V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Radnice nyní hledá nový model pro provoz Moravského divadla a Moravské filharmonie. Ve hře je i jejich sloučení. Jste pro? Jaká je vaše představa?
Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.
Milan Feranec (ANO)
Radnice musí hledat způsob jak zajistit dlouhodobou udržitelnost fungování MDO a MFO. Nelze donekonečna navyšovat příspěvek z rozpočtu města na fungování obou institucí, resp. navyšovat tento příspěvek na úkor jiných oblastí života města (opravy komunikací, dalšího nemovitého majetku města, podpory sportu, sociálních výdajů, veřejné dopravy atd). K tomu může sloužit i sloučení MDO a MFO jako jeden z kroků zajištění udržitelnosti financování. Dalším prostředkem musí být zajištění dalších zdrojů financování (vlastní výnosy, stát, kraj…).
Andrea Hanáčková (STAN a Zelení)
V rámci svého aktuálního zkoumání umělé inteligence jsem si s ní na toto téma pár dní příležitostně chatovala. I při různých reformulacích otázky mi stále znovu předestírala velkou složitost a citlivost této otázky, zásadní důležitost obou institucí pro zachování kulturního dědictví a nutnost obezřetného postupu. Všechno, co umělá inteligence z všemožných zdrojů uplynulých měsíců diskuzí vygenerovala, tedy dnes v Olomouci víme: při řešení situace je velmi žádoucí participace Olomouckého kraje na financování, na stole leží možnosti sloučení obou orchestrů, razantnější řešení se nabízí v podobě úplného zrušení některého z divadelních tří souborů, nutné je posílení komerčních aktivit obou institucí, hledání sponzorů a donátorů, snížení počtu zaměstnanců i větší důraz na vzdělávací aktivity.
Že to víme, ovšem nestačí, je třeba něco udělat. Oceňuji tedy především, že aktuální vedení města se skutečně k nějakému kroku odhodlá. A za sebe velmi stručně sumarizuji vývoj vlastního postoje: nijak jsem se netajila přesvědčením, že v technologicky zastaralé historické budově Moravského divadla je v dnešní době absurdní pokoušet se o moderní pojetí opery. Aktuální snahy dramaturgie i argumentace o chybějícím operním domě v západovýchodním pásu mezi Hradcem Králové a Zlínem mě vedou ke zmírnění tohoto postoje a snaze hledat úspory jinde. Jestliže aktuálně se řeší varianta mírného ponížení počtu hráčů filharmonie (případně i orchestru divadelního) a vytváření synergií mezi dvěma orchestry, vnímám tento první krok jako možnou minimální verzi úspor. S pohledem na okolní operní soubory je na místě zvažovat i omezení počtu sólistek a sólistů.
A na závěr jistě dobrá zpráva: aniž by byla zvlášť explicitní, přimlouvá se umělá inteligence i za investice do MDO a MFO. Vidí je v posilování infrastruktury, technického vybavení, programové nabídky a marketingových aktivit. Přeji pracovní skupině, politické vládě města, oběma pánům ředitelům a samotným institucím odvahu ke změnám, nutným a nevyhnutelným.
Úterý, 31. ledna 2023, 17:04
V dalším díle Politické koridy, prvním v tomto roce, předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Jak vidíte budoucnost zimního stadionu v Olomouci, která z uvažovaných variant je vám nejbližší...
Otakar Štěpán Bačák (spOLečně)
Určitě by měly být zachovány jednotlivé značky, protože obě mají za sebou dlouhou historii. A nikdo nestojí o nějakou pomlčkovou válku, který z názvů má být jako první a který jako druhý. Model fungování musí přinést zejména úspory v provozních synergiích, koneckonců jeden předpoklad už tu máme dlouho – ty instituce sídlí ve stejné budově. A nejde jen o to sdílet společný prodej vstupenek, společné šatny či jiná provozní zařízení. Ale do uměleckých synergií se amatérsky pouštět nechceme a doufáme, že je přinese ustavená pracovní skupina. A že to nebude žádný experiment a průkopnictví, ale návrh a způsob přijetí odzkoušených modelů fungujících u nás nebo ve světě, kde panují srovnatelné ekonomické podmínky a kulturní zvyky.
Martin Jirotka (SPD a Trikolora)
Nejvýznamnější instituce, které jsou součástí kulturního průmyslu v Olomouci, jsou příspěvkové organizace města – Moravské divadlo a Moravská filharmonie. Kulturní průmysl není jen oblast, která vyžaduje dotace, ale je to zprostředkovaná investice do rozvoje a zaměstnanosti ve službách, obchodu, dělnických profesí a dalších součástí kreativního průmyslu (design, grafický design, tisk ), tj. oblastí, které kulturní průmysl využívá ke své činnosti. Kulturní a kreativní průmysl nepřináší jen ekonomické efekty, ale jeho jednotlivé součásti mají pozitivní vliv na celou společnost v oblastech kultury bydlení a pracovního prostředí (design a architektura), životního prostředí, prevence výchovy dětí a mládeže (alkoholismus, drogová závislost).
V žádném případě nesouhlasíme s jakýmkoliv omezováním činností jednotlivých souborů či dokonce s jejich slučováním. V rámci podpory kulturního průmyslu je nezbytná podpora činnosti Moravské filharmonie a Moravského divadla z důvodu zajištění přístupnosti představení a koncertů široké veřejnosti prostřednictvím nekomerčního vstupného a zajištění zpřístupnění zdarma pro seniory. Podpora pořádání mimořádných nezpoplatněných kulturních akcí na Horním náměstí případně i v dalších atraktivních exteriérech města (Smetanovy sady, Korunní pevnůstka, vhodné exteriéry v okrajových částech města), tzv. open air představení Moravského divadla a Moravské filharmonie z důvodu prezentace činnosti obou institucí pro všechny občany města Olomouce a pro další návštěvníky moravské metropole.
Tyto open air akce mají více pozitivních efektů. Jednak prezentace činnosti obou institucí na veřejnosti, zpřístupnění špičkové kultury široké veřejnosti, nabídka pro návštěvníky města na vysoké umělecké úrovni (podpora turistického ruchu). Podpora provozu těchto institucí a náklady na udržitelný rozvoj jsou ale stále nákladnější především z důvodů stále se zvyšujících nákladů na mzdové prostředky a s tím souvisejících odvodů a také v současné době vysokých nákladů na energie, dopravu a se zdražováním všeho co souvisí s provozem.
Řešení vidíme v daleko výraznějším zajištění spolufinancováním státem (odstranění nesystémovosti) a krajem a důslednou kontrolou hospodárného nakládání se všemi finančními prostředky. Zabezpečí se tím udržitelný rozvoj Moravského divadla a Moravské filharmonie, umožní se tak vstup zdarma pro seniory a zajistí se volné finance pro ostatní projekty v kulturní oblasti.
Úterý, 29. listopadu 2022, 17:12
V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Východní tangenta Olomouce prošla procesem EIA. Co by město mělo nebo může udělat, aby stavbu urychlilo, co má větší...
Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)
Názorově se řadím k té části veřejnosti, která si přeje zachování jak filharmonie, tak i tří souborů Moravského divadla, tedy činohry, opery a operety, i baletu. V době, kdy peněz není nazbyt, je jistě legitimní stále hledat takové modely fungování organizací, které jsou ekonomicky úsporné, a současně zachovají kvalitu. V oblasti živé kultury platí násobně, že soubory, které budovaly svoji uměleckou pověst desetiletí, mohou lákat na svoje umění právě i díky značce kvality a repertoárového zaměření, které si ve veřejném prostoru vydobyly. Proto je diskuze o financování této části olomoucké kultury, která se se čtyřletkovou pravidelností na městě vede a kterou současná koalice opět oživila, ve své podstatě velmi důležitá, závažná a citlivá zároveň. Nejen pro budoucnost těchto tradičních olomouckých souborů, ale i umělců, kteří s jejich tváří spojily své životní cesty.
Jistě existuje více možných modelů ekonomického fungování uměleckých souborů tak, jak je vidíme nejen v rámci naší republiky, ale i v okolních, nám kulturně blízkých zemích. To, co se prozatím ve znovuzahájené diskuzi ukazuje, že dlouhodobě chybí městu jako zřizovateli těchto institucí kvantifikace a přesnější zaměření základní „veřejné“ objednávky a také pevnější a předvídatelnější objem finančních prostředků, které hodlá město do této oblasti veřejného života přispívat, minimálně ve střednědobém horizontu. Osobně zůstávám optimistou a věřím, že se podaří nalézt takový model, který zajistí stabilitu ve fungování těchto čtyřech tradičních olomouckých souborů.
Neodpověděla Markéta Záleská (Spolu).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.