Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Východní tangenta je veřejným zájmem celého města. Musíme najít řešení

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Východní tangenta Olomouce prošla procesem EIA. Co by město mělo nebo může udělat, aby stavbu urychlilo, co má větší přednost, ochrana zdroje vody, nebo stavba obchvatu?

Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.

Otakar Štěpán Bačák (spOLečně)

V tiskových zprávách o posuzování vlivu na životní prostřední (EIA) a následných termínech výstavby chyběla důležitá informace, že stavba musí akceptovat podmínky vydaného rozhodnutí o ochranném pásmu vod. Problematikou jsme se zabývali na jednání Rady města se závěrem být nápomocni k realizaci stavby při zachování reálných požadavků na ochranu vod. Osobně mi to evokuje věčné dilema mezi výsadbou vzrostlé zeleně a ochrannými pásmy sítí. Použitím moderních technologií je možné jedno i druhé. Tyto technologie ovšem nejsou levné.

Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti)

Projekt východní tangenty prošel úspěšně posouzením EIA. Územní řízení však může značně zkomplikovat vyhlášení  ochranného pásma vodních zdrojů Olmy z roku 2020, ke kterému došlo v době tvrdého covidového lockdownu a nikdo se tomu včas nebránil. Město nemá přímé nástroje na to, aby velmi přísné podmínky ochranného pásma nyní změnilo. To však neznamená, že nebudeme hledat řešení složité situace.

POLITICKÁ KORIDA: Budeme podporovat úsporný chod magistrátu a jeho případné zeštíhlení

V prvním díle Politické koridy v tomto volebním období předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Máte v plánu prosazovat zeštíhlení magistrátu a propouštění úředníků, aby Olomouc v době...

Martin Major (SPOLU)

Výstavba východní tangenty je již několik desetiletí hlavní dopravní prioritou města, její absence nekomplikuje jen plynulost dopravy. Má výrazně negativní dopad i na životní prostředí a celkovou kvalitu života velkého množství obyvatel postižených městských částí. Současným územním plánem vymezený koridor pro tangentu navíc nemá alternativu. Cílem města proto musí být prostřednictvím námitky vůči dalšímu rozšíření ochranného pásma vodního zdroje znovu otevřít téma rozsahu a podmínek tohoto  ochranného pásma jako takového, jinak hrozí, že v následujících dekádách dojde k úplnému dopravnímu kolapsu v území. To vrátí tangentu jako projekt do hry. Poté je potřeba za účasti všech zainteresovaných subjektů (město, kraj, Ministerstvo dopravy, OLMA atd.) znovu odpovědně hledat takové technické řešení, které zajistí, že tangentu bude možné postavit a vodní zdroj tím neutrpí, případně budou zajištěny zdroje alternativní. Takové řešení může vyvolat nutnost vynaložit veřejné prostředky navíc, v každém případě však budou řádově nižší, než je mnohamiliardový náklad na tangentu, který by byl jinak zmařen. Pokud jde o porovnávání významu ochrany vod s významem tangenty: Je standardní, že v řadě situací  je potřeba zohledňovat mnoho veřejných zájmů, které jdou někdy i proti sobě. V tomto případě však nejde o poměřování ochrany vod v obecném smyslu vůči významu dopravní infrastruktury. Jde o ochranu vodního zdroje jedné soukromé firmy, který neslouží k faktickému zásobování obyvatelstva pitnou vodou a není celospolečensky strategickým vodním zdrojem. Proti tomu stojí jasný veřejný zájem celého města a regionu na výstavbě tangenty. OLMA má právo chránit svůj vodní zdroj a my jsme přesvědčeni, že lze nalézt řešení, které tyto zájmy ochrání. Nemůže to ale být na úkor nás všech.

Veledůležitý východní obchvat Olomouce má zásadní problém. Blokuje ho ochranné pásmo vodního zdroje, které olomoucký magistrát schválil před dvěma lety na konci jara v době covidového lockdownu. Opatření tehdy prošlo v tichosti a bez povšimnutí...

Petr Daněk (STAN a Zelení)

Odborný posudek v procesu EIA prokázal, že východní tangenta neohrozí vodní zdroje Olmy. Pro minimalizaci negativních jevů při výstavbě i provozu silnice byla také stanovena celá řada přísných podmínek. Nepoměrně vyšší negativní důsledky na zdraví obyvatel má současná těžká tranzitní doprava v Holické, Hodolanské a Chválkovické ulici nebo každodenní průjezd tisíců aut městskou částí Droždín. To právě vyřeší východní tangenta. Mimo aktivní spolupráci města Olomouce v pozici účastníka řízení povolování stavby, je nutné dotáhnout až k realizaci výstavbu mostu v místě poutní aleje na Svatý Kopeček, aby zůstala zachována stávající dopravní obslužnost nejen pro osobní, ale i autobusovou dopravu. Dále musí město vyřešit funkčnost napojení východní tangenty na křižovatku Na Pile, aby tisíce osobních aut nejezdilo pohodlnější trasou po Chválkovické ulicí i po dokončení tangenty.

Martin Jirotka (SPD a Trikolora)

Na jednu stranu je to skvělá informace, že ŘSD získalo souhlasné stanovisko EIA na stavbu východního obchvatu Olomouce, které vydal Krajský úřad Olomouckého kraje. Trvalo to skoro 3 roky a stanovisko obsahuje 46 podmínek, které projekt musí splňovat. Tykají se převážně ochrany vodních zdrojů pro Olmu. Pokud budou splněny všechny podmínky, začít stavět by se mohlo nejdříve v roce 2028 a hotovo by mohlo být v roce 2030. Na druhou stranu jsou zde obavy, aby Olma, která nesouhlasí s navrženým projektem výstavby skrz ochranné pásmo jejich vodních zdrojů, nepokračovala ve vyvíjení aktivit směřujících k zastavení projektování stavby. Město by mělo nadále intenzivně jednat se společností Olma, zvláště proto, že již byly vytypovány případné náhradní zdroje vody. Nicméně z pohledu ochrany životního prostředí by zde neměl být problém s protínáním ochranného pásma. Jsme přesvědčeni, že společenský zájem v podobě výstavby východního obchvatu Olomouce má určitě větší přednost než ničím nepotvrzené obavy soukromé společnosti v rukou Agrofertu. Už tak je datum dokončení východní tangenty v roce 2030 kritické a do té doby budou denně zažívat obyvatelé Chválkovic, Hodolan, Holice i další Olomoučané kolony tranzitní dopravy.

Neodpověděl Miloslav Tichý (ANO).

Hodnocení článku je 30 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto třiarchitekti

Štítky politická korida, východní tangenta, EIA, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Východní tangenta je veřejným zájmem celého města. Musíme najít řešení  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.