Centrální zónou obřího projektu kanálu Dunaj – Odra – Labe se měl stát Olomoucký kraj, kde by se všechny tři větve prodloužených řek sbíhaly nedaleko Přerova. Vláda se rozhodla pro ukončení příprav rozsáhlého záměru, což vítají nejen představitelé současného vedení Olomouckého kraje. Více než dvanáct let zablokované pozemky určené pro budování kanálu se uvolní k jiným variantám využití.
Plán vybudovat vodní koridor spojující řeky Dunaj, Odra a Labe prosazoval v minulosti prezident Miloš Zeman, vláda ve středu rozhodla o zrušení územních rezerv pro projekt nebývalých rozměrů, což zřejmě znamená konec úvah o plavební trase za stovky miliard korun.
„Soudružský sen o kanálu DOL končí! Jsem rád, že to konečně po letech snažení mohu definitivně říct. Plán hodit přes 600 miliard doslova do kanálu a zdevastovat u toho přírodu po celé Moravě byl naprostý nesmysl. Kvalitní silnice a vysokorychlostní železnice, to je budoucnost,“ komentoval na sociálních sítích ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
S politikem z Přerovska souhlasí také zástupci vedení Olomouckého kraje. „Osobně to vítám, nepočítal jsem s tím, že by to mělo valného smyslu, přestože jsou obce, jejichž starostové to v rámci zvýšení turistického ruchu vítali. Ale myslím si, že je to jen jeden aspekt celého projektu, ty další byly proti tomu,“ řekl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (Piráti a STAN).
Úterý, 31. ledna 2023, 18:57
Bagry, buldozery i motorové pily se naplno rozjely při přípravných pracích potřebných pro stavbu dálnice D1 u Předmostí do Říkovic. Zkompletování tuzemské páteřní komunikace má být hotové na jaře 2026. S výstavbou bude spojená také vyšší dopravní...
Proti záměru stavby kanálu Dunaj – Odra – Labe se krajské zastupitelstvo vymezilo již v prosinci 2020. Zastupitelé tehdy zároveň schválili znění dopisu adresovaného ministerstvu dopravy a ministerstvu pro místní rozvoj, ve kterém je vyjádřen nesouhlas krajské samosprávy se stavbou kanálu. Hejtman tehdy poukázal na to, že kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění, a kromě toho je podle odborníků velkou hrozbou pro přírodu. „Kanál by měl katastrofální dopad na životní prostředí a rozhodně by nijak nepomohl ani nedostatku vody v krajině,“ konstatoval krajský radní Martin Šmída (Piráti).
Trasa dlouho diskutované a připravované vodní cesty vedla přes Olomoucký kraj ze tří směrů, jednotlivá ramena se měla setkat u Přerova. Od Labe by tak stavba směřovala přes Pardubický kraj k Lošticím, dále okolo Litovelského Pomoraví k Olomouci a dále k Rokytnici. Tam by mířila i větev z Moravskoslezského ramene Oderského procházející okolo města Hranice či Lipník nad Bečvou. Jižně od Přerova směrem ke Kroměříži by pak pokračovala Dunajská větev kanálu.
Úterý, 24. ledna 2023, 15:04
Pět zájemců krouží okolo lukrativních pozemků a bývalého hotelového domu Strojař v Přerově. Zpustlou budovu nyní využívají k výcviku policisté, plán města na prodej chce překazit opozice. Petici za vypsání referenda již podepsalo přes devět stovek...
V minulosti se proti budování kanálu vyslovily v Olomouckém kraji dvě desítky obcí, které sepsaly memorandum. Vedení Přerova ale bylo před časem spíše pro realizaci rozsáhlého projektu. „Přední hydrogeolog Zbyněk Hrkal, na kterého jsme se obrátili, informace uvedené v memorandu rozporuje. Nesdílíme proto například obavy z ohrožení zdrojů vod,“ uvedl pro server iDnes tehdejší primátor Petr Měřínský (ANO), který podporoval vznik významného přístavu. „Vedlo by to k ekonomickému rozvoji města,“ dodal Měřínský.
Názor o přínosu umělé vodní cesty pro více než čtyřicetitísícové město však nesdílí přerovská opozice. „Plánování kanálu DOL desítky let blokovalo rozvoj Přerova v oblasti územní rezervy pro dopravní cestu i obrovské přístaviště. Na vedení města jsme za Piráty už v minulém volebním období tlačili, aby projekt odmítlo, ale argumentovali třeba turismem, což vůbec nedávalo smysl. Jsem proto ráda, že je s projektem konec. Přerov teď bude moci využít své lokality třeba pro výstavbu bytů,“ říká pirátská zastupitelka Přerova Lenka Jüngling.
Zastavení projektu oceňuje také krajský zastupitel za Piráty Jaromír Horký. „Miliardy, které minulá vláda chtěla do projektu DOL investovat, se mohou rozumně využít třeba na udržování a rozvoj dálnic nebo na investice do vysokorychlostní železnice, která u nás stále chybí a dává daleko větší smysl. Kanál by se totiž nevyplatil ani z přepravní kapacity, takže bychom měli jen obří stavbu, která by požírala peníze,“ míní Horký, který v roce 2019 v Přerově inicioval připojení města k memorandu proti kanálu DOL, které však vedení města nepodpořilo.
Dlouhodobým zastáncem kanálu byl prezident Zeman, přínos vyzdvihl i při návštěvách kraje v březnu 2014 a v květnu 2015. Poukázal tehdy na to, že projekt by pomohl regionu snížit nezaměstnanost. „Podstatná část by měla vést Olomouckým krajem, znamenalo by to spoustu nových pracovních příležitostí,“ uvedl tehdy Zeman. V březnu 2014 však zároveň řekl, že plně respektuje i argumenty proti této stavbě s tím, že řešením by bylo zpracování solidní studie proveditelnosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.