Je to tady! Závěr Skywalker ságy a vyvrcholení 40 let Hvězdných Válek. Dokázal J.J. Abrams naplnit očekávání milionů fanoušků po celém světě a hladce přistát s vlajkovou lodí Disney impéria? No… Přistání to rozhodně bylo, i když ladností se podobalo spíše Hindenburgu.
J. J. Abrams byl postaven před nelehký úkol - navázat na velmi osobitý díl Riana Johnsona, The Last Jedi, a uspokojit extrémně náročnou fanouškovskou základnu Star Wars. První část filmu je tak dedikovaná napravování “hříchů” předchozího filmu, zatímco druhá půle pak představuje neskutečný akční spektákl. Celkově tyto dvě poloviny tvoří zběsile pádící neohrabanou směsku často zajímavých nápadů, které však nezanechají žádný hlubší dojem. Začněme však pozitivy, protože těch rozhodně není málo.
Vzestup Skywalkera je hypnotizující audio-vizuální zážitek. Každý záběr je vymazlený do posledního detailu. Film ukazuje, co všechno jde vymáčknout z prvotřídní hollywoodské produkce. Od kostýmů a vizuálních efektů po lokace, vše je dechberoucí. Hudba Johna Williamse je pak třešničkou na dortu, a ať už se vám film líbil nebo ne, budete z kina odcházet a broukat si jednu z jeho mnoha legendárních melodií. Herci zde také hrají jako by jim šlo o život. Adam Driver i Daisy Ridley jsou ve svých rolích skvělí. Oscar Isaac a John Boyega jim pak zdárně sekundují a celá skupina má až nakažlivě dobrou chemii. Fandové původní trilogie zajisté ocení i návrat starých známých tváří jako Billy Dee Williams, Mark Hamill a bohužel zesnulá Carrie Fisher.
Pokud původní Hvězdné Války byly pohádkou, kde zlý čaroděj unesl princeznu a farmář se musel stát hrdinou a zachránit jak sličnou pannu tak i celé království, tak The Rise of Skywalker je neoriginální videohrou. Hrdinové musí zběsile létat z jedné planety na druhou, aby objevili klíč, který odemkne posledního bosse. Film zároveň působí, jakoby Abrams měl nákupní seznam věcí, které si musí odškrnout a honem frčel dál, aniž by nechal diváky vstřebat, co se právě odehrálo. Film má vražedné tempo a střih je naprosto zběsilý. U akčních filmů typu John Wick je to možná běžné, ale u Hvězdných Válek, které byly vždy založené na milovaných postavách a jejich prožitcích to nefunguje. Když diváci nemají čas zastavit se a společně s postavou cítit emoce - například smutek jako když Luke přišel o mentora - přestáváme s postavami soucítit a jsou nám lhostejné.
A lhostejný nám je i příběh, který se ubírá kupředu na vlně prázdného grandiozního spektáklu, který se snaží napravit chyby všech Star Wars filmů, na které diváci za 40 let upozornili. The Rise of Skywalker se až příliš snaží zalíbit všem a výsledkem je bohužel nekonzistentní binec, který možná dobře vypadá a zní, ale za pár let si na něj nikdo nevzpomene. Jako fanoušky Hvězdných Válek nás to mrzí, ale život jde dál a projekty jako Mandalorian jsou novou nadějí na lepší zítřky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.