Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální vozík, který jim usnadní zásah u hořícího elektromobilu. Kvůli vysoce hořlavým akumulátorům je jeho hašení problematické, díky vozíku mohou hasiči vůz odvézt na volné prostranství a tam ochlazovat. Zkoušky probíhaly například v podzemních garážích Šantovky, multifunkčním domě Namiro nebo v parkovacích domech v Olomouci.
Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče noční můrou. Pokud jde navíc o hybridní vůz nebo elektromobil, další velkou komplikaci představují vysoce hořlavé baterie. Vůz je po uhašení nutné rychle dostat na volné prostranství a tam ochlazovat. Například v podzemních garážích, kam se nedostatne těžká technika, to může být velký problém.
Olomoučtí hasiči proto ve spolupráci se soukromou strojírenskou společností vyvinuli speciální sadu pro manipulaci s podobnými vozidly. V rámci Evropy jde o jedinečný vynález.
Sada zvládne automobil o hmotnosti kolem 4000 kilogramů a je ideální pro podzemní garáže, vícepodlažní parkovací objekty, parkovací domy nebo střešní parkoviště s plošinovými autovýtahy. Hasiči navíc mohou odvézt i uzamčený, poškozený nebo nepojízdný vůz.
„Tak, jak se vyvíjejí nové technologie, musíme na tuto situaci reagovat. Čeští hasiči jsou známí svojí flexibilitou. U zásahů musíme umět správně používat stávající vybavení a jsem rád, že máme i kolegy, kteří se podílí na vývoji a testování nových prostředků,“ neskrýval potěšení náměstek ředitele krajských hasičů Petr Ošlejšek.
Na trhu sice existují transportní vozíky, pro hasiče jsou však nevhodné. Olomoucký vynález má několik zdokonalení. Kromě čtyř ocelových vozíků je sada opatřena vázacími prvky pro uchycení kol a jednotlivých vozíků mezi sebou. Součástí jsou také prvky pro vlečení, brždění a stabilizaci a pneumatické zvedáky.
„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili,“ popsal vývoj velitel čety hasičů Pavel Thin, který vedl projekční tým.
Testy se uskutečnily například v podzemních garážích olomoucké Galerie Šantovka, v multifunkčním domě Namiro či ve vícepodlažních parkovacích domech autosalonů v Olomouci.
"Místa jsme nevolili náhodně. Vybírali jsme ta, která svou dispozicí mohou potrápit nejen řidiče, ale při zásahu i hasiče. Otestovali jsme vozíky rovněž na příčných prazích, na šikmých rampách, v autovýtazích nebo v podzemních garážích s komplikovaným nájezdem i výjezdem," uvedla mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.
Sada bude umístěna na centrální stanici v Olomouci, její nasazení hasiči předpokládají především ve větších městech kraje. Jen v Olomouci jde o desítky objektů.
Generálním partnerem projektu je Galerie Šantovka, na vývoji se podílela společnost Přidal s.r.o., která vozíky takjé vyrobila.
"V současné době společně s týmem Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje pracujeme na taktice hašení elektromobilů, která doplní celý postup při požáru vozidel na elektrické či hybridní pohony," dodala mluvčí hasičů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.