Několik stovek milionů korun by měl příští rok dostat Olomoucký kraj od státu na opravu silnic druhé a třetí třídy. Krajské samosprávy se totiž s ministerstvem dopravy dohodly na rozdělení zhruba třímiliardového přebytku z letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), přičemž na Olomoucký kraj má připadnout 200 až 300 milionů korun. Novinářům to dnes řekl olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).
Rozpočet SFDI letos podle Rozbořila zřejmě vykáže zůstatek až deset miliard korun, přičemž kraje z něj mají přislíbeny tři miliardy korun. Přesná částka bude známa poté, co fond zúčtuje faktury za letošní rok. "Chceme se připravit na to, abychom částku 200 až 300 milionů korun stihli příští rok v Olomouckém kraji smysluplně utratit," uvedl Rozbořil. Hejtmanství má už
podle něho v záloze 17 projektů zaměřených na opravu silnic a také čtyři opravy mostů v celkové hodnotě půl miliardy korun. "Částka je vyšší, protože seznam bude předložen SFDI a ministerstvu dopravy ke schválení," podotkl hejtman.
Silnice druhé a třetí třídy, které spravuje hejtmanství, jsou v Olomouckém kraji velmi zanedbané. Odborníci odhadují, že jejich oprava bude stát 25 miliard korun. Kraj ročně do jejich rekonstrukce a údržby investuje zhruba miliardu korun.
Rozbořil míní, že kraje by měly na dostávat peníze z přebytku SFDI i v následujících letech, protože silnice druhé a třetí třídy jsou velmi vytížené a zároveň zanedbané. Nyní fond financuje hlavně dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. "Jsem rád, že ministerstvo dopravy konečně uznává, že peníze z fondu by měly jít i na opravy silnic druhé a třetí třídy a mostů," podotkl hejtman.
Ministerstvo dopravy tímto způsobem obnovu krajských silnic podpoří poprvé. Dohoda ale platí pouze pro příští rok. V Česku je 48.733 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Kraje si stěžují na to, že na jejich údržbu nedostávají z rozpočtu dostatek peněz. Už nyní mají kraje pro ministerstvo seznam 617 projektů za 6,6 miliardy korun. "Je to poprvé, kdy se stát přestává chovat macešsky a začíná investovat i do této dopravní infrastruktury," komentoval dohodu krajů s ministerstvem dopravy hejtmanův náměstek Alois Mačák (ČSSD), podle kterého kraje kromě silnic druhé a třetí třídy vlastní také 80 procent všech mostů.
Kraje pro příští rok počítají se třemi variantami - dvěma, třemi a pěti miliardami korun. "Přikláněl bych se k tomu, abychom drželi střed kolem tří miliard korun," uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Podmínkou pro čerpání bude to, aby kraje vynaložily příští rok na opravy silnic v průměru stejnou částku jako poslední tři roky. Na schválené stavby dostanou kraje
100 procent prostředků. Pokud nějaké peníze ušetří, nebudou je muset vrátit státu, ale využít je na opravu jiné komunikace. Peníze by mohly kraje čerpat už od začátku příští stavební sezony, tedy od března 2015.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.