Veledůležitý východní obchvat Olomouce, který odvede tranzitní dopravu z okrajových částí města, blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny Olma z holdingu Agrofert. Pokud někdo bude chtít tangentu relativně rychle postavit, bude se muset s Agrofertem dohodnout.
Ochranné pásmo II. stupně vodního zdroje Olma se před dvěma roky v době covidového lockdownu rozšířilo a trasu plánovaného východního obchvatu tvrdě zasáhlo. Podle vyhlášky je zde nyní přípustná pouze výstavba zařízení souvisejících s jímáním, čerpáním a úpravou podzemní vody a jakékoliv terénní úpravy nebo zemní práce jsou možné pouze na základě "kladného stanoviska provozovatele vodního zdroje," což je Olma.
Stopku pro východní obchvat potvrdilo i nedávné souhlasné stanovisko EIA. Podle něho je nutná buď úprava hranic ochranného pásma vodního zdroje, nebo úprava zákazu výstavby všech staveb kromě zařízení souvisejících s jímáním, čerpáním a úpravou podzemní vody.
"Do území nyní skutečně nelze umístit nic jiného, než vodohospodářská zařízení k jímání, čerpání a úpravě podzemní vod. Jedinou reálnou možností bez vleklých řízení a soudů je dohoda se zástupci Olmy. Pokud by si Olma požádala o změnu ochranného pásma a stavbu tangenty umožnila, bude možné jednu z nejdůležitějších dopravních staveb pro Olomouc postavit," potvrdil vedoucí odboru životního prostředí na olomouckém magistrátu Petr Loyka.
Pátek, 11. listopadu 2022, 14:49
Veledůležitý východní obchvat Olomouce má zásadní problém. Blokuje ho ochranné pásmo vodního zdroje, které olomoucký magistrát schválil před dvěma lety na konci jara v době covidového lockdownu. Opatření tehdy prošlo v tichosti a bez povšimnutí...
Olma z holdingu Agrofert, který v minulosti přímo ovládal Andrej Babiš (ANO), na opakované dotazy a urgence, zda stavbu důležité tangenty umožní, neodpověděla. Otázky přitom Agrofert dostal už před měsícem.
Do celé věci se nyní vložit primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO), který chce podat podnět ke změně ochranného pásma vodního zdroje.
"Zastupitelstvo pověřilo primátora, aby dal podnět na změnu ochranných podmínek. Tangenta má ulevit tisícům obyvatel Hodolan, Chválkovic a Pavloviček, skrze něž denně projede dvacet tisíc vozidel v rámci tranzitní dopravy. Primátor bude předkládat podnět tak, aby bylo možné projekt východní tangenty uskutečnit," potvrdil mluvčí magistrátu Michal Folta.
Olma se však změnám bude podle všeho bránit. Tvrdí totiž, že na problémy s nevhodnou trasou obchvatu upozorňovala už dávno v minulosti.
"Umístění trasy východní tangenty je již od roku 2011 naplánováno v rozporu s vodním zákonem, neboť stavba je situována do prostoru tehdejšího ochranného pásma vodního zdroje. Na to společnost Olma již tehdy upozornila a vznesla námitku v procesu přípravy nového územního plánu města Olomouce. Tyto námitky však nebyly vyslyšeny," prohlásil nedávno mluvčí skupiny Agrofert Pavel Heřmanský.
Východní obchvat Olomouce má mít délku přes sedm kilometrů, most, čtyři pruhy a tři mimoúrovňové křižovatky. Součástí jsou přeložky a úpravy silnic nižších tříd, účelových komunikací, polních cest a komunikací pro pěší a cyklisty. Tangenta přijde na zhruba tři miliardy korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
jde o priority. Na jedné straně je zdraví lidí, bezpečnost provozu, kvalita života pro lidi z východní části Olomouce a na druhé podnikatelská aktivita Olmy. Asi je dobré si uvědomit, že každá stavba ovlivní nejen vodní zdroj a co bychom tak asi mohli v budoucnu postavit...
Jestliže je příčinou průtahu stavby ochranné pásmo vodního zdroje, proč je titulek až agresivně zavádějící a je o problému "Agrofert"? Ochrana vodních zdrojů je snad prioritou a je přece úplně jedno, čí ten zdroj je. To je článek součástí nějaké anibabišovské předvolební strategie? Pane Šverdík, tomu se říká žumpa.