U Nezamyslic na Prostějovsku začala stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku. Deset kilometrů do Kojetína přijde na 7,8 miliardy korun, součástí je nová stanice v Němčicích nad Hanou, protihlukové stěny a tunel pod kopcem Kozlov. Železničáři tvrdí, že vlaky zde budou moci jezdit dvoustovkou.
"Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované VRT, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou," prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 kilometrů získá druhou kolej, zabezpečovač ETCS a vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028. Součástí bude 744 metrů dlouhý Němčický tunel pod kopcem Kozlov a osm nových mostů, z nichž nejdelší překoná údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.
"Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 kilometrů v hodině, která se bude na české železnici objevovat stále častěji," slibuje v tiskové zprávě ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Neděle, 25. května 2025, 13:09
U Víceměřic na Prostějovsku archeologové objevili sídliště z doby římské a také významné keltské pohřebiště. Výjimečný je například hrob bojovníka s železným mečem, kopím a štítem. Průzkum stále pokračuje, experti nyní zkoumají sídliště z mladší...
V plánu jsou protihlukové stěny v délce téměř 2300 metrů, dojde rovněž k posunu střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov. Náklady jsou 7,8 miliardy korun. V lokalitě již probíhá archeologický průzkum a kácení dřevin. Stanici v Němčicích nad Hanou nahradí stejnojmenná zastávka, která bude blíž k městu.
Projekt financuje Evropská unie a Státní fond dopravní infrastruktury. Modernizace důležité spojnice mezi Přerovem a Brnem má celkem pět samostatných částí. Ještě letos zahájí Správa železnic také přestavbu úseku z Kojetína do Přerova, která bude hotová rovněž v závěru roku 2028. V tu dobu už budou probíhat i tři stavby mezi Brnem a Nezamyslicemi, k jejich financování stát v rámci projektu PPP využije soukromý kapitál.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám