Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekDnes, 12:00
Lídr hnutí SMS Karel Leškovský v rozhovoru ostře hodnotí stav české ekonomiky, kterou přirovnává k letu v luxusní třídě, ale s rizikem pádu. Upozorňuje na jednostrannou závislost na Německu, odmítání spolupráce s Čínou či ignorování zemí BRICS. Kritizuje současnou politickou reprezentaci za neschopnost vytvořit podmínky pro růst a přilákání kapitálu. Zároveň volá po větší odpovědnosti soudců a odmítá plošné navyšování vojenského rozpočtu bez reálných analýz.
Ve vašem programu zdůrazňujete ekonomiku. Nicméně Česko si dle ukazatelů nevede špatně. Jaký je váš názor na ekonomickou situaci? Jaká opatření byste případně navrhoval?
Současná česká ekonomická situace se dá přirovnat k letu první třídě Emirates, kdy začínají vysazovat motory. Bohužel, žádná politická garnitura nebyla schopna komplexního pohledu na naši ekonomiku. Kdyby toto dokázala, zjistila bych, že naše ekonomika je z více než 70 % závislá na ekonomice Německa. Kdy jste slyšel vyjádření českého politika na toto téma? Jsme téměř ve všem závislí na Německu. Toto je na jednu stranu v době ekonomického růstu výhodou, v současné době ale představuje velké riziko pro naši stabilitu. Nejsme světovou velmocí. Ale i tak, jsme samostatným a svrchovaným státem. Tudíž i z pohledu mezinárodního obchodu a zajištění ekonomické základny bychom se měli takto chovat. Žel, z různých ideologických důvodů, případně z nějakých pocitů méněcennosti našich politiků, se nedokážeme vysvobodit z naší omezenosti.
Čínu prohlásíme za našeho nepřítele. Čína kontroluje 75 % zdrojů vzácných kovů potřebných pro rozvoj moderních technologií. Každý západní politik hledá jakoukoliv příležitost otevřít dveře k Číně. My jsme tyto dveře úmyslně zavřeli. Ještě před 20 lety byl HDP Evropy nesrovnatelné vyšší než HDP USA. Dnes je situace přesně opačně. Proč? Odpověď je jednoduchá my umíme pouze regulovat. Jeden americký prezident se vyjádřil: „Když v Evropě něco funguje, tak to zdaňme, když to ještě stále funguje tak to zakažme a pokud je to mrtvé, tak to dotujme“. Tak to funguje v EU, Německu, tím pádem i u nás. My nedokážeme vytvořit podmínky růstu. Pokud někde chybí peníze, řešíme to zdaněním, případně snížením výdajů v těch oblastech, ve kterých čekáme minimální odpor. Viz např. důchody.
Rozumný stát by hledal všechny možné cesty, aby přilákal zahraničí kapitál, aby kapitál z Česka mi odcházel. Tam hledejme zdroj. Příkladem může být Bulharsko. Startovací pozice Bulharska byla jednotřetinový HDP ve srovnání s Českem. Daňovou politikou a vytvořenými podmínkami pro podnikání se HDP českému vyrovnalo. Zvýšení životní úrovně má samozřejmě časový skluz. Ten se ale rovněž projeví. Dalším příkladem může být Irsko. Omezenost současné politické garnitury je vidět v přístupu Česka k zemím BRICS. Zatímco naší západní sousedé, sice se zpožděním, ale přesto hledají a vidí budoucnost v globálním jihu, my se nedokážeme z naší ulity vymanit. Stejný stav vidíme v Africe, kde historicky mělo Česko významné postavení. Zatím co západ včetně nás, diskutoval, sepisoval dlouhá nařízení a podmínky, Čína konala. Dnes v Africe bez Číny a Ruska neprodáte ani šroub. Samozřejmě řečeno obrazně. A ne, výdaje na zbrojení naší ekonomickou situaci nevylepší. Toto je absolutní ekonomický nesmysl, který naši politici v zájmu zbrojařských oligarchů šíří. Naše saldo zbrojního obchodu je mínusové. Již toto ekonomickou stabilitu ohrožuje. Nemluvě o velké zátěži na zdroje jak personální, materiální, energetické a další inflační tlaky.
Navrhujete změnu postavení soudců. Není to ohrožení nezávislosti soudu?
Víte, otázka teorie demokracie je dostatečně propracovaná. Není to na jeden článek. Je to na několikahodinovou diskuzi. Platí řečení: „Pokud by demokracie fungovala, dávno by už byla zakázaná“. Tudíž soudní systém, pokud má být demokratický, resp. součástí demokratického systému, musí podléhat kontrole toho, kvůli kterému byl vytvořen. Není možné, aby soudce nebyl odpovědný za svoji práci. Je několik způsobů jak kvalitu soudců hodnotit a vyhodnotit. Není možné, aby chybná a vadná rozhodnutí zůstala bez sankcí. Není možné, aby někdo měl obsazeno pozici doživotně a byl neodvolatelný. Není možné, aby ve státu fungovala nedotknutelná elita. Není možné, aby funkci soudce zastává člověk, který má zjevné nedostatky v matematice, v logice, aby nebyl schopen pojmout a vyhodnotit časovou osu. Jakou kvalitu má systém, když většina rozhodnutí je revidována odvolací soudy, kdy existuje zjevný rozpor mezi soudy prvního a druhého stupně, kdy Je rozpor mezi soudy jednotlivých stupňů, mezi Nejvyšším soudem a Ústavním soudem. Rozhodnutí soudu nejsou predikovatelná. O odměnách jakýchkoli představitelů státní moci má rozhodovat pouze a jen občas. Není možné aby soudci rozhodovali o svých příjmech. Rozhodnutí Ústavního soudu o platech soudců a zároveň o fakticky reálném snížení důchodu není jenom výsměchem těm, kteří tento stát vybudovali, to je doslova plivnutím do jejich tváře.
Aktuálně je diskutovaná otázka 5procentní hranice výdajů na obranu. Jak vy vnímáte tento moment?
K tomuto jsme se opakovaně vyjadřovali a je to relativně podrobně vysvětleno v našem programu. Bezpečnost chceme hodnotit komplexně. Hrozby je potřeba vnímat opravdu komplexně, to jest vojenskou, energetickou, potravinovou, vnitřní a vnější. Pokud kvalitní analýza prokáže potřebu pětiprocentního rozpočtu na vnější obranu, s radostí to podpoříme. Nicméně už teď víme, že žádná analýza k tomuto výsledku nedospěla a nikdy nedopěje. Vojenský rozpočet NATO dvacetinásobně převyšoval vojenský rozpočet Ruska. Oprávněně se ptám: „Kde ty prostředky skončily?“ Buď se investovaly správně, a pak se nemusíme žádné hrozby obávat, jelikož převálcujeme ruskou armádu dvacetkrát. V případě, že se rozkradly, pak nemusíme rozpočet navyšovat, aby se rozkrádalo ještě víc. Stačí nám je pouze rozumně investovat. Detaily by zabraly několik stránek. V jednom interview není možné obsáhnout celou problematiku. Pouze chceme ještě zdůraznit další formy bezpečnosti. Data jednoznačně ukazují, že je možné ušetřit minimálně 20 mld. Kč na vnitřní bezpečnosti. Tyto prostředky bychom mohli použít buď do sociálního systému, případně do investic podporující infrastrukturu, případně energetickou bezpečnost. Jsme otevření i k investicím do životního prostředí.
Zadavatel/zpracovatel: hnutí SMS - Stát Má Sloužit, SMSka
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám