Srážka s chodcem či dalším cyklistou nebo pád, úraz a opět práce pro záchranáře i policisty. Ve třetině případů dopravních nehod při jízdě na bicyklu hrají i v Olomouckém kraji roli alkoholické nápoje. Hodnoty, které kolaři při následném šetření havárií nadýchají, přesahují dvě i tři promile v dechu. Podle krajského koordinátora organizace BESIP není rizikem pouze právní a finanční postih, ale zejména poranění jiného člověka.
Cyklostezka mezi Uničovem a Střelicemi, muž ve věku 73 let se srazil s dalším cyklistou a nadýchal 3,49 promile. Želatovice, šestašedesátiletý muž na neosvětleném elektrokole se za tmy střetl s mladým kolařem, který stejně jako on neměl na kole svítící prvky. Starší účastník nehody byl pod vlivem, alkohol tester ukázal skoro dvě promile. Pár dní předtím srazil v Uničově padesátník na kole sedmadevadesátiletou ženu, která pak putovala do nemocnice. Muž měl přes tři promile. Zprávy o nehodách lidí, kteří po popíjení lihových nápojů volí jako dopravní prostředek kolo, jsou v létě součástí policejních svodek i v Olomouckém kraji několikrát týdně.
„Existuje skupina cyklistů, kteří jezdí na kole na pivo pravidelně. Zaznamenal jsem, že do hospody jezdí teď starší chlapi i na větších elektrokoloběžkách. Malé pivo k obědu při cyklovýletu bych ještě pochopil, tělo tak malou dávku alkoholu prakticky okamžitě zlikviduje. Kdo ale jede na pivo a sedí tam celé odpoledne, vypije deset piv a ještě rum, tak to je opravdu trestuhodné. A má to bohužel rostoucí trend,“ upozorňuje krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz a policejní statistiky za první pololetí tohoto a minulého roku mu dávají za pravdu.
Čtvrtek, 20. července 2023, 06:50
Téměř čtvrtina řidičů porušila při policejních kontrolách předpisy na železničních přejezdech v Olomouckém kraji. Nejčastěji šlo o jízdu na červenou nebo překročení povolené rychlosti.
V Olomouckém kraji evidují policisté od 1. ledna do posledního června 110 dopravních nehod cyklistů, u 38 havárií byl test na alkohol u osoby na jízdním kole pozitivní, tedy ve 34,5 procentech případů. V meziročním srovnání jde o pětiprocentní nárůst. Za prvních šest měsíců roku 2022 i 2023 došlo shodně k jednomu úmrtí cyklisty a pěti těžkým zraněním. Zatímco loni se při 105 nehodách lehce zranilo 76 lidí, letos jich už bylo 97.
Pokud alkohol tester u cyklisty neukáže nulovou hodnotu, jedná se o přestupek, za který hrozí pokuta v rozmezí od dvou do dvaceti tisíc korun. Při závažnějších situacích, kdy například způsobí pod vlivem nehodu a zranění dalšího člověka, pokuta narůstá až k 50 tisícům. „V případě dopravních nehod cyklistů, při nichž je jiné osobě ublíženo na zdraví, jsou důležité také další okolnosti. Jedná se především o dobu léčení, respektive o dobu omezení na běžném způsobu života. Pokud je tato doba delší, zpravidla více než sedm dnů, může být takovým jednáním již naplněna skutková podstata některého z nedbalostních trestných činů proti zdraví, to je ublížení na zdraví z nedbalosti či těžké ublížení na zdraví z nedbalosti,“ přiblížila krajská policejní mluvčí Marie Šafářová.
Pondělí, 26. června 2023, 19:34
Namol opilá sedla čtyřiačtyřicetiletá žena v neděli po poledni na kolo. U Bludova na Šumpersku spadla do příkopu a lékaři ji převezli do šumperské nemocnice, kam pro ni přiletěl vrtulník a dopravil ji do olomoucké Fakultní nemocnice. Ještě předtím...
Podle odborníka na bezpečnost silničního provozu dochází při požití vyšších dávek alkoholu ke zúžení periferního vidění, zpomalení reakcí a k omezení vnímání okolí. Zhorší se také rovnováha, schopnost vyhodnocovat brzdnou dráhu či zvládat úhybné manévry.
„Je to mimořádně nebezpečné. Jedna věc je přestupková či trestní rovina, ale jde i o lidské hledisko. Opilý cyklista může někoho zranit, ještě není ani polovina prázdnin a takových případů už byla celá řada. Navíc je zde i finanční stránka, s poraněním dalšího člověka můžou souviset platby náhrady škody, nákladů na léčbu a podobně. Tyto částky mohou jít do desetitisíců korun. Viník tím může způsobit i finanční problémy celé své rodině,“ upozorňuje Miroslav Charouz.
Ten tak apeluje na zodpovědnost a zdravý rozum všech, které láká využívat kolo i při značném ovlivnění smyslů lihovinami. „Když už to někdo nevydrží, tak ať to kolo cestou zpět z hospody vede. Újma na zdraví vůči nevinnému člověku, to je to nejsmutnější. Všichni si myslí, že když jedou na kole, tak jsou beztrestní. Ale to je opravdu lichý pohled na věc. U některých lidí je znát obrovská dávka lehkomyslnosti, i například co se týče osvětlení kola. Praxe ale potvrzuje, že takový přístup může mít nakonec i ty nejhorší následky,“ dodává koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.