Počasí dnes4 °C, zítra2,5 °C
Čtvrtek 30. ledna 2025  |  Svátek má Robin
Bez reklam

VIDEO: Ochrana před kolizí i viry v interiéru. Do ulic v Olomouci vyjede první vůz z flotily nových tramvají

, aktualizováno před 21 hodinami

Nejmodernější typ tramvaje EVO1/o začne za několik dní vozit první cestující v Olomouci. Do hanácké metropole dorazil vůz v závěru minulého roku, před využitím pro veřejnost musí proběhnout nezbytné technické zkoušky. Tramvaj s řadou nových bezpečnostních prvků je součástí většího balíku, Dopravní podnik města Olomouce objednal celkem devět vozidel, které postupně obdrží v průběhu letošního roku.

Tramvaj s evidenčním číslem 125 projíždí olomouckými ulicemi zatím bez možnosti převážet pasažéry, po dořešení potřebných náležitostí by mohla vstoupit v průběhu prvního únorového týdne do ostrého provozu. Vůz s dveřmi na obou stranách je určený primárně pro obousměrný provoz při zapojení do soupravy, další stejnou tramvaj z objednávky ale Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zatím nemá. Působištěm nového vozu by tak měla být zatím tramvajová trať do Neředína, po dodání dalšího kusu se počítá s primárním využitím na trati na Nové Sady.

Stroj české výroby vznikal jen několik desítek kilometrů od Olomouce. „Už tu měl být i druhý vůz, ale závod v Krnově byl v září zasažený povodní. Došlo k posunu harmonogramu dodání tramvají. Celkově by to neměl být výrazný rozdíl, předpoklad byl, že poslední vůz bude dodaný v srpnu letošního roku, nyní to vypadá na září nebo říjen,“ řekl k objednávce devíti vozidel, které jsou jádrem projektu obnovy tramvajového vozového parku předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Hasiči v Olomouci poznávali vlastnosti elektroaut i kamionů. Na zásahy mají připravené speciální konektory

Podrobnému poznání automobilů a kamionů na elektrický pohon se na seminářích v uplynulých týdnech věnovali hasiči z Olomouckého kraje. Při školeních byly k dispozici ukázky vozidel, které přibližují rozdíly a úskalí, které je potřeba při zásahu...

Kapacita vozu je 27 sedících a 85 stojících osob. „Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systémem, který v salonu vozidla efektivně ničí mikroorganismy – bakterie, viry a plísně,“ přiblížil generální ředitel dodavatelské firmy Pragoimex Vladimír Faltýsek.

Ke komfortu přispívají také vyhřívané plastové sedačky, u kterých je snadnější údržba a čištění. Cestující si mohou také dobíjet elektroniku prostřednictvím USB portů. „V technice došlo ke změně i v použitých brzdách, místo hydraulických jsou u této tramvaje elektromechanické,“ podotkl ředitel DPMO Michalík.

Právě brzdy mohou hrát roli u další novinky, kterou je aktivní antikolizní systém. Ten vyvinula od píky společnost Škoda Group. „Antikolizní systémy byly hodně přenášeny z aut. Ale pro tramvaje je situace jiná, jde o těžké vozidlo, ve kterém stojí několik desítek lidí. Musíme mít dlouhý dosah senzorů a být nezávislí oslnění, tmě, sněhu a podobně,“ upozornil Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.

Lékařské zprávy či objednání na vyšetření online. FN Olomouc modernizuje portál pro pacienty

Na počítači i v mobilní aplikaci si mohou pacienti Fakultní nemocnice Olomouc prohlédnout své lékařské zprávy, výsledky testů nebo se objednat na vybraná zdravotnická pracoviště. Portál pro pacienty nemocnice loni modernizovala, v plánu je ještě...

Laserový senzor neboli lidar detekuje překážky až na sto metrů před tramvají, zorné pole činí 125 stupňů, což má význam v obloucích trati. Do takzvané senzorické fúze se zapojuje i videosenzor. Dalšími součástmi systému zajišťující velmi přesnou lokalizaci tramvaje jsou satelitní navigace a rovněž inerciální jednotka, které detekuje polohu vozu v šestiosém prostoru. „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky,“ doplnil Hušák. Velké překážky systém detekuje až na sto metrů, speciální počítač pak vyhodnocuje celou situaci a upozorňuje řidiče tramvaje, případně provede zásah a brždění. Při nenadálých zkříženích trasy tramvaje autem či chodcem jsou ale možnosti záchranné technologie přirozeně omezené. „To už se nedá zastavit. Jde o fyziku, tramvaj má desítky tun a když před ni někdo na poslední chvíli vběhne, tak už je to neřešitelné,“ poznamenal technický ředitel Hušák.

Za pořízení devíti tramvají zaplatil olomoucký dopravní podnik 314,5 milionu korun, čtyřletý servis pak vyjde na dalších 14,7 milionu. Jednaosmdesát procent pořizovacích nákladů ale pokryje dotace Integrovaného regionálního operačního programu, finanční podpora pro DPMO tedy dosáhne částky přes 250 milionů korun.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, tramvaj, investice, nové tramvaje, tramvaj Olomouc, zakázka, antikolizní systém, DPMO, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

VIDEO: Ochrana před kolizí i viry v interiéru. Do ulic v Olomouci vyjede první vůz z flotily nových tramvají  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.