Výkladní skříň české železnice, vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy, nabírá zpoždění. Více než šedesátikilometrový úsek z Prosenic na Přerovsku přes Hranice do Ostravy se začne stavět o dva roky později, než byl původní plán. Začátek se posunul na rok 2028.
Zpoždění vysokorychlostní železnice v České republice vyplývá z mimořádné zprávy připravené pro českou vládu. Dokument získal server Zdopravy.cz.
"Posun je patrných u všech hlavních úseků vysokorychlostních tratí, u kterých již běží projektová příprava. Nejméně o tři roky je zpožděna stavba VRT Jižní Morava, kde se nyní uvádí termín zahájení v roce 2028. Se stejným rokem počítá Správa železnic i s úsekem Přerov – Ostrava označovaným jako VRT Moravská brána," napsal server.
U Moravské brány jde o zpoždění o dva roky. Poslední oficiální termín zahájení stavby byl v roce 2026. V dokumentaci o posuzování stavby na životní prostředí EIA, které začalo letos před prázdninami, investor předpokládal start stavebních prací v závěru roku 2026. Pro dokončení takřka pětašedesáti kilometrů VRT na severu Moravy pak Správa železnic pracovala s rokem 2034.
Moravská brána je přitom jedním z prvních úseků vysokorychlostní železnice, který se měl v České republice začít stavět. Náklady jen na tento úsek jsou 60 až 80 miliard korun. VRT je navržena na maximální provozní rychlost 320 kilometrů v hodině a na minimální provozní rychlost 200 kilometrů. Jízdní čas z Olomouce do Ostravy by se tak mohl zkrátit přibližně na 30 minut. Nová dvoukolejná trať zároveň uvolní kapacity pro nákladní dopravu na přetíženém železničním koridoru.
Pondělí, 6. května 2024, 18:54
Projekt výstavby takřka 65 kilometrů vysokorychlostní trati s označením Moravská brána prochází podrobným posouzením vlivu na životní prostředí. Záměr podle Správy železnic zohledňuje celou řadu požadavků s cílem minimalizace vlivu na okolní přírodu...
Správa železnic nyní na Moravě plánuje zahájit akorát modernizaci trati z Brna do Přerova a na první úsek mezi Nezamyslicemi a Kojetínem již vyhlásila tendr na zhotovitele prací. "Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá trať druhou kolej, traťová rychlost bude 200 kilometrů v hodině. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028," uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Rekonstruovaný úsek měří přibližně deset kilometrů, nejvýznamnějším stavebním prvkem bude nový Němčický tunel dlouhý 744 metrů, který povede pod kopcem Kozlov. Stavbaři vybudují dvě nové zastávky s bezbariérovým přístupem, jednu jako náhradu za zrušenou stanici Němčice nad Hanou. Obce budou chránit nové protihlukové stěny.
"Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028. Předpokládané celkové náklady přesahují 7,7 miliardy korun," uvedla Správa železnic.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.