Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: V Olomouci se psala historie české železnice. Město ukradlo propojení Vídně s Prahou Brnu

Dnešní umístění Olomouce na hlavním železničním koridoru má své jasné historické kořeny. Z hanácké metropole vyrážely první vlaky propojující Prahu s centrem Rakouska-Uherska ve Vídni. První státní dráha z Olomouce se zde napojovala na nejstarší Severní dráhu císaře Ferdinanda.

Praha v časech intenzivní industrializace Rakouska-Uherska v 19. století stála trochu stranou zájmu Vídně. Největší dopravní novinka v podobě parostrojní železnice se při pokládání kolejí a pražců českému hlavnímu městu vyhýbala. První železnice, jakožto symbol nové průmyslové éry, vedla z Vídně do Ostravy přes Břeclav, kam dojela první parní lokomotiva 6. června 1839. Měsíc na to si mohli tento výstřelek moderní techniky prohlédnout i v Brně, kam byla zprovozněna první odbočka hlavní tratě. Šlo při tom o jednu z prvních drah na evropském kontinentě. V průkopnické Velké Británii už technologie fungovala nějaký čas.

Stranou necháváme úplně první železnici koněspřežnou spojující Linec s Českými Budějovicemi. Tak či tak Praha zůstává mimo hlavní trať, ale ne na dlouho. Na Severní Ferdinandovu dráhu se postupně připojují odbočky do významných moravských a slezských měst. Kromě Brna se dalo odbočit do Opavy a taky do Olomouce. Mezi tradičními moravskými rivaly tak mohl vypuknout další spor. Kudy povede trať do české metropole?

Místní lobbisté dobře věděli, jak enormně vysoké částky se do výstavby železnice investují. Šlo o bezkonkurenčně nejdražší byznys své doby a možná překvapí, že ve své první fázi železnice stavěli soukromí investoři. 

DRBNA HISTORIČKA: U Zábřehu je hrad jako ze Hry o trůny. Na Brníčku sídlil mocný muž, zemřel krutě

Na trávou obrostlých valech se tyčí poměrně malá, ale neméně malebná zřícenina hradu Brníčko. Je reliktem doby, kdy odsud vládl jednomu z největších panství na Moravě Jiří Tunkl z Brníčka a na Zábřeze.

Jenže právě finanční náročnost výstavby celou akci zdržovala, tudíž vláda rozhodla o výstavbě první státem financované dráhy do Prahy. Ačkoliv Brno velmi stálo o vybudování přímého spoje s Prahou, z infrastrukturních důvodů bylo rozhodnuto o výstavbě Státní severní dráhy mezi Olomoucí a hlavním městem českého království. Výstavba zabrala tři roky mezi léty 1842-1845. Brněnští při tom nemuseli příliš dlouho zoufat. Napojení na základ současného koridoru mezi Brnem a Českou Třebovou se začalo stavět už v roce 1843, ale jeho výstavba se oproti hlavní trati z Olomouce protáhla až do roku 1849.

V tomto období najdeme i odpověď na otázku, proč má Olomouc své nádraží tak daleko od centra. V polovině 19. století držela status vojenské pevnosti a muselo se podřídit vojenským plánům a před hradbami bylo nutné ponechat volný prostor. Ačkoliv už v té době bylo zcela jasné, že reálný význam takovéto městské pevnosti pro moderní vojenství je velmi malý, dráha se situaci musela podřídit a nádraží má Olomouc tam, kde ho má.

DRBNA HISTORIČKA: Muž, který dal Olomouci tvář. Václav Render byl posedlý sloupem, dnes je na seznamu UNESCO

Málokdo novému obloukovému mostu na Masarykově třídě řekne jinak než Rejnok, oficiálně je však most pojmenován po Václavu Renderovi, významném barokním architektovi a kameníkovi. Právě on stál za zbudováním nejvýznamnější olomoucké památky - Sloupu...

V rané fázi železnic nešlo o žádnou mimořádnost. Hlučné stroje u tehdejších lidí vzbuzovaly nedůvěru. Kromě náboženských obviňování z hříšnosti strojů existovaly i požární rizika, neboť obzvláště v malých městech byla stále řada dřevěných budov a různých přístaveb, nebezpečí požáru tudíž měli všichni stále na paměti.

Nádraží z 19. století si dnes však neprohlédneme. Velký význam tratě propojující Olomouc s Prahou vedl k výstavbě moderní nádražní budovy na konci 30. let 20. století, které musela stará budova  z nejstarších časů tuzemského železničářští ustoupit. Další kuriozitou, kterou odvál čas, jsou první plakáty informující o možnosti cestovat vlakem, kde se píše o jízdě Olomoucem. Feminum „ta Olomouc“ totiž přivály až modernější časy.

DRBNA HISTORIČKA: Hanácké Oxford. Střední Morava neměla jen úrodnou půdu, ale byla i centrem vzdělanosti

Málokomu je potřeba připomínat, že v Olomouci byla založena druhá nejstarší vysoká škola v českých zemích po Karlově univerzitě v Praze. Dnes je město díky této mimořádné univerzitní tradici trochu posměšně přezdíváno jako "Hanácké Oxford". V...

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto poskytl Radim Červenka

Štítky historička, železnice, Olomouc, Praha, Brno, Vídeň, stavba, historie, Rakousko-Uhersko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

DRBNA HISTORIČKA: V Olomouci se psala historie české železnice. Město ukradlo propojení Vídně s Prahou Brnu  |  Historička  |  Drbna  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.