Nový dočasný přechod přes frekventovaný průtah Olomoucí ve Velkomoravské ulici překvapil některé řidiče i obyvatele krajského města. Na křižovatce u prodejny Lidl probíhá rozsáhlá modernizace a vytíženým místem nemohou procházet pěší. Musí na náhradní trasu, na níž ovšem nejsou semafory. Současné řešení vnímá jako rizikové i krajský koordinátor organizace BESIP. Někteří lidé navíc stále využívají původní cestu, která vede přes prostor stavby.
Čtyřproudou silnici I/35 v Olomouci na ulici Velkomoravská rozděluje středový pás se zábradlím, které má zamezit přecházení páteřní komunikace v místech, která pro to nejsou určená. Část středového pásu je nově přerušená a krátký úsek hrazení je pryč, v místě je žlutou barvou vyznačený přechod pro chodce. Desítky metrů před přechodem je také značka omezující rychlost na 30 kilometrů v hodině a na vozovce je v každém z pruhů také namalované rozměrné dopravní značení, které upozorňuje na existenci přechodu pro chodce.
Důvodem nové úpravy je probíhající rekonstrukce křižovatky ulic Velkomoravská a Schweitzerova, která vstoupila do další fáze prací. V křižovatce jsou demontované semafory a auta tudy projíždějí jen po hlavní Velkomoravské ulici bez zastavení, v okolí provádějí činnosti pracovníci odborných a stavebních firem. Tím došlo k přerušení využívané trasy pro pěší mezi centrem města a rozlehlou oblastí sídlišť v městských částech Nové Sady a Povel. „Záměrem bylo dál využívat přechod, který se nachází na křižovatce, ale při schvalování uzávěr nebyla tato varianta povolena. Bylo nařízeno vybudovat náhradní přechod pro chodce v jiném místě,“ vysvětlila mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.
Čtvrtek, 30. května 2024, 13:27
Jednu z nejvytíženějších křižovatek v Olomouci na ulici Velkomoravská čeká od začátku června komplexní proměna. Křížení s ulicí Schweitzerova u prodejny Lidl se stane součástí koordinovaného tahu na páteřní silnici v krajském městě. Úprava se dotkne...
Nejen na sociálních sítích se rozpoutala debata o obavách z nebezpečnosti místa, kterým podle sčítání dopravy z roku 2020 projíždí v pracovní dny i přes 40 tisíc aut denně. „Pro schvalující orgány je tato podoba dostačující, v opačném případě by ji nepovolily,“ podotkla mluvčí Doleželová.
Novinka zaskočila také krajského koordinátora BESIPu Miroslava Charouze: „Vyznačení je asi v rámci možného maximální, ale když jsem provizorní přechod viděl, tak jsem si okamžitě vzpomněl na tragickou nehodu v Přerově, kde nedávno zemřela mladá žena, když ji srazilo auto v druhém pruhu. Vnímám to jako obrovské riziko,“ míní odborník na oblast bezpečnosti silničního provozu.
V úterý krátce před osmou hodinou procházeli lidé přes nově vyznačené místo a trpělivě čekali, až bude rušná silnice na chvilku volná. Mnoho ze šoférů v ranní špičce přednost chodcům nedalo. „Moc bezpečné řešení to podle mě není, ani nepočítám s tím, že by mě měl někdo na přechodu pustit, aby byla nějaká plynulost provozu. Ale těch pár minut počkám a přejít se dá. Chápu, že je to potřeba kvůli stavbě,“ hodnotila jedna z chodkyň po překonání rušné komunikace.
Bezpečnost chodců podle Charouze musí mít prioritu, i kdyby mělo dojít k výraznějšímu zpomalení dopravy na frekventované silnici. „Nečekejme, že tam řidiči budou s velikou radostí zastavovat a pouštět lidi. Vnímám to jako veliké nebezpečí a nebude to tam třeba jen týden. Může se stát katastrofa. Přivítal bych nějaké mechanické řešení například v podobě zpomalovacích prahů, nebo ještě lépe semafory. Lidé nebudou pravděpodobně přecházet ve skupině, ve vytížených časech postupným přecházením mohou provoz na této silnici zastavit. V místě je stanovená maximální rychlost 30 kilometrů v hodině, ale je otázkou, kolik řidičů ji bude v tomto úseku dodržovat,“ komentoval dopravní expert.
Ten zároveň upozorňuje na skutečnost, že řada obyvatel překonává oplocení stavby a další zábrany a silnici přechází přes staveniště. „Pro chodce asi bude potřeba vylepšit informace, že mají pokračovat o kus dál na nový přechod,“ podotkl Charouz.
Apel na dodržování předpisů a obezřetnost zní také z olomoucké radnice. „Jako u každé stavby je potřeba respektovat značení a nevstupovat do této lokality, a to kvůli zdárnému průběhu prací a také hlavně kvůli bezpečnosti občanů,“ dodala Jana Doleželová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.