Snažíme se restartovat náš byznys v tomto regionu,“ uvedl Peřina, který je jedním z představitelů personálních změn v souvislosti s kauzou. Uskutečnění reklamací u trojice staveb by pro firmu zřejmě znamenalo další vysoké náklady, jaký bude další vývoj v této záležitosti zatím není jasné. „Samozřejmě jsme zhotovitelem některých staveb, kterých se kauza týká. Určitě se k tomu postavíme tak, že dodržíme veškeré závazky, které vůči kraji máme. O dalším postupu budeme jednat,“ dodal Pavel Peřina.
Obdobně jako stavební firmy je v pozici poškozeného také Olomoucký kraj, pro hejtmanství by v případě úspěšných reklamací ale nemělo nakonec jednání zločinecké skupiny představovat finanční škodu, ta by se přenesla právě zhotovitelské společnosti, které by měly nekvalitně zpracované silnice znovu opravit na své náklady. „Pro firmy jsou to velké částky, ale to samé platí i pro nás. Pokud bychom nad stavbami přivřeli oči, tak by se mohlo stát, že bychom museli vrátit evropské dotace, a ještě zaplatit penále. Rozhodně nepřipadá v úvahu, že bychom reklamace neuplatňovali,“ uzavřel hejtman Suchánek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
cituji - třináctičlenná zločinecká skupina složená z politiků, úředníků, podnikatelů či pracovníků stavebních firem... myšleno vedoucích pracovníků staveb.firem ! Tímto rád připomenu arogantní poznámky některých diskutérů, urážky, nadávky do dezolátů atd ... že Češi kteří jsou pouze vyučení se v práci flákají, chtějí všechno v práci ošulit, jen chlastají pivo apod. V této a podobných kauzách snad figuruje jako obviněný nějaký dělník ?? ve výrobních firmách je to stejné ... ovšem při průšvihu seberou peníze řadovým zaměstnancům. Co třeba kauza letadel Boeing v USA ? Po nehodách letounů Boeing v letech 2018 a 2019 kdy docházelo k problémům s kvalitou výroby se objevili dva whistlebloweři ale netrvalo dlouho a byli nalezeni mrtví. Manažer kvality v březnu 2024.