Počasí dnes2 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Je zdražení MHD v Olomouci nezbytným krokem?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Je zdražení MHD v Olomouci podle vás nezbytným krokem? Jaké může mít toto opatření dopady?

Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.

Petr Daněk (STAN a Zelení)

Domnívám se, že v situaci, kdy z dostupných indikátorů počet cestujících v olomoucké veřejné dopravě spíše stagnuje, je zvýšení jednorázového i časového jízdného nepromyšlený krok. Město se ve svých strategických dokumentech zavazuje, že chce podíl cestujících ve veřejné dopravě zvýšit na úkor cest osobním automobilem. Praktickou politikou ale nyní dělá pravý opak. Z minulosti je známo, že zákazníci veřejné dopravy se snadno ztrácejí, ale těžko se vrací.

Celá situace kolem zdražení jízdného je mrzutá také v tom, že navýšení tržeb bude pravděpodobně pouze o jednotky milionů Kč - pokud část cestujících nepřesedne do aut. To je s ohledem na téměř půlmiliardové náklady městské hromadné dopravy docela zbytečný krok.

Městská doprava je základní veřejnou službou a vždy nás bude stát nemalé peníze. Benefitem je zdravější životní prostředí a méně aut v ulicích. Peníze pro veřejnou dopravu lze kromě jízdného získat například z dotačních titulů nebo nově z městského fondu mobility, kam putují veškeré příjmy z parkování.

Miroslava Ferancová (ANO)

Úpravu tarifu s navýšením cen jízdného jsme i vzhledem ke stále se zvyšující kompenzaci ze strany SMOl vyhodnotili jako nezbytnou. Kompenzace SMOl v roce 2022 byla přibližně 338 mil. Kč a pro letošní rok se očekává již přes 400 mil. Kč, přesně 404,7 mil. Kč. Tržby z jízdného pokrývají nyní jen 25 % nákladů, po započtení ostatních výnosů je kompenzace ze strany města přes 71 %.

Ke změně tarifu v podobném rozsahu došlo v Olomouci naposledy v roce 2011, úprava v roce 2020 se týkala pouze jednotlivých jízdenek (ze 14 Kč na 18 Kč) a došlo naopak ke zlevnění ročního kupónu z 3200 Kč na 2950 Kč. 

Ráda bych podotkla, že v MHD dochází k rozšiřování a zkvalitňování poskytovaných služeb, např. byla zavedena bezplatná přeprava seniorů od 65 let či doprovodu dítěte do 3 let, došlo k rozšíření možnosti prodeje jízdenek i přes mobilní aplikace a e-shop.  Z dopravního hlediska došlo v loňském roce např. k  prodloužení tramvajové trati až po zastávku U Kapličky, byla vybudována vídeňská zastávka U Bystřičky a realizovány i  četné opravy tramvajových tratí (např. u Tržnice a Okresního Soudu). Dále dopravce pořídil v posledních letech dalších 9 tramvajových vozidel, z toho 4 obousměrné na novou trať a v posledních dvou letech 10 nových nízkopodlažních autobusů.

POLITICKÁ KORIDA: Mělo by město Olomouc usilovat o budovu pošty na Horním náměstí?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Pokud by Česká pošta nabídla budovu na Horním náměstí v Olomouci k prodeji, mělo by město usilovat o její koupi? Jaké...

Při vyhodnocování jsme zvážili i argumenty DPMO ohledně rostoucích provozních nákladů, tj. dopady energetické krize a inflace s očekávaným navýšením ceny elektrické energie po ukončení fixace k 31. 12. 2023. Současně byly Dopravním podnikem města Olomouce zmíněny připravované investiční projekty v podobě elektrifikace autobusového provozu (pořízení elektrobusů a zařízení dobíjejících stanic), pokračování obnovy tramvají, modernizace a opravy tramvajových tratí, pořízení nového odbavovacího systému a dalších smart technologií.

Dopravce navrhoval vyšší zvýšení jízdného, ale rada nakonec rozhodla o postupném navyšování, přičemž se změny nyní dotknou především krátkodobých jízdních dokladů (jednotlivých, 1-denních a 7-denních) a méně dlouhodobých (měsíčních, čtvrtletních až po roční). Ráda bych uvedla, že úpravy od 1. 9. 2023 zahrnují i rozšíření použití jednotlivé zlevněné jízdenky nejen pro kategorii Juniorů 6-15 let, ale nově dochází k rozšíření této kategorie na 6-18 let.

I po navýšení tarifu zůstávají ceny MHD v Olomouci ve srovnání s jiným městy jedny z nejnižších.

Otakar Štěpán Bačák (spOLečně)

Žádný krok není nezbytný, vždy má nějakou alternativu. Tady je alternativou jakýkoliv jiný výdaj města v objemu cca 12 mil. Kč. Takže pro představu, můžeme třeba zrušit komplet participační prostředky pro Komise městských částí, zrušit provoz jedné velké základní školy nebo tří mateřských škol či zrušit nějakou investici typu oprava mostu či kompletní zateplení budov školy. Dopad bude takový, že v počáteční fázi ubyde možná nějaká část cestujících, kteří se ale později vrátí, ale zejména nebude nutné razantně omezovat nabídku spojů.

Josef Kaštil (SPOLU) 

Vedení města se rozhodlo od 1. září tohoto roku zdražit městskou hromadnou dopravu přesto, že před volbami voličům strany radniční koalice slibovaly, že se zdražovat nebude. Ve SPOLU jsme již před volbami vnímali dopady inflační, energetické a bezpečnostní krize, která musela vyústit v požadavek dopravního podniku navýšit příjem a nechtěli jsme jít cestou populistických slibů. 

Nabízeli jsme proto ve volebním programu “Spolu v těžké době” po dobu 2 let zachování cen časových jízdenek, které využívají především Olomoučané a pravidelní uživatelé tramvají a autobusů. Naproti tomu jsme navrhovali výrazné zvýšení ceny jednorázových jízdenek, které využívají turisté, návštěvníci města, kteří zde nebydlí, a nahodilí cestující. Domníváme se totiž, že není správné, aby občané města výrazně dotovali jízdné turistům a lidem bydlícím mimo Olomouc. 

Bohužel současná podoba schváleného zdražení jde zcela proti této naší logice a filosofii optimalizace cen jízdného podporující občany města, proto se zdražením v této podobě nesouhlasíme a nemůžeme ho podpořit. Vedení města přistoupilo k plošnému zdražení napříč všemi jízdenkami a bohužel cestou, že téměř všechny časové jízdenky zdraží o více procent než jízdenka jednorázová, která sama o sobě zdraží z 18,- Kč na 20,- Kč. Námi dříve snížená cena celoroční jízdenky se opět navyšuje a cenou přes 3 000,-Kč se tak dostává téměř na cenu celoroční Lítačky v Praze. Nákup formou SMS jízdenky se opět vrací do dražší kategorie, než když si koupíte jízdenku papírovou.

POLITICKÁ KORIDA: Mají si obce a města ponechat kontrolu nad odpady?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Podporujete krajský odpadový projekt i poté, co z něho vystoupilo město Prostějov? Měly by si obce ponechat kontrolu...

Čekali bychom, že s navýšením přijde i zlepšení služeb, nabídka zkrácených jízdenek, možnost platby kartou ve vozech, vylepšení služeb mobilní aplikace. Zatím to ale spíše vypadá, že zatímco vedení města cestování v MHD zdraží, služby se budou spíše omezovat. S takovými rozhodnutími se v centru města situace se zvýšeným výskytem aut a dopravních komplikací nikdy nezlepší, naopak počet Olomoučanů, kteří nebudou využívat MHD a přesedlají do svých automobilů ještě více vzroste. 

Martin Jirotka (SPD a Trikolora)

Nemyslíme si, že v tuto chvíli je nezbytným krokem a vyjadřujeme určité rozčarování nad zdražováním MHD v Olomouci. Nevzpomínáme si, že by nějaká politická strana či hnutí měli v rámci volebních programů v loňském roce zmíněno zdražování MHD.

Pokud se podíváme na argumenty, tak DPMO údajně k tomu vedou plánované investice a obava z očekávaného navýšení cen elektrické energie po ukončení fixace ke konci letošního roku. Co se týká investic, tak investice do elektrifikace autobusového provozu je dle nás absolutně zbytečnou investicí, která jen dále zatíží rozpočet DPMO zvýšenými náklady. Naopak investice do obnovy tramvají, modernizace a opravy tramvajových tratí vítáme. U pořizování nového odbavovacího systému postrádáme jeho přínos pro zvýšení atraktivity MHD. Jsme přesvědčeni, že v dnešní době mobilní aplikace naprosto dostačuje. Argument odůvodněný navýšením ceny elektrické energie po ukončení fixace chápeme, ale vzhledem ke stávajícím setrvalým klesajícím cenám el. energie je ještě možno stále s dodavateli jednat tak, aby nová smlouva nebyla příliš zatěžující.

I když se jeví zdražení o pár korun jako nicotné, tak ve městě, kde se stále odvoláváme na jiné druhy mobility pro odlehčení automobilové dopravě a problémům s parkováním, je to negativní signál, který vysílá současná vládnoucí koalice. Navíc, jak již Rada SMOl sdělila, jedná se o postupné navyšování, takže lze v nejbližším období očekávat další úpravu cen jízdného. Celkově nám chybí přínos pro cestující, a proto na nejbližším jednání zastupitelstva tento krok nepodpoříme.

Neodpověděl Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti).

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dopravní podnik města Olomouce

Štítky politická korida, zdražení, MHD, městská hromadná doprava, Olomouc, jízdné, investice, Dopravní podnik města Olomouce, Starostové a nezávislí, ANO 2011, Česká pirátská strana, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Je zdražení MHD v Olomouci nezbytným krokem?  |  Politika  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.