POLITICKÁ KORIDA: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Co na to říkáte?

Autoři | Foto Dopravní podnik města Olomouce

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Olomouc zdražuje jízdné v MHD. Jak tento krok vnímáte a jsou i jiné možnosti, jak pomoci rozpočtu Dopravního podniku?

Jaromír Lošťák (ANO)

Zvýšení ceny jízdného v MHD je citlivé téma, ale vzhledem k rostoucím nákladům na provozování městské hromadné dopravy jej považuji za pochopitelný a nevyhnutelný krok. Je důležité, aby změna co nejméně dopadla na nejzranitelnější skupiny obyvatel. Z tohoto důvodu nedošlo ke zdražení celoročního kupónu a desetiměsíčního jízdného, která zůstávají ve srovnání s jinými městy jedna z nejlevnějších. Veškerá další zvýhodnění, jako je například bezplatná přeprava seniorů nad 65 let nebo doprovodu dětí do tří let, zůstala zachována. Nelze opomenout ani to, že dopravní podnik společně s městem investuje stovky milionů do oprav a modernizací tramvajových tratí, výstavby nových (například na Povel a připravuje se až do Slavonína) či do obnovy a modernizace vozového parku (nové tramvaje a elektrobusy).

Financování MHD stojí na dvou hlavních pilířích – kompenzacích od města a tržbách z jízdného. Zatímco příjmy z jízdného jsou víceméně stabilní, roční městská dotace narostla z 314 milionů korun v roce 2018 na 432 milionů korun v roce 2024. Částečné přenesení nákladů na cestující proto vnímám jako rozumné. Bohužel po úsporných opatřeních z covidové doby již není tolik prostoru ke snižování dalších nákladů. Další „škrty“ by totiž mohly znamenat omezení kvality nebo rozsahu služeb.

ANKETA: V Olomouci od léta znatelně podraží MHD. Základní jízdenka vyjde na 25 korun

Po dvou letech dojde v Olomouci k dalšímu zvýšení cen jízdného v městské hromadné dopravě. Základní jízdenka podraží výrazněji, cena od června vzroste o pět korun na 25 Kč. O patnáct procent bude vyšší cena u denních, týdenních, měsíčních i...

Petr Daněk (STAN a Zelení)

Jedná se již o druhé zdražení jízdného v průběhu jednoho volebního období. Pozitivně vnímáme zachování ceny ročního kuponu pro dospělé, tento druh jízdného ale využívá jen malá část cestujících. Některé domácnosti může zdražení jízdného motivovat k častějšímu využívání automobilu, což je pro životní prostředí ve městě nežádoucí. 

Navrhujeme revizi času jednorázové jízdenky, protože za současných 40 minut není možné ani dosáhnout některé cíle uvnitř sítě městské hromadné dopravy. Dále by bylo vhodné zlevnění ročního kuponu alespoň pro žáky základních a středních škol a obnovení levnější jízdenky na 10 minut. 

Dominika Kovaříková (SPOLU)

Zdražování samo o sobě nemusí být nutně špatně, pokud jej doprovází zkvalitnění služeb. Což ale bohužel u olomoucké MHD v tuto chvíli nevidím. Je nespolehlivá, spoje mívají zpoždění, cestující riskují, že nestihnou vlak nebo jiný přípoj MHD. Moderním trendům neodpovídá ani způsob plateb jízdného. Dodnes není možné platit ve vozech MHD kartou, a co se proslýchá, tak i když to v budoucnu možné bude, způsob kupování jízdenek zůstane daleko před branami 21. století. Proč, když jsme dnes schopni fungovat plně elektronicky, se má po platbě kartou ve voze tisknout ještě papírová jízdenka? Nemyslím si, že to povede ke zvýšení komfortu cestujících a zrychlení odbavování. Přitom je kde se inspirovat, uživatelsky přívětivé placení jízdenek má třeba Ostrava. Vadí mi také to, že elektronickou časovou jízdenku není možné nakoupit v aplikaci, ale cestující musí do nepřívětivého prostředí on-line e-shopu. V aplikaci pak nejde nakoupit do zásoby více jednorázových jízdenek, které by se při nástupu už jen aktivovaly. Radě bych proto doporučila pro příště, chce-li zdražovat služby občanům, aby nejprve tyto zkvalitnila a spolu se zdražením představila i zlepšení, které se dnes žalostně nedostává.

POLITICKÁ KORIDA: Zpoplatnit parkování v centru Olomouce také večer a o víkendech?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Část obyvatel z centra Olomouce požaduje prodloužit zpoplatněné parkování ve středu města až do večerních hodin a také...

Pokud se shodneme, že bychom měli za služby včetně těch přepravních platit, zároveň ale víme, že náklady na provoz MHD v čase rostou, měly by se důkladněji zvážit a vyhodnotit nejrůznější výjimky, což nevím, zda někdo před avizovaným zdražením provedl. Bezplatnou přepravu považuji naprosto správnou u dětí, které samy žádné příjmy nemají a jejich jízdy zadarmo tak alespoň trochu ulehčí rodičům, kteří je jinak plně živí. Ze stejného důvodu bych zachovala slevy pro žáky a studenty. U ostatních skupin cestujících by se pak mělo důkladně propočítat a možná i přehodnotit, jaké jízdné je pro tu kterou skupinu adekvátní z hlediska nabízené služby a její kvality a zároveň únosnosti jeho výše pro tuto skupinu. U všech skupin by však měly být zvýhodněny dlouhodobější časové jízdenky, aby se i ekonomicky vyplatilo MHD používat na úkor jízdy vlastním autem.

Pavel Grasse (Pro Olomouc a Piráti)

Cena jízdného za městskou hromadnou dopravu není z principu cenou tržní, stejně jako třeba roční poplatek za odvoz komunálního odpadu. Je dotována z rozpočtu města a její výše je tedy politickým rozhodnutím.

Pokud bude řeč o základním jízdném i dlouhodobém předplatném od jednoho měsíce do jednoho roku, i po zdražení od 1. 6. 2025 patří cena jízdného za MHD v Olomouci mezi nejlevnější z velkých měst ČR, jako jsou například Plzeň, Liberec, České Budějovice, Hradec Králové, Pardubice, Ústí nad Labem a Zlín. Prahu, Brno a Ostravu nezmiňuji, protože to jsou města urbanisticky specifická. Detailní porovnávání je složité, protože každé město si stanovuje svoje tarifní pásma dle místních podmínek. Také různé výjimky a slevy jsou v detailu exaktně neporovnatelné, ale kdo chce, má možnost si rešerši z internetu sám udělat, jako jsem si ji pro tento příspěvek udělal já.

POLITICKÁ KORIDA: Dluhy obyvatel Olomouce vůči radnici rostou. Máte představu, jak tento trend otočit?

V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Dluhy obyvatel a návštěvníků Olomouce vůči radnici jsou 145 milionů korun, počet pohledávek se loni zvýšil z 26 na...

Pokud budu trochu konkrétní, pak základní jízdné je v Olomouci od 1. června 25 korun stejné jako v Hradci. V Plzni a Liberci 28 korun, v Český Budějovicích 30 korun. Jen v Ústí a ve Zlíně 24 korun.

Cena ročního tarifu se nemění, Olomouc tak zůstává z hlediska ročního jízdného nejlevnější z velkých měst v ČR. Roční srovnání potom vychází takto: Olomouc 3200 korun, Plzeň 4656 korun, Ústí nad Labem 4490 korun, Liberec a Pardubice 4400 korun, Hradec Králové 4070 korun a České Budějovice 3990 korun. Zlín za půl roku 2680 korun.

Rozpočtu Dopravního podniku by nejspíš pomohlo, kdyby lidé více jezdili MHD, ale také aby si za tuto službu zaplatili i černí pasažéři.

Neodpověděli Martin Jirotka (SPD a Trikolora) a Otakar Štěpán Bačák (spOLečně).

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky korida, jízdné, městská hromadná doprava, cena, zdražování, Olomouc, Plzeň, Liberec, České Budějovice, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Zlín

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.