Desetikilometrový úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov má za sebou přibližně polovinu z doby výstavby, která byla smlouvou určena na 39 měsíců, hotovo by mělo být ve druhé polovině března 2026. Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy jednají z pozice investorů se zhotovitelskými firmami o možném uspíšení výstavby o přibližně tři měsíce, dlouho očekávaná dopravní úleva by tak mohla přijít už na konci roku 2025.
Projekt D1 Říkovice – Přerov se skládá celkem z 228 stavebních objektů, každý den včetně víkendů je od přelomu let 2022 a 2023 na staveništi rušno a v jednotlivých sekcích se pohybují stovky stavbařů i těžká technika. Po náročné přípravě konstrukcí již dochází k postupnému betonování některých mostů. Tím nejdelším je stavební objekt 209 – tedy takřka kilometrová estakáda v Dluhonicích. Sousední objekt 208 absolvoval důležitou betonáž v pondělí, jednalo se zatím o zhruba polovinu stopadesátimetrového mostu. Od brzkých ranních hodin se začalo s čerpáním betonové směsi do připraveného bednění a výztuže. Celkem na Tovačovskou ulici zamířilo během několika hodin sto domíchávačů, které přivezly takřka tisíc kubíků materiálu.
„Betonujeme od třetí hodiny ráno s tím, že i se zahlazením povrchu se počítá s dokončením kolem 15. hodiny,“ popsal dnes dopoledne ředitel stavby Petr Černík ze zhotovitelské firmy Strabag a doplnil: „Připraveni betonovat jsme byli už minulý týden, ale kvůli extrémně vysokým teplotám nebyly betonárky schopné úplně garantovat parametry betonu. Abychom nekončili za tmy, tak práce začaly už takto brzo,“ objasnil Petr Černík.
Neděle, 11. srpna 2024, 13:09
Silničáři přišli o víkendu s výbornou zprávou pro motoristy. Poslední část západního obchvatu Olomouce mezi Křelovem a Slavonínem bude hotová o půl roku dřív, tím pádem zmizí otravné kolony u hypermarketu Globus. Obchvat bude hotový na konci...
Dalším specifickým objektem je dluhonická estakáda, která překlenuje průmyslový areál Precheza, železniční trať a také řeku Bečvu. Zde se k betonování využívá takzvaných římsových či mostových vozíků.
Nejen řidiči z Přerova či z Olomouckého kraje netrpělivě vyhlížejí dokončení stavby, která dokončí páteřní komunikaci České republiky. Termín zprovoznění díla v hodnotě sedmi miliard korun připadá na březen 2026. Mohl by se ale ještě změnit.
„Vedeme jednání s ŘSD o dokončení do Vánoc 2025, urychlení je možné, ale je to otázka finanční kompenzace. Hlavně například estakáda 209 vyžaduje speciální technologické postupy, pokud by se chtěl zkracovat termín, tak bychom museli navézt další materiál, který třeba ani není v České republice. O tom se také jedná, jestli takový posun termínu o několik týdnů dává ekonomický smysl,“ komentoval ředitel stavby.
Stavba poslední části dálnice D1 u Přerova je v plném proudu. Z nepřeberného množství činností probíhá například neustálé navážení a hutnění podloží hlavní trasy – násypy dosáhnou hodnoty přes 3 100 000 metrů krychlových. Některé důležité mosty jsou ve finální fázi před betonáží. pic.twitter.com/eNxNfvizn0
— ŘSD Olomoucký kraj (@RSD_Olomoucky) August 15, 2024
„Každé urychlení velké dálniční stavby s sebou nese samozřejmě i vícenáklady, právě o těchto náklady je mimo jiné potřeba jednat i se Státním fondem dopravní infrastruktury,“ podotkl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Vytouženou liniovou stavbu po mnoho let odkládaly také soudní spory a různé námitky odpůrců záměru. Ekologická organizace Děti Země napadá rozhodnutí spojená s přerovskou dálnicí i po rozběhnutí výstavby. Soudy v řadě případů žaloby ze strany ekologických aktivistů zamítly, ale v minulý týden Nejvyšší správní soud vyhověl kasační stížnosti Dětí Země a spor o povolení spojená se 14 vedlejšími objekty D1 vrátil k opětovnému projednání na Krajský soud v Ostravě. Záležitost se má týkat částí povolovaných Drážním úřadem. „Poslední právní podání sdružení Děti Země proti stavbě dálnice D1 u Přerova nemůže mít dopad na stavbu hlavní trasy,“ ubezpečuje mluvčí Rýdl.
Pondělí, 19. srpna 2024, 15:08
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.