Počasí dnes-1,8 °C, zítra0,5 °C
Středa 22. ledna 2025  |  Svátek má Slavomír
Bez reklam

Fofrem po krásné silnici. Na opraveném tahu přes Přáslavice se řidiči nekrotí, obec chystá monitoring

Po šedesáti letech prošla v loňském roce komplexní rekonstrukcí značně hrbolatá silnice II/437 v oblasti Přáslavic na Olomoucku. Projíždějící řidiči zažili úlevu z lepšího stavu komunikace, která už není takovou zátěží pro jejich auta. Místní lidé žijí v klidnějším prostředí, hluk se výrazně snížil. Naopak ale zřejmě narostla rychlost projíždějících vozidel, dlouhý a rovný úsek svádí k překračování limitů. Obec chystá prvotní analýzy pro případná opatření zaměřená na vyšší bezpečnost.

Pět a půl kilometru silnice opravovali loni stavbaři v Přáslavicích a okolí ve dvou etapách takřka půl roku, náročnou přestavbu za více než 97 milionů korun se podařilo zprovoznit ve dvouměsíčním předstihu. Investorem byl Olomoucký kraj, související stavby realizovala také obec. Od zářijového zprovoznění pozorují místní lidé klady, ale i zápory nově upravené silnice, která je alternativou dálničního spojení Olomouce a Lipníku nad Bečvou. „Rekonstrukce přinesla hodně benefitů. Opravili jsme současně i odstavné pruhy a veřejné osvětlení podél silnice, přibylo hodně metrů zeleně, což se projeví až příští rok, ale jsme za to rádi. Hlavně je díky opravě také výrazně nižší hluková zátěž. Lidé jsou rádi, že v noci neslyší projíždějící auta,“ vyzdvihla starostka Přáslavic Jitka Ivanová.

Část občanů ale upozorňuje i na negativní dopad rekonstrukce. „Běžně se tudy ženou auta včetně velkých náklaďáků přes 70 kilometrů za hodinu a zastavit na přechodu? Tak to někdy nehrozí. Nerozumím, a asi nejsem jediný, že zde není žádný pasivní ani aktivní zpomalovač rychlosti. Nejúčinnější by bylo úsekové měření,“ přemítá jeden z občanů Přáslavic.

Konec závodění na Červenohorském sedle? Soustava radarů prochází stavebním řízením

Soustava zařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnici přes Červenohorské sedlo na pomezí Šumperska a Jesenicka by se mohla instalovat v průběhu roku 2025. Záměr již prochází stavebním řízením, pro technologii bude potřeba umístit nové sloupy a na...

 

Dojem zrychlení aut v obci potvrzuje také starostka. „Bohužel rekonstrukce přinesla i jev, který jsme očekávali, což znamená zvýšení rychlosti projíždějících aut. Nepozoruji, že by byl větší provoz, ale ještě nemáme konkrétní čísla. Ze zkušenosti ale můžu říct, že auta jezdí rychleji,“ poznamenala.

Prvním ze zabezpečovacích prvků má být v následujících měsících poptávkový semafor nad přechodem pro chodce. Součástí loňského rozsáhlého projektu byla příprava technologie pod komunikacemi, umístění semaforů se ale administrativně řešilo později a schválený záměr se odsunul na období příznivějšího počasí. „V únoru bude výběrové řízení, jakmile budeme mít zhotovitele, tak předpokládám, že v průběhu jara by mohla proběhnout instalace. Tím bude bezpečnější cesta na zastávku autobusu do Olomouce a pro děti do školy. O problematice dalších přechodů jsme debatovali s projektanty celkem dlouho. Nakonec je to tak, že máme jeden nasvětlený přechod s budoucím semaforem a dvě místa pro přecházení. Není to mnoho, ale nyní se dbá více na plynulost dopravy, taková úprava nám byla odborníky doporučená,“ objasnila starostka Ivanová.

Přáslavice ale zvažují i další kroky pro zmírnění rizik spojených s rychlejší jízdou aut přes obec. V průběhu února má proběhnout monitoring, který zjistí počet projíždějících aut a poskytne podrobná statistická data o dodržování či překračování maximální povolené rychlosti. Už na konci loňského března si nechala obec provést stejné certifikované mapování na tehdy ještě velmi nerovné silnici před rekonstrukcí. Podle starostky se už tehdy ukázalo, že povolený limit překračovalo okolo 40 procent řidičů. Po měření a porovnání hodnot vyhodnotí obec další postup. „Budeme mít podklady a podle výsledku můžeme jít vyjednávat o umístění bezpečnostních či měřících prvků na silnici. Nejprve musíme mít čísla, abychom měli požadavek podložený. Chceme provést měření, porovnání a od toho se odrazit a začít dělat případné kroky. Je to ještě dlouhá cesta. Půjde také o administrativní zátěž s vyřizováním pokut, které by zřejmě zajišťovalo podle smlouvy větší město. Asi by to úplně nebylo na domluvě s Olomoucí, která již nyní řeší dost svých přestupků. Teď ale řešení nechci předjímat,“ uzavřela Jitka Ivanová.

Pro motoristy byla 19.9.2024 slavnostně otevřena silnice v úseku II/437 Přáslavice – Velký Újezd.
Jednalo se o stavební úpravy silnice spočívající v pokládce nových asfaltových vrstev, úpravy krajnic a příkopů a úpravy některých křižovatek,  proběhla výměna svodidel. Zároveň v obci Přáslavice a místní části Kocourovec došlo k rekonstrukci okolních ploch vozovky (parkovací stání, autobusové zálivy a v Přáslavicích výměna veřejného osvětlení a nová světelná regulace přechodu pro chodce). Ve Velkém Újezdu byly vybudovány dva nové vjezdy na místní komunikace. Celkové náklady na stavbu činily cca 97 mil. Kč, náklady za Správu silnic Olomouckého kraje byly ve výši 84 mil. Kč, z čehož cca 80 mil. Kč financovala Evropská unie.
Zdroj: Správa silnic Olomouckého kraje

Ohodnoť článek

Foto Olomoucký kraj

Štítky Doprava, rekonstrukce, silnice, II/437, měření rychlosti, bezpečnost, měření rychlosti, analýza, Přáslavice, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Fofrem po krásné silnici. Na opraveném tahu přes Přáslavice se řidiči nekrotí, obec chystá monitoring  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.