POLITICKÁ KORIDA: Měly by se vrátit kamiony na Foerstrovu ulici v Olomouci?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Kraj zveřejnil záměr zrušit zákaz jízdy kamionů na páteřní komunikaci ve Foerstrově ulici v Olomouci. Důvodem je postupující výstavba dálničního obchvatu. Co si o tom myslíte, jak by město mělo reagovat?

Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.

Petr Daněk (STAN a Zelení)

Po dostavbě celého jihozápadního obchvatu D35 u Křelova by již měla veškerá tranzitní doprava směřovat mimo město, zejména ta těžká nákladní. Pokud se městu nepodaří vyjednat výjimku ze zákona a tranzitní kamionovou dopravu na Foerstrově znovu zakázat, budeme čekat, zda řidiči budou pro tranzit skutečně využívat obchvat. To lze vyhodnotit poměrně jednoduchou analýzou dat z mýtných bran. Pokud se prokáže, že i po dokončení obchvatu budou řidiči kamionů nadále projíždět městem, musí se provést taková opatření, aby tomu bylo zabráněno.

Otakar Štěpán Bačák (spOLečně)

Městská samospráva v rámci správního řízení podá námitku, aby zrušení bylo realizováno pouze po dobu výstavby. Dle diskuse ve vedení města máme za to, že není dobré zrušit tento zákaz trvale. Na druhou stranu, nejedná se o rozhodnutí, které by nebylo možné v budoucnu napravit (na rozdíl od rozhodnutí, kdy jsou např. zbourány nebo jinak poškozeny hmotné věci). Skutečný stav ukáže, pokud zákaz bude zrušen trvale, zda se k němu nevrátit. 

POLITICKÁ KORIDA: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Co na to říkáte?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Jak tento krok vnímáte a jsou i jiné možnosti, jak pomoci rozpočtu Dopravního podniku?

Martin Jirotka (SPD a Trikolora)

Můj osobní názor je, že je to takto v pořádku a město Olomouc by nemělo mít zásadní připomínky.

Jedná se o to, že dopravní značení umístěné v současné době na Foerstrově ulici (zákazové značky typu B12 s dodatkovou tabulkou E5, která stanovuje zákaz pro nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun) bylo osazeno proto, aby řidiči nákladních vozidel využívali tehdy nedokončený obchvat města. Řidiči převážně tranzitní kamionové dopravy se totiž průjezdem městem vyhýbali dlouhým frontám, které se tvořily u kruhového objezdu u Globusu. Tranzitní nákladní doprava v současné době plně využívá současný obchvat a po jeho dokončení není nejmenší důvod, aby řidiči tranzitní dopravy sjížděli do vnitřní části Olomouce, a to z jakéhokoliv směru.

Opačná situace je však u cílové a místní nákladní dopravy. Důsledkem uzavření kapacitní silnice I/35 bylo to, že cílová a místní nákladní doprava začala využívat vnitřní komunikace v Olomouci (Dobrovského, Jeremenkova, Erenburgova, Dolní Řepčínská, Třída Kosmonautů a další). Myslím si, že je v zájmu města aby nákladní doprava sloužící k zásobování města se vrátila na  kapacitní čtyřpruhovou a konstrukčně plně vyhovující komunikaci, a nezatěžovala tak další komunikace v Olomouci.

Jan Holpuch (ODS)

Budu přímočarý. Záměr znovu vpustit na Foerstrovku tranzitní kamionovou dopravu se vymyká zdravému rozumu. Je povinností města využít všechny prostředky, aby tomu zabránilo. Zrušení zákazu průjezdu kamionů, byť třeba na přechodnou dobu, je jednoznačně proti zájmům olomouckých občanů. Ty město zastupuje, takže očekávám, že je bude razantně a vytrvale hájit.

POLITICKÁ KORIDA: Zpoplatnit parkování v centru Olomouce také večer a o víkendech?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Část obyvatel z centra Olomouce požaduje prodloužit zpoplatněné parkování ve středu města až do večerních hodin a také...

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Osobně si myslím, že to není dobrý nápad. Pokud nahlédneme trochu do historie této komunikace, vznikala primárně jako obchvatová komunikace olomoucké městské zástavby v 70. letech minulého století. Jenže město se dále rozvíjelo do polí k vesnickým částem po jeho obvodu a po odsunu sovětských vojsk a uvolnění kasáren Prokopa Holého v 90. letech byl doplněn tehdy již čtyřpruhový komfortní tranzitní průtah až do Hodolan na Lipenskou. V té době se vzrůstající intenzitou automobilové dopravy danou společenskými a ekonomickými změnami, už ale počala být tato komunikace výraznou dopravní bariérou mezi centrem města a jeho jižní sídlištní částí. Problémy jejího bariérového efektu nevyřešily ani tři mimoúrovňové podchody pro pěší. Z městských částí od centra za komunikací sílí hlasy na krátké intervaly na přechodech pro pěší v radiálních směrech.

Doba se od 90. let změnila. Zrychlila se a provoz zhoustl a čas nejde vrátit zpátky. Záměr Krajského úřadu považuji ve vztahu k dnešní realitě, kdy už je pro tranzitní dopravu alternativa v podobě silnice D35, za technokratický. Domnívat se, že kamionová tranzitní doprava sama usoudí, že nebude svým průjezdem obytnými soubory znepříjemňovat život rezidentům a bude iniciativně město objíždět a případně si i prodlužovat cestu k cílům na opačných koncích města, považuji za dosti romantické.

Zpráva o záměru Olomouckého kraje o Foerstrově ulici má pro mě také jistý nádech absurdity v okamžiku, kdy takřka ve stejnou dobu kraj prohlašuje, že konečně bude zahájena výstavba obchvatu silnice I/46 kolem Šternberka (na který město čeká také už od 90. let), a tím se uvolní ulice Olomoucká a Jívavská od tranzitu, právě protože procházejí obytnými lokalitami.

Neodpověděl Miloslav Tichý (ANO).

Krajský úřad Olomouckého kraje zveřejnil záměr odstranit zákazové značky na části páteřní komunikace I/35 v Olomouci, a to v části procházející Foerstrovou ulicí. Důvodem je postupující výstavba dálničního obchvatu s označením Křelov-Slavonín, který...

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Olomouc, doprava, průtah, kamiony, provoz, Olomoucký kraj, silnice, nákladní doprava, stavba, Starostové a nezávislí

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.