Československý knoflíkový magnát byl králem marketingu, uspěl v Evropě i USA, zjistil badatel z Olomouce

Autoři | Foto poskytl Tomáš Jelínek/detaily dobových dokumentů ze SOA Praha

Na stránkách prestižního britského odborného časopisu Journal of Historical Research in Marketing vyšel článek publicisty a historika Tomáše Jelínka z Moravské vysoké školy Olomouc o marketingové strategii československé firmy Waldes a spol., výrobce knoflíků a oděvních spínadel, která na počátku 20. století dokázala proniknout na světové trhy a stát se významným hráčem v oděvním průmyslu.

Článek, který napsal Tomáš Jelínek z Moravské vysoké školy Olomouc, má název "MISS KIN in the world of fashion: 1902-1939" (Slečna KIN ve světě módy: 1902 – 1939). Autor ukazuje, že Waldes a spol. nebyli jen výrobci knoflíků, ale také průkopníci moderního marketingu, kteří využívali inovativní metody a strategie. Ty jsou relevantní i v dnešní době. 

Proč jste se rozhodl věnovat právě firmě Waldes a spol.? Čím vás tak zaujala?
České hospodářské dějiny jsou plné inspirace pro dnešek. A řada podnikatelských příběhů čeká na své objevení. Zakladatelé firmy Waldes a spol., která vyráběla i dnes stále používané spínací knoflíky Koh-i-noor, dokázali během jedné dekády před první světovou válkou vybudovat globální firmu, která měla odvahu vstoupit na americký trh. Tam sice dostala tvrdou lekci, ale současně pracovali s těmi nejlepšími v nově vznikajícím oboru marketingu. Mohl se tak rozvinout marketingový talent hlavního majitele firmy, Jindřicha Waldese.

O co konkrétně šlo?
Firma měla v Evropě oproti konkurenci technologickou výhodu při výrobě spínacích knoflíků a stačilo své výrobky tlačit skrze prodejce galanterie a jejich dodavatele. To v USA už nestačilo a museli vytvořit vlastní poptávku po svých knoflících, aby si je někdo koupil. K tomu museli i vyrobit stroje, které uměly patentky přišít. Dnes obdivujeme Kupkův obraz dívky s patentkou v oku, který byl inspirován zaoceánskou plavbou Waldese do USA, ten je základem loga knoflíku Koh-i-noor dodneška. Ale to jen taková marketingová zkratka, za kterou nejspíš byla promyšlená změna loga firmy z nudného rytíře na hravou mladou ženu. K tomu donutila českou firmu v době Rakousko-Uherská americká realita. Waldes pak všem ukázal svůj marketingový talent, když ještě před koncem první světové války založil v Praze muzeum knoflíků.

Olomoucký startup se zabývá prevencí srdečních onemocnění, zaujal i studenty z Izraele

Olomoucký startup KardiAI, který se zabývá inovativní přístupy k prevenci srdečních onemocnění, zaujal studenty z jeruzalémské akademie. Do Olomouce na Moravskou vysokou školu přijeli na kurz digitální transformace zdravotnictví, jeden z prvních...

Proč bylo založení muzea pro firmu důležité?
Vytvořili prostor, kde mohli prezentovat historii knoflíků, ukázat jejich vývoj a význam v kultuře. Z něčeho nicotného udělali téma módy. Posílili image firmy jako odborníka na spínadla a jejich inovátora. Muzeum sloužilo i jako místo setkávání pro obchodní partnery, významné osobnosti a novináře, což vytvářelo pozitivní publicitu. Návštěva významného francouzského návrháře pak byla například i obsahem inzerátů v zahraničí.

Ve svém článku se zaměřujete na období do roku 1939. Co se s firmou stalo dál?
Hlavní majitelé firmy byli židovští bratři Jindřich a Zikmund Waldesovi. Většina rodiny uprchla do USA, ale Jindřich Waldes byl nacisty vězněn v koncentračním táboře, aby nacistům předal své továrny a majetek, rodina jej vykoupila, ale nakonec zemřel při plavbě do USA. Waldesové se museli vzdát svých podílů v evropských firmách. Zůstala jim však továrna v USA, kterou rodina provozovala ještě dlouho po válce. Pražská firma si změnila název na Koh-i-noor a po válce byla znárodněna. Ale patentka přežila a dodnes se u nás a v Barceloně vyrábí a používá v řadě míst světa. To jen dokazuje sílu značky, kterou si firma dokázala vybudovat.

Co si mohou z příběhu firmy Waldes odnést dnešní české firmy? Čím se mohou inspirovat?
Je to skvělý příklad toho, jak se i malý český „start-up“ z rakousko-uherských Čech, později firma z Československa, může prosadit na globálním trhu, pokud má kvalitní produkt, promyšlenou strategii a nebojí se investovat do marketingu. Máme štěstí, že se dochovalo mnoho materiálu z pražského centra. Z toho je vidět, jak to bylo složité. Kolik bylo všude problémů s výrobou, konkurencí, obchodními tarify.

Olomouc mezi světovou elitou. Článek o holocaustu vyšel v prestižním sborníku Národní akademie věd USA

Článek autorů z Moravské vysoké školy Olomouc a pražského CERGE-EI o významu sociálních vazeb pro přežití holokaustu vydal prestižní americký vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences. Sborník Národní akademie věd USA patří...

Zajímavá je i spolupráce československých firem v zahraničí, kterou Waldes hodně propagoval. Byl i velký zastáncem značky Made in Czechoslovakia. Před druhou světovou válkou měla firma Waldes výrobní závody v Drážďanech, Varšavě, Paříži, Barceloně a New Yorku. I když asi primárním důvodem výroby v zahraničí byly cla a jiné bariéry, tak toto rozkročení po světě pomáhalo firmě držet krok s inovacemi všeho druhu.

Našel jste v archivech i nějakou olomouckou stopu?
Určitě existovala řada obchodník kontaktů. Ale našel jsem jednu zajímavou zprávu o soutěži zaměstnanců v psaní na stroji mezi Waldeskou a předchůdcem současné firmy SIGMA. Jednak to Pražáci prohráli, ale Waldes se navíc divil, že ve vítězném družstvu byli muži.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky USA, Jindřich Waldes, Evropa, výroba, muzeum, továrna, Koh-i-noor Hardtmuth, strategie, Tomáš Jelínek, Moravská vysoká škola Olomouc

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.