Olomoucká Drbna si pro své čtenáře připravila nový seriál s názvem Politická korida. Olomouckých zastupitelů se vždy zeptá na otázky k tématu, které momentálně hýbe děním v krajské metropoli. Aktuálně je to chystaný koncert kapely Ortel v městském zařízení Výstaviště Flora Olomouc.
Nelíbí se mi, že tato „kapela“ bude hrát v Olomouci či kdekoliv jinde. Nelíbí se mi, že vůbec existuje. Stejně tak se mi však nelíbí, že tu máme KSČM s podporou větší než řada demokratických stran. Nelíbí se mi Babiš ve vládě a či Zeman jako prezident. Vše tohle a řadu dalších skutečností považuji za cenu za svobodu, za odvrácenou stranu demokracie. Zdravá společnost tohle musí vydržet a musí se s tím srovnat. Restrikci nepovažuji za řešení. To už tu mockrát bylo a „lepší“ společnost tak vznikla jen pro některé. Navíc mám obavu, že restrikce je právě co chtějí, co by je ještě více posílilo a vedlo by k větší vyhrocenosti a radikalizaci. Věřím, vedení akciové společnosti Výstaviště Flora ví, co dělá, a že pořadatelská služba společně s policií celou situaci zvládne.
Nesouhlasím, ale koncert bych nezakazoval. Konání takové akce, a to nejen v městském zařízení či v Olomouci, ale kdekoliv jinde, se mi nelíbí. Nelíbí se mi totiž, že někdo vydělává na strachu a svými texty ke strachu přispívá. Město by se k tomu nemělo přidávat a na takových akcích vydělávat (a stejně tak Výstaviště Flora by měla rozvážněji své prostory pronajímat), nemá je podporovat, ovšem nemůže je, pokud k tomu nemá zákonný důvod, což podle mě nyní nemá, ani zakazovat.
Nepokoje vyloučit nelze, neboť taková akce vždy výrazně rozděluje společnost a bohužel vzbuzuje v lidech mnohdy iracionální potřebu své názory projevovat násilím, a tak ani případné střety odpůrců/zastánců akce vyloučit nelze. A to je i další důvod proč konání takových akcí nepodporovat.
Za provoz výstaviště v souladu s jeho účelem odpovídá ředitel. Je v jeho kompetenci rozhodovat o tom, kdo a kdy bude vystupovat a také nese odpovědnost za obsah a průběh vystoupení. Nejsem fanouškem Ortelu a do rozruchu kolem Slavíků jsem je v podstatě neznal. Pak jsem si jejich písničky přehrál. Ani tak jsem se jejich fanouškem nestal. Možná jsem od dob Orlíku zestárnul víc, než si občas připouštím :-)
Rozumím otevřenému i skrytému podtónu jejich textů, ale spíš než za nebezpečný ho považuji za příliš podbízivý. Nevidím důvod k cenzuře, když ani jiné orgány v tom neslyší porušení zákona. Hranici svobody slova a názorů každý vnímá jinak. Zakázat Ortel a nechat zpívat Lucii "Medvídka" z Bogoty, nebo Kabáty "Žízeň" je tak trochu pokrytectví. Pokud policie nebo vedení města vyhodnotí koncert jako rizikový, veřím, že přijme opatření stejně jako když přijedou fanoušci Baníku. To je jejich práce, já osobně strach nemám.
Těžko si nevšimnout rostoucí popularity plzeňské „kapely“ Ortel. Z uskupení, které na svůj koncert přilákalo maximálně 30 diváků je najednou skupina, která si troufá pořádat „megakoncerty“. Troufnu si tvrdit, že je to pouze zdánlivou aktuálností témat, kterým se kapela ve svých textech věnuje, nikoliv stoupající uměleckou kvalitou.
Nedokážu pochopit, jak se hudební skupina s takto rasově, etnicky a společensky nenávistnými texty může dočkat dokonce několika ocenění. Samozřejmě se tedy stavím ke koncertu kapely Ortel negativně, nejen v Olomouci, ale celorepublikově bych vážně pouvažoval nad hodnotami, které „megakoncert“ přináší, samozřejmě mimo těch ekonomických. Bohužel nicneříkající postoj vlády ČR k mezinárodní uprchlické krizi nahrává rádoby umělcům a hlasatelům pravdy jako je skupina Ortel.
Kapelu Ortel neposlouchám a na její koncerty nechodím. Názor si tedy dovedu udělat pouze z informací v mediálním prostoru. Naše hnutí se po vnitřní diskuzi a většinovém hlasování ke koncertu v městském zařízení vyjádřilo na svém Facebooku ProOlomouc již před třemi týdny, a to v tom smyslu, že nepovažujeme za moudré, aby akciová společnost města Olomouce pronajímala prostory pro koncert Ortelu, ne kvůli hudbě samotné, ale kvůli přímé vazbě skupiny na neonacistickou scénu. Tento postoj má pro mě osobně i druhou stranu mince. Jestliže texty skupiny obecně za neonacistické považovány nejsou, lze koncert zakazovat? Jak to potom bude se svobodou slova? Nechtěl bych se dočkat znovu cenzury, která hudba je pro nás dost dobrá a která už ne, pokud tedy neporušuje obecně zákon.
Případných nepokojů před, po i během koncertu se neobávám, neboť na internetu jsem nenašel, a to ani v souvislosti s diskutovaným koncertem v Počátkách, ani jinde, zmínku o tom, že by koncert provázely nepokoje způsobené fanoušky kapely. Předpokládám, že policie by si s případnými excesy poradila stejně, jako třeba s rowdies, procházejícími městem na fotbalová utkání.
Předně je třeba říci, že rozhodnutí o konání tohoto společného koncertu čtyř hudebních uskupení je rozhodnutím obchodního vedení akciové společnosti, v jejíchž prostorách se akce koná, proto jsem daleko toho, abych toto rozhodnutí hodnotil. Je však pravdou, že mě osobně celá tato situace znepokojuje a bez ohledu na uvedenou skutečnost téma sleduji a vedením akciové společnosti jsem byl z pozice člena městské rady informován o přijatých opatřeních v souvislosti s touto akcí.
Co se týče otázky „nepokojů“, nemám v tuto chvíli žádné relevantní informace nebo indicie, které by nasvědčovaly tomu, že má k nějakému takovému jednání v souvislosti s koncertem dojít.
S konáním koncertu kapely Ortel v pavilonu Výstaviště Flora nesouhlasím. V moci vlastníka těchto prostor, jímž je akciová společnost Výstaviště Flora Olomouc, zamozřejmě je ovlivnit, kdo zde bude koncertovat. Je podle mého názoru chybou vedení Flory, že hned na počátku s konáním koncertu souhlasila. To, že kapela svou současnou tvorbou zákon údajně podle oslovených odborníků neporušuje, nemusí zároveň znamenat, že nemůže vyvolávat pocity nenávisti a nesnášenlivosti ve svých posluchačích. Zvlášť v nynější zjitřené atmosféře bychom měli být k takovému jednání zvlášť citliví.
Nepokoje samozřejmě očekávat lze – a to z obou stran, tj. jak příznivců, tak především odpůrců této kapely.
Při své odpovědi na Vaši otázku vycházím z obecného přesvědčení, že žijeme v právním státě, kde existují zákonné mechanismy, jak případnou produkci, která by byla v rozporu se zákonem, znemožnit. Pokud je někdo přesvědčený, že libovolná skupina představuje natolik silné nebezpečí, že by její koncert měl být zakázán, měl by se obrátit na policii nebo soud.
Myšlenku, že by v městských zařízeních měla platit ještě nějaká jiná „lepší, subjektivní“ pravidla nad rámec zákonů ČR, nepokládám za šťastnou. Budou snad agentury před podpisem smlouvy předkládávat na magistrát texty ke schválení?
Mám za to, že o tom, kdo ve městě může a nemůže hrát, nemají komunální politici (byť vedeni nejlepšími úmysly) co rozhodovat. A že by si lidé do toho, jakou hudbu chtějí poslouchat, jaké obrazy obdivovat nebo na jaké filmy se dívat, neměli nechat mluvit.
Pokud se týká obavy z případných nepokojů, tady naopak určité riziko vidím. A to nejen ze strany fanoušků kapely, ale rovněž ze strany odpůrců koncertu. Pevně doufám, že si tato rizika všechny zainteresované strany správně vyhodnotily a že se vše odehraje bez komplikací.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.