Inovace v podobě terminálů pro koupi jízdenek přímo ve vozech městské hromadné dopravy se v příštím roce dočká olomoucký dopravní podnik. Po možnosti úhrady jízdného přímo v autobuse či tramvaji s využitím platební karty volali někteří cestující dlouhodobě, příprava záměru se ale zdržela i kvůli námitkám firmy, která neuspěla ve výběrovém řízení.
Celkem 191 terminálů dodá společnost Mikroelektronika Dopravnímu podniku města Olomouce (DPMO) dle smlouvy do 147 vozů nejpozději za 18 měsíců. Do části autobusů a tramvají nainstaluje firma po jednom validátoru, zejména ve větších vozidlech pak budou dva přístroje. Zakázka má hodnotu 10,7 milionu korun, dalších deset let pak bude platit dopravce přes 70 tisíc korun měsíčně za provoz a údržbu systému. Projekt dosáhl i na výraznou dotační podporu na úrovni téměř deseti milionů korun.
Nové validátory ve vozech DPMO ponesou označení CVP 67, mají sedmipalcový displej a umožňují tisk dokladu. Právě proti vozidlovému odbavovacímu systému s tištěnými jízdenkami zaznívala od části veřejnosti kritika, nejnovější generaci validátorů je možné podle dodavatele přenastavit do celé řady podob, včetně moderní bezpapírové varianty a podle libosti je možné také nastavovat tarify či další parametry. „Do budoucna systém lze upravit třeba na režim check-in check-out, jako je například v Ostravě, a validátory mohou být bezpapírové,“ uvedl Tomáš Příhoda, obchodní manažer společnosti Mikroelektronika, jejíž klasické označovače využívají pasažéři v olomoucké MHD už dvacet let. Ten dodává, že technologie instalovaná do olomouckých vozů městské hromadné dopravy je rozumným základem, který je možné dále rozvíjet.
Úterý, 11. března 2025, 17:44
Po dvou letech dojde v Olomouci k dalšímu zvýšení cen jízdného v městské hromadné dopravě. Základní jízdenka podraží výrazněji, cena od června vzroste o pět korun na 25 Kč. O patnáct procent bude vyšší cena u denních, týdenních, měsíčních i...
Ředitel Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík věří, že nové validátory přinesou další jednoduchou a atraktivní formu nákupu jízdného. V první fázi by se mělo jednat o jednotlivé či jednodenní jízdenky. „Po zavedení validátorů očekáváme, že podobně jako v dalších dopravních podnicích dojde ke snížení počtu nákupů v jízdenkových automatech a k přesunu těchto cestujících k nákupu kartou ve vozech,“ uvedl předseda představenstva DPMO.
V Olomouci firma osadí validátor šesté generace, které jsou výkonnější, mají větší paměť i pokročilejší datovou komunikaci a rychlý tisk jízdenek. Prvním uživatelem těchto zařízení se podle generálního ředitele Mikroelektroniky Michala Satrapy stal dopravní podnik v uruguayském hlavním městě – Montevideu. „V Olomouci budou tyto validátory jako první v ČR,“ doplnil Satrapa. Po vyrobení a instalaci zařízení by se měl nový systém rozbíhat zřejmě ve druhé polovině příštího roku.
„Skutečnost, že v tuto chvíli nemáme čistě bezpapírovou možnost, je dána integrací do krajského dopravního systému. Není možné, aby se kraj přizpůsoboval městu, naopak Olomouc se platebními systémy přizpůsobí. Proto se zvolil validátor, který máme nyní a který umožňuje i přepnutí do režimu netištění lístků. Zaznamenal jsem připomínky, že jdeme starší cestou, ale naopak systém je modernější, který se umí přizpůsobit jak tisku, tak i ekologickým řešením,“ komentoval olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Jaroslav Michalík doplnil, že v průběhu příprav instalace či po získání zkušeností s novou variantou bude prostor jednat i o dalších možnostech nastavení validátorů. „Jedná se v podstatě o počítač, který jde různým způsobem naprogramovat. Bylo by například možné základní jízdné prodávat bez vytištění dokladu a nosičem informace pro kontrolu by byla platební karta cestujícího. Zároveň by tam byla volba tisku a pro přestup na veřejnou linkovou dopravu by si cestující na validátoru zvolil tisk lístku s QR kódem, kterým by se odbavil v autobuse IDSOK,“ nastínil ředitel DPMO.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám