Krajský úřad Olomouckého kraje zveřejnil záměr odstranit zákazové značky na části páteřní komunikace I/35 v Olomouci, a to v části procházející Foerstrovou ulicí. Důvodem je postupující výstavba dálničního obchvatu s označením Křelov-Slavonín, který má odvézt dopravu z přetíženého rondelu u Globusu.
Vjezd kamionů do jedné z hustě obydlených oblastí Olomouce na Foerstrově ulici v současnosti omezují zákazové značky typu B12 s dodatkovou tabulkou E5, která stanovuje zákaz pro nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun. Krajský úřad v první polovině dubna zveřejnil záměr tyto značky odstranit a umožnit kamionům využívat i tuto část průtahu Olomoucí. K chystané změně mohou dotčené subjekty podávat v následujících týdnech písemné připomínky nebo písemné odůvodněné námitky.
Pátek, 14. února 2025, 06:54
Nový tříkilometrový úsek dálnice D35, který zkompletuje západní obchvat Olomouce, by se měl částečně zprovoznit ještě několik měsíců před finálním listopadovým termínem. Informaci uvedl na sociálních sítích šéf ŘSD Radek Mátl, po polovině dálnice by...
„Kvůli novému napojení dojde k dopravním omezením v oblasti stavby nedaleko Globusu. Aby nedošlo k přetížení této silnice, tak se využije také Foerstrova ulice, kde nyní platí zákaz. Změna by ale měla být dočasná od 1. července jen po nezbytně nutnou dobu, než dojde k napojení a tranzitní doprava na Hradec Králové či Prahu už vůbec nebude muset jet na kruhový objezd u Globusu,“ vysvětlila důvod chystané změny náměstkyně olomouckého primátora pro oblast dopravy Miroslava Ferancová (ANO).
Písemnost zveřejněná krajským úřadem k chystanému stanovení místní úpravy provozu na pozemní komunikaci jako argument pro zrušení zákazu uvádí skutečnost, že dostavbou dálnice D35 u Křelova pomine „jiný důležitý veřejný zájem“ tedy zákonný důvod, pro který bylo možné dopravními značkami B12+E5 na ulici Foerstrova v Olomouci omezit průjezd nákladních vozidel o celkové hmotnosti nad 12 tun. „Tímto důvodem je sjíždění zejména tranzitní nákladní dopravy z obchvatu Olomouce na průjezdní úsek silnice číslo I/35 městem Olomouc a příjezd na okružní křižovatku u Globusu směr Mohelnice, za účelem vyhýbání se neúnosně dlouhých front a s tím spojeného časového zdržení na příjezdu na předmětnou okružní křižovatku směrem od Brna a Ostravy. Následkem tohoto sjíždění bylo nadměrné zatížení páteřní komunikace městem, což mělo za následek další zatěžování komunikací uvnitř města. Dokončením a zprovozněním dálnice na obchvatu města evidentně pomine důvod vjíždění tranzitní dopravy do města a tím pomine jediný zákonný důvod omezení nákladní dopravy na silnici číslo I/35 na ulici Foerstrova v Olomouci,“ specifikoval v dokumentu František Pěruška, vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu.
Zástupci kraje dále uvádějí, že podle zákona může silnice obvyklým způsobem využívat každý, pokud není legislativou stanoveno jinak. Z tohoto pohledu by se tak mohly kamiony i do olomoucké městské části Nová Ulice vrátit. „Máme i nějaké signály, že by kraj snad nechal Foerstrovu přístupnou bez omezení tonáže i do budoucna. Ještě ale neproběhlo jednání s politickými zástupci. Budeme to prověřovat. Zdůvodňují to úřednicky s tím, že silnice I. třídy byly budovány s tím, že budou sloužit i kamionové dopravě. Po dokončení obchvatu by už nic nemělo bránit tomu, aby tam těžké kamiony jezdily. Ale jako město se budeme samozřejmě snažit jednat, aby tato úprava byla opravdu jenom dočasná a nedopadlo to tak, že tam budou kamiony jezdit trvale. V době, kdy se Foerstrova budovala, tak byla takřka objízdnou částí Olomouce. Město se ale mezitím rozrostlo a už jde skoro o širší centrum města. Kdyby tam měla doprava takto fungovat, tak to by se asi nelíbilo nikomu. Budeme se snažit, aby kraj z tohoto záměru ustoupil. Je to velmi čerstvé, oficiální jednání ještě neproběhla. Určitě tuto záležitost budeme řešit,“ komentovala náměstkyně Ferancová.
K jak výraznému nárůstu kamionové dopravy v této části Olomouce případně zrušením zákazu při dokončení obchvatu dojde, není v současnosti zřejmé. Výrazný díl tranzitu by měla odvézt právě západní tangenta D35. „Zatím si to neumíme představit, ale nechceme tuto variantu ani zkoušet. Něco se nám ale ukáže při dopravních omezeních a provizorním režimu. Kdo pojede například od Brna, tak nezamíří do Olomouce a využije obchvat. Ale kamiony, které jezdí místně, by si třeba mohly po Foerstrově zkracovat cestu. Všechno musíme ještě prověřit a dát si do souvislostí, aby výsledek co nejméně zatěžoval občany města,“ uzavřela Miroslava Ferancová.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám