Počasí dnes4 °C, zítra0 °C
Pátek 10. ledna 2025  |  Svátek má Břetislav
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Olomouc a Ostrava jako budoucí uzly české logistické sítě?

Olomouc a Ostrava jsou ideálními kandidáty pro stavbu logistických center díky své strategické poloze a nevyužitému potenciálu na místní i národní úrovni, píše v komentáři ředitel industrialu v developerské skupině Redstone David Svoboda.

Logistická centra v regionech jsou velmi důležitá pro mnoho typů koncových zákazníků, ať už jako podpora e-commerce, různé typy zásilkoven, nebo jako vhodná lokalita pro globální logistické společnosti, které expandují. V regionech také sílí poptávka od lokálních firem a podnikatelů, kteří pochopili, že pokud chtějí být konkurenceschopní a splňovat přísnější pravidla v rámci dodavatelského řetězce z pohledu udržitelnosti, často je odpovědí pronájem moderních hal splňujících nejpřísnější environmentální kritéria. 

Pokud vynecháme logistické a průmyslové huby, jako je Plzeň, Praha a Brno, v regionech je pro tento typ projektů stále dostatečná podpora z hlediska pracovní síly. Při rozhodování developerů navíc hraje roli stále ještě atraktivní cena za pozemky a kvalitní, většinou dálniční infrastruktura. Proto jsou Olomouc a Ostrava ideálními kandidáty díky své strategické poloze a nevyužitému potenciálu na místní i národní úrovni.

Přesunutí části logistických aktivit mimo hlavní město přináší několik klíčových výhod. Jednou z nich je již zmíněná tvorba nových pracovních míst. Města jako Olomouc dlouhodobě čelí odlivu kvalifikované pracovní síly, zejména technického zaměření, což oslabuje jejich ekonomický potenciál. Právě nově vznikající průmyslové areály mohou tento trend zvrátit. Vznikají tím pracovní příležitosti, jak pro technicky vzdělané lidi, tak i pro další profese v oblasti logistiky, obchodu či administrativy. Logistické haly nemusí být využívány pouze velkými nadnárodními korporacemi; existují i flexibilní menší prostory pro malé a střední podnikatele z regionu. A tím je právě možné podpořit lokální ekonomiku a umožnit malým firmám růst a expandovat v moderním podnikatelském prostředí.

OLMA neuspěla s dalším ochranným pásmem. Hrozila stavební uzávěra části Olomouce, oddechli si investoři

Mlékárna OLMA z koncernu Agrofert neuspěla s rozšířením ochranného pásma vodního zdroje, které by podle developerů mohlo znamenat faktickou stavební uzávěru celé západní části Olomouce. Jiné ochranné pásmo nyní blokuje výstavbu důležitého východního...

Dalším klíčovým faktorem je strategická poloha – Olomoucký i Moravskoslezský kraj leží v těsné blízkosti hranic s Polskem, Rakouskem a Slovenskem, což je z logistického hlediska obrovská konkurenční výhoda. Tyto oblasti se mohou stát významnými dopravními uzly, odkud je možné rychle a efektivně distribuovat zboží jak na tuzemský trh, tak i do zahraničí. Silniční a železniční spojení s dalšími českými městy a sousedními státy umožňuje rozvinout logistické kapacity tak, aby byly přínosné nejen pro domácí výrobu a distribuci, ale také pro mezinárodní obchod.

Je však důležité si uvědomit, že rozvoj center v regionech přináší i určité výzvy. Jednou z největších je stav místní infrastruktury. Pokud máme z těchto krajů vytvořit skutečně konkurenceschopné logistické uzly, je naprosto klíčové, aby stát investoval do kvalitní dopravní sítě. Moderní dálnice, silnice a železnice jsou základem pro efektivní logistiku. Bez adekvátní infrastruktury by mohla být logistická centra v těchto oblastech omezena ve svém růstu a zahraniční investoři by mohli začít preferovat oblasti s lépe vybudovaným dopravním systémem. Středomoravská metropole Olomouc se už dnes nachází ve středobodu všech klíčových dopravních sítí – je důležitým železničním uzlem, dálniční sítí je napojena jak vnitrostátně (na Prahu, Ostravu i Brno), tak i mezinárodně (propojením na Slovensko či v severojižním směru na Polsko a Rakousko). Po dokončení alternativního dálničního spojení s Prahou přes Hradec Králové, vybudování východního obchvatu a dálničního tahu na Vídeň získá Olomouc další strategické výhody. Stane se jednou z nejvýznamnějších logistických lokací v ČR.

KOMENTÁŘ: Prodej městského majetku v Prostějově? Krátkodobé zisky versus dlouhodobá stabilita

V Prostějově rezonuje otázka prodeje městského majetku. Zastánci poukazují na to, že zbylý městský majetek je potřeba opravit a to je nutné z něčeho platit, ale opravdu chceme vytloukat klín klínem, ptá se v komentáři člen opozice a pirátský...

Dalším faktorem je legislativní prostředí. Zdlouhavé povolovací procesy a komplikovaná byrokracie často brzdí rychlý rozvoj nových projektů. Současná legislativa a stavební zákony v České republice často konzervují status quo a zpomalují rozvoje měst. Pro úspěšný růst průmyslových a logistických areálů v regionech je třeba zjednodušit a zefektivnit proces schvalování nových projektů. Je nezbytné, aby se politická a úřednická sféra více zaměřila na podporu projektů, které přinášejí nové příležitosti pro města i kraje, a na odstranění zbytečných překážek, které brání jejich realizaci.

Celkově vzato, investice do průmyslových a logistických center v Olomouckém a Moravskoslezském kraji představují významnou příležitost s potenciálem přinést dlouhodobé výhody celé zemi. Je to krok k vyrovnání ekonomické nerovnováhy mezi Prahou a ostatními kraji. A zároveň k posílení pozice České republiky jako logistického uzlu střední Evropy.

KOMENTÁŘ: Uplácíme v Olomouckém kraji mládež?

Olomoucký kraj už přes deset let formou stipendií podporuje středoškolské student(k)y maturitních i výučních oborů. Ovšem pouze těch technických. V roce 2020 přibyla zvláštní podpora studia na Jesenicku, a to všech středoškolských oborů, tedy bez...

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto East Park Olomouc

Štítky komentář, logistické centrum, sklad, hala, investice, developer, rozvoj, Olomouc, Ostrava, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj, projekt

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

KOMENTÁŘ: Olomouc a Ostrava jako budoucí uzly české logistické sítě?  |  Blogy a komentáře  |  Drbna  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.