VIDEO: Dvoustovkou z Přerova do Brna. U Nezamyslic začala výstavba první tratě pro rychlovlaky

Autoři | Foto Správa železnic

U Nezamyslic na Prostějovsku začala stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku. Deset kilometrů do Kojetína přijde na 7,8 miliardy korun, součástí je nová stanice v Němčicích nad Hanou, protihlukové stěny a tunel pod kopcem Kozlov. Železničáři tvrdí, že vlaky zde budou moci jezdit dvoustovkou.

"Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované VRT, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou," prohlásil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 kilometrů získá druhou kolej, zabezpečovač ETCS a vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028. Součástí bude 744 metrů dlouhý Němčický tunel pod kopcem Kozlov a osm nových mostů, z nichž nejdelší překoná údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.

"Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 kilometrů v hodině, která se bude na české železnici objevovat stále častěji," slibuje v tiskové zprávě ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Objev na Prostějovsku. Archeologové odkryli hrob keltského bojovníka s mečem, kopím a štítem

U Víceměřic na Prostějovsku archeologové objevili sídliště z doby římské a také významné keltské pohřebiště. Výjimečný je například hrob bojovníka s železným mečem, kopím a štítem. Průzkum stále pokračuje, experti nyní zkoumají sídliště z mladší...

V plánu jsou protihlukové stěny v délce téměř 2300 metrů, dojde rovněž k posunu střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov. Náklady jsou 7,8 miliardy korun. V lokalitě již probíhá archeologický průzkum a kácení dřevin. Stanici v Němčicích nad Hanou nahradí stejnojmenná zastávka, která bude blíž k městu. 

Projekt financuje Evropská unie a Státní fond dopravní infrastruktury. Modernizace důležité spojnice mezi Přerovem a Brnem má celkem pět samostatných částí. Ještě letos zahájí Správa železnic také přestavbu úseku z Kojetína do Přerova, která bude hotová rovněž v závěru roku 2028. V tu dobu už budou probíhat i tři stavby mezi Brnem a Nezamyslicemi, k jejich financování stát v rámci projektu PPP využije soukromý kapitál.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vak, Přerov, Nezamyslice, Brno, Česko, okres Prostějov, stavba, vysokorychlostní vlak, Kojetín, Správa železnic

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.