Architektonicko-urbanistickou soutěž na podobu nového autobusového a vlakového terminálu v Hranicích na Přerovsku vyhrál návrh švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur, které tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich. Výstavba nového nádraží souvisí s plánovaným gigantickým projektem na vybudování železnice pro rychlovlaky.
Vítězný projekt zaujal porotu svým elegantním designem a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města. Stavba nového nádraží v Hranicích by mohla začít v závěru roku 2027 a potrvá zhruba tři roky.
Architekti navrhli objekt se střechou v podobě výrazné transparentní lucerny. Podchod k nástupištím, viadukt, zastřešení autobusových stanovišť před nádražím a objekt pro parkování jsou jednotlivé stavby, které na sebe navazují. „Vidíme hluboký smysl v posílení funkce Hranic jako města pro práci, bydlení, blízkou rekreaci a průmysl 21. století tak, jak ji definuje programová koncepce města. Díky rychlejší dostupnosti se blízké okolí nádraží stane středobodem Moravy pro přestup do světa. Lze tak rozvinout silné stránky tohoto místa a tím dále rozvíjet potenciál Hranic,“ uvedl architekt Lukáš Taller.
Pondělí, 6. května 2024, 18:54
Projekt výstavby takřka 65 kilometrů vysokorychlostní trati s označením Moravská brána prochází podrobným posouzením vlivu na životní prostředí. Záměr podle Správy železnic zohledňuje celou řadu požadavků s cílem minimalizace vlivu na okolní přírodu...
Nádraží v Hranicích se podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele Správy železnic (SŽ) stane klíčovým přestupním bodem pro dálkovou, příměstskou i individuální dopravu. Hranice totiž leží na trase plánované vysokorychlostní trati Moravská brána spojující Prosenice u Přerova s Ostravou. Nynější nádraží stojí uprostřed kolejiště, což podle Nejezchleba komplikuje jeho rozšíření a modernizaci. Nová budova bude proto postavena na jiném místě vlakového areálu, aby mohla být vybudována delší nástupiště a zajištěn bezpečnější přechod pro cestující. Z přepravního modelu vyplývá, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9800 cestujících ve všední den a 7800 o víkendu. Hned po zprovoznění vysokorychlostní tratě by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.
Nová nádražní budova bude sloužit jak současné konvenční železnici, tak vysokorychlostním vlakům, což umožní i snadnější spojení dálkových rychlíků od Olomouce přes Valašské Meziříčí a Vsetín až na Slovensko. „Napojení Hranic na vysokorychlostní trať výrazně usnadní dojíždění nejen za prací. Cesta z Hranic do Ostravy se zkrátí na půl hodiny, do Olomouce potrvá 20 minut a v Brně bude vlak za hodinu. Očekáváme, že snadná dostupnost těchto měst přinese nové impulsy pro rozvoj Hranic i celého regionu,“ podotkl Nejezchleb.
Všech 11 soutěžních návrhů na podobu nové nádražní budovy si lze prohlédnout na výstavě v hranické synagoze, která bude pro veřejnost přístupná od 26. července do 21. září, a to každé úterý, pátek a sobotu vždy od 10 do 17 hodin.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.