Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Olomoucká firma Protein & Co. zvládla překážky roku 2022. Majitele ocenil i časopis Forbes

PR článek

Divoký rok 2022 přinesl celou řadu výzev a důležitých zkušeností také olomoucké společnosti Protein & Co. Ta se řadí mezi progresivní firmy specializující se na výrobu a prodej sportovní a zdravé výživy. Zakladatel a majitel podniku Daniel Sosýn se společně se svým týmem vyrovnával s dozvukem covidových změn, nárůstem cen surovin i vývojem poptávky zákazníků, kteří i v online prostředí reagují na rostoucí inflaci.

„Minulý rok nám sundal růžové brýle, ale dokázali jsme situaci zvládnout. Vyplácí se nám zaměření na chuť a vysokou kvalitu,“ říká osmadvacetiletý podnikatel a sportovní nadšenec, který dokázal při rozbíhání vlastní firmy také vystudovat Lékařskou fakultu Univerzity Palackého. Loni si Daniel Sosýn navíc vysloužil prestižní ocenění v podobě zařazení do výběru 30 pod 30 v tuzemské verzi populárního byznysového magazínu Forbes.

Nejen minulý rok byl pro řadu firem náročnou zkouškou. Jak aktuálně vnímáte situaci na trhu se sportovní výživou?

Rozdělil bych to na dvě kapitoly – jak se vyvíjí trh a jak se vyvíjíme my jako firma. Trh se sportovní výživou je pořád v podstatě trh s jídlem. Situace je podobná jako v řetězcích s potravinami. Vstupy se extrémně zdražují a zákazník se začal chovat jinak. Všichni si raději hlídáme každou korunu. Trh se sportovní výživou se nechová tak, jak jsme byli zvyklí za poslední tři čtyři roky, kdy měl extrémně vzestupnou tendenci. V tuto chvíli stagnuje. Náš segment je hodně závislý na online prostředí. Kamenné obchody jsou u sportovní výživy spíše jen doplněk. Loňský rok byl první, kdy tržby v online prostředí meziročně v České republice poklesly.

Jak to vypadá s druhou stránkou věci, tedy s adaptací Protein & Co. na současný stav?

Odpověď teď hledají asi všechny firmy a je jasné, že to musíme dělat co nejefektivněji. I klienti si všimli, že jsme byli nuceni zdražit. Extrémně se nám zvýšily ceny materiálových vstupů. Vzhledem k situaci ve světě nám některé základní suroviny zdražily až o 250 procent. Musím zaklepat, že máme věrné zákazníky, kteří změnu cen nějakým způsobem akceptovali. Logicky nemůžeme prodávat bez marže. Od začátku jsme zvyklí pracovat velmi efektivně. Mám poměrně málo zaměstnanců, v Olomouci probíhá marketing a obchod a v Kojetíně máme výrobní zázemí. Trojice slečen, která se u nás věnuje marketingu, zvládá práci šesti až osmičlenného týmu.

Jakou pozici u vás zaujímá vývoj a inovace produktů?

Já jsem opravdu hodně zaměřený na chutné jídlo. Snažím se to promítnout i do sportovní výživy. Pro mě je fakt důležité, jak produkt chutná. Známe to i u běžných potravin, že se vždy jedná o kompromis mezi chutí, cenou a kvalitou. Chuť a kvalitu se snažíme pořád držet na vysoké úrovni a myslím, že se nám to vyplácí. Lidé si teď víc vybírají, do čeho dají peníze a naštěstí si často volí nás. Na vývoj klademe velký důraz, ale za poslední rok a půl jsem se naučil, že to není úplně o kvantitě. Jednu dobu jsme chrlili i deset výrobků za dva týdny. Chtěli jsme nabídnout co největší šíři výrobků s tím, že lidé si to prostě koupí. Taková situace už není. Se zákazníky se o produktech bavíme, ať víme, kdy a jak si je dávají, jak se při tom cítí a podobně. Neustále se učíme.

Čerpáte tedy hodně ze zpětné vazby a požadavků zákazníků?

Také je to pro nás zásadní. Teď jsme třeba vyvinuli nový nakopávač. Psal nám pán, co pracuje jako kamioňák, že by chtěl cvičit, ale je pořád unavený. Víme, jak to mají špatné se spánkem a denním režimem. Doporučovali jsme kofein, vitamín C, dostatečný pitný režim, ale to už mu prý nefunguje, ani čtyři kávy před tréninkem. Tak pro tyto lidi bude novinka, která by člověka měla prostě vystřelit z bot (smích).

Pomáhají vám znalosti vystudovaného lékaře při vývoji takových produktů?

Hraje to významnou roli. Mám výhodu, že asi rozumím metabolismu víc než běžný člověk, který se o to třeba tolik nezajímá. Hlavně se můžu ptát. Mám kolem sebe rozsáhlé kolegium, i moje manželka pracuje jako lékařka a řadě věcí rozumí ještě lépe než já. Některé otázky jsou složité a díky svému vzdělání tomu můžu porozumět. Když člověk dostane lékařskou zprávu, tak ani pořádně nerozumí tomu, co se tam píše. Já si dokážu dát informace víc do souvislostí, ale samozřejmě nechci tvrdit, že bych mohl třeba přednášet výživu na univerzitě.

Jaké jsou další důležité kroky před uvedením nového výrobku?

Tento rok zavádíme i to, že navrhneme nějaký produkt a pak ho pošleme třeba čtyřiceti našim stávajícím zákazníkům. Když jde například o nakopávač, tak si podle historie objednávek najdeme, kdo z našich klientů by to rád využil. Pošleme jim zadarmo vzorek a ptáme se jich, jak jim produkt sedl a postupně ho ladíme. Na e-shopu je pak důkladně zákaznicky ověřený produkt.

Na vašem e-shopu nabízíte různé série produktů, například pro ketodietu. Je to z odborného hlediska metoda, která už je prověřená?

Je to kontroverzní téma. Sám jsem ketodietu držel. Je podložená i novými studiemi. Na e-shop bych asi neuvedl nic, za čím si nestojím. Když něco nového dáváme do prodeje, tak k tomu dokonce přidáváme odkazy na odborné zdroje. To mám asi taky takový zvláštní zvyk z vysoké školy (úsměv). U ketodiety, na rozdíl od jiných výrobců, striktně nepropagujeme nějaké měsíční balíčky. Podle mě má být založená na běžných potravinách, masu, zelenině či oříšcích. Ale když nestíhám, tak si to můžu doplnit například ketoshakem nebo ketopalačinkami k snídani. 

Je tedy vaší filozofií pomoct lidem udržet se v režimu zdravého stravování?

Ano, aby člověk dosáhl svého cíle, tak si musí nastavit návyky tak, aby s nimi dokázal dlouhodobě fungovat. Je to o práci se stávajícím jídelníčkem a o hledání cesty, která nejmíň bolí. U mě to byla třeba ketodieta, respektive nízkosacharidová dieta. Pro mě nejefektivnější je, když vynechám přílohy. Jsem milovník burgerů, takže si je dávám bez hranolků, ideálně bez housky a jsem s tím v pohodě.

A jako další chod pro doplnění si dáte ketoshake, který by měl být taky chuťovým požitkem?

Myslím si, že to tak skutečně je. Z toho mám největší radost, když nám zákazníci fakt píšou, že se vždycky těší na trénink, ale ne kvůli cvičení, ale protože si potom dají náš ketoshake nebo protein.

Rozrůstá se v posledních letech zájem o zdravý životní styl třeba kvůli vlivu sociálních sítí?

Myslím si, že to jde dobrým směrem. Ale možná jsem v sociální bublině. V covidu se ale hodně rozevřely nůžky. Na jedné straně jsou lidé, kteří se začali věnovat sportu a pohybu a na druhé jsou ti, kteří dřív sportovali a při covidu přestali a začali bohužel jen kynout. Řešili jsme to i s majiteli fitness center.

Jak moc Protein & Co. zasáhla covidová epidemie a restrikce?

Byl to masakr. E-shop jsme založili 2017 a naplno jsem se mu začal věnovat po škole v roce 2019. Pak přišel covid a na začátku došlo k propadu úplně na dno. Všichni začali panikařit a nakupovali jenom toaletní papír. Pak se najednou zájem o nakupování v e-shopech obrovsky zvýšil a nevěděli jsme, kam dřív skočit. Mohli jsme udělat cokoliv a lidé to chtěli. Poptávka byla po všem. Nicméně mělo to i negativní dopad, nejen pro nás, ale i pro další podnikatele. Covid nás brutálně vystřelil nahoru a po rozvolnění přišel propad.

Nakonec jste si se složitou situací ale poradili.

Dokázali jsme to podchytit, přizpůsobili jsme se. Máme výborného analytika, který nám pomohl se v situaci zorientovat. Došlo k výraznému zdražení surovin, příčinou mimochodem bylo, že někdo v Číně rozhodl, že syrovátkový koncentrát funguje na imunitu a na covid. Číňané ho do té doby nekupovali a najednou ho začali ve velkém odebírat. Tím se vyšroubovala cena. Covid nás uspal na vavřínech a rok 2022 nám sundal růžové brýle. Ale s týmem se nám to podařilo ukočírovat a zakončit rok v krásných číslech, růst se pohyboval okolo 35 procent.

Tabulky, grafy a statistiky vám teď pomáhají víc než v minulosti?

Náš analytik předtím pracoval pro mnohem větší firmy jako Alza nebo Mall. Řekl mi, že asi nikde neviděl tak dobrý tým lidí, kteří umí s daty a tím, co mají, tak efektivně pracovat. To beru jako osobní kompliment. Podnikatelé často začínají pracovat podle intuice, rok 2022 nás pak naučil přejít na datové řízení. Už máme nějakou historii a je pro nás extrémní plus, že už můžeme s čísly pokročile pracovat.

Polichotit vám určitě muselo i zařazení do výběru 30 pod 30 časopisu Forbes.

Na ego je to moc příjemné. Když vám někdo objektivně řekne, že to děláte dobře. Na podnikání je krásné to, že díky zisku na účtu vidíte, že svou práci děláte správně a někdo je ochotný za ni zaplatit. Ocenění pro mě bylo velmi důležité, protože v turbulentní době jsme zisk směřovali do různých investic nebo do skladových zásob. Peníze tak nebyly úplně vidět. Člověk se zamýšlí, jestli to vůbec stojí za to. Pak přijde komise z Forbesu, jejich redakce se tématu věnuje fakt dlouho a oznámí, že vás vybrali mezi třicet nejlepších pod třicet let. To fakt potěší a viděl jsem díky tomu světlo na konci tunelu, že to vlastně není tak špatné.

Na renomé společnosti také mohlo mít ocenění pozitivní vliv?

Bylo to znát dovnitř do firmy. Získal jsem zase větší jistotu v tom, co děláme. Několikrát jsem od partnerů na byznysové úrovni slyšel: „Hele tys byl ve Forbesu“. Dívají se na vás trošku jinak, ale vzhledem k tomu, že náš produkt není pro podnikatele, ale pro normální lidi, tak to moc nehraje roli. Asi to ani neví, spíš je zajímá, že jim výrobek chutná a jaké má výživové hodnoty (usmívá se).

Základem Protein & Co. je výroba rozsáhlého portfolia produktů. Jak vypadá váš výrobní podnik v Kojetíně?

Pracuje tam okolo dvaceti lidí. Měl jsem obrovské štěstí, že jsem si vzal svou manželku, i díky tomu mi výrobního ředitele v Kojetíně dělá tchán, pan Blahoušek. Má bohaté zkušenosti z výroby i z manažerských pozic, a je to rodina, mohu mu důvěřovat. Umožňuje mi to, že v Olomouci řeším byznys a vize. Mezitím mám jistotu, že se produkty vyrobí a dostanou k zákazníkům, mají tam na starosti totiž i expedici. Každý týden do Kojetína jezdíme, abychom probrali potřebné záležitosti, nemůže to fungovat separátně.

Zmínil jste uvažování o dalším směřování firmy. Jaká je vaše aktuální vize?

Asi budeme fušovat přímo do jídla. Chtěli bychom se věnovat výrobě adventure food, což jsou sáčky s jídlem, které se zalívají horkou vodou. Technologii nyní zkoumáme. Za půl roku by už nemusely být prášky jediná cesta. Bude připravené kompletní jídlo napočítané od odborníka a jen se ohřeje. Chci lidem nabídnout sportovní a zdravou výživu tak, jak podle mě má skutečně vypadat. Proteiny, další tréninkové doplňky a k tomu normální jídlo, které je vyvážené a chutné.

Umožňují současné technologie přípravu pokrmů takřka na úrovni čerstvě uvařených jídel?

Z potravinářské fakulty Vysoké školy chemicko-technologické mám náznaky, že ano. Jsme ve fázi plánování. Nikdy se nenahradí čerstvě uvařené jídlo, to bych ho musel vařit přímo lidem v kuchyni. Ale třeba z vysoké školy to lidé znají, že si ohřívali den staré jídlo z krabičky od mámy a určitě to za mě bylo lepší než potraviny z prášku. A na tuto úroveň si myslím, že je možné se dostat. Neusilujeme o michelinskou gastronomii, ale myslím, že jsme schopní se přiblížit skutečné potravině. A to teď bude náš další cíl.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Protein & Co, firma, sportovní výživa, podnikání, dieta, cvičení, fitness, jídlo, Olomouc, Daniel Sosýn, Forbes

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Olomoucká firma Protein & Co. zvládla překážky roku 2022. Majitele ocenil i časopis Forbes  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.