Mimořádným milníkem v historii Fakultní nemocnice Olomouc se stane dokončení stavby superpavilonu B, který v těchto týdnech začíná postupně vznikat v místě zdemolovaného objektu přezdívaného Franz Josef. Rozsáhlá stavba bude v řadě ohledů pozoruhodná. Spolu s dalšími budovami se stane centrem moderní péče v největším zdravotnickém zařízení střední Moravy. Architekti a představitelé nemocnice zohlednili při náročné přípravě projektu řadu parametrů, konceptů i vizí, které by mělo obrovské stavení v budoucnu plnit. O důležitých aspektech zásadní výstavby hovořil ekonomický náměstek a zástupce ředitele FN Olomouc Tomáš Uvízl.
V průběhu října se rozběhla stavba obrovitého pavilonu B. Jak dlouho trvala hlavní fáze příprav?
V roce 2019 jsme se rozhodli, že opustíme původní projekt a myšlenku na rekonstrukci původního pavilonu Franze Josefa. Novostavba je lepší, ekonomičtější a efektivnější řešení. Se starou budovou jsme se citlivě rozloučili a zachovali některé vzpomínky. Sentiment nemůže být nejvyšší hledisko, sledovali jsme to, aby nová budova podporovala kvalitní poskytování zdravotní péče. Po projednání s ministerstvem zdravotnictví jsme v roce 2020 vyhlásili soutěž na zhotovitele projektu. Minimálně rok a půl času jsme ztratili kvůli infekci covid-19. Projekt se dokončil v roce 2023 a rozběhlo se výběrové řízení na zhotovitele stavby. V létě jsme konstatovali, kdo je vítěz, a po schválení nového rámce financování programu strategických investic, jsme mohli koncem září podepsat smlouvu a 10. října předat staveniště. Hotovo má být za 1306 dnů od předání, tedy v květnu 2028.
Jaké technické novinky bude stavba zahrnovat, musí plnit přísné energetické standardy?
Dům je v kategorii A, to znamená nízkoenergetický, dnes už to ani jinak nejde. Na střeše budou fotovoltaické panely. Co se týče zdravotnické techniky, v pavilonu bude deset operačních sálů vybavených nejmodernější technikou, která je k dispozici. Budova je ohromná, půdorys je 110 krát 80 metrů. Chtěli jsme volit optimální řešení i v poměru cena a výkon. Když použiju příměr z automobilového průmyslu, tak jsme nechtěli nákupem několika málo Rolls-Royců zatížit do budoucna hospodaření nemocnice. Šli jsme tedy spíše cestou vysokého standardu, který poskytuje velmi rozumný poměr mezi cenou a užitnou hodnotou.
Rozsah díla naznačuje i náročnost přípravných stavebních prací. Už přibližně před dvěma lety se budovaly rozsáhlé podzemní kanály pro technickou infrastrukturu.
Ano, vedení inženýrských sítí bylo v předstihu přeloženo nebo přivedeno do oblasti tak, aby už nic nebrzdilo realizaci. V současné době jsme proinvestovali asi 200 milionů korun, částka zahrnovala i demolici původní budovy a další položky.
Pondělí, 21. října 2024, 17:14
Už takřka čtrnáct dní probíhají první stavební práce na vybudování nového centrálního pavilonu ve Fakultní nemocnici Olomouc, který nahradí zdemolovanou budovu přezdívanou Franz Josef. Dnes se stavba dočkala slavnostního oficiálního zahájení....
Vytváření projektu i s covidovým zdržením zabralo tři roky. Jaké hlavní rysy určily výsledný charakter budovy?
Bude to jedna z největších a technologicky nejsložitějších staveb nejen v Olomouci, ale domnívám se, že i v Olomouckém kraji. Optimální podobu budovy jsme hledali v první řadě procesním postupem. To znamená, že jsme se setkali se všemi zdravotnickými pracovišti, které zde budou umístěny. Detailně jsme popsali každý proces, který se zde bude odehrávat ať už v ambulantní nebo lůžkové péči, diagnostice, technické podpoře či zásobování. Tento technický konstrukt jsme potom obrazně řečeno obalili zdmi.
Funkčnosti prostor jste se tedy věnovali velmi důsledně?
Jednou ze zajímavostí je, že asi před rokem jsme v jednom z hangárů v areálu nemocnice vybudovali modelová pracoviště v poměru 1:1, vytvořili jsme pacientský pokoj, pracovnu sester a vyšetřovnu. Vybavili jsme místnosti definitivním nábytkem, všemi technologiemi a za účasti zdravotníků, kteří budou v novém pavilonu pracovat, jsme ladili jednotlivé detaily. Snažili jsme se zapracovat jejich připomínky a názory.
Promítly se do podoby projektu i cesty s projektanty do zahraničí?
Dlouhodobě spolupracujeme s nemocnicemi ve Skandinávii. Dokonce jsme oslovili naše zastupitelské úřady ve Finsku a ve Švédsku, aby nám zprostředkovaly projekty nejen na nové nemocnice, které už jsou postavené, ale i na ty, které se teprve chystají. Oslovil nás projekt dětské nemocnice v Helsinkách, projekt nemocnic ve finských městech Hämeenlinna a Espoo a také v dánské Kodani. S kolegy jsme tam diskutovali, jak dosáhnout toho, abychom srovnali vysoké tempo rozvoje medicinské vědy a technologií s mnohaletou životností budov. Tato inspirace od zahraničních kolegů nás významně ovlivnila. Jejich přístupy jsou našim do značné míry podobné. To nás utvrdilo v tom, že cesta, kterou jdeme, je dobrá.
Čím způsobuje rozvoj zdravotnických inovací komplikace při navrhování nemocničních budov?
Předpokládá se, že stavba tady bude stát minimálně 70 let. Ale jakým způsobem budeme léčit naše pacienty dokážeme dobře odhadnout na tři až pět let dopředu. V horizontu 10 až 15 let už představa zdaleka není tak jasná. Při sedmdesátileté životnosti je zjevné, že vůbec nevíme, jakými metodami budou naši pokračovatelé za desítky let léčit. Ale budovy musí být schopné budoucí přístupy pojmout. To se řeší dvojím přístupem. Jde o principy adaptability a univerzality. Maximum prostorů se snažíme mít ve stejném tvaru a rozměru.
Intenzivní stavební činnost ještě bude pokračovat i po dokončení nového superpavilonu.
Ano, souběžně s realizací pavilonu B chystáme stavbu pavilonu C1, ve kterém bude porodnice, novorozenecké oddělení, IVF centrum a ordinace oftalmologické. Oba objekty budou v podzemí propojené. Záměr C1 není virtuální realitou, intenzivně na něm pracujeme. Ve druhé polovině roku 2025 bychom chtěli vybrat zhotovitele tak, abychom ve chvíli, kdy to bude technicky možné, mohli přistoupit k zahájení vedlejší stavby.
Celý komplex B a C1 v celkové hodnotě přibližně přes šest miliard korun bude znamenat revoluci pro zdravotnickou péči v Olomouckém kraji?
Něco mezi čtvrtinou až třetinou zdravotní péče celé nemocnice bude poskytováno v nové budově B. Zároveň bude propojená i modrou budovou A, kde je druhá skupina operačních sálů a jsou tam zastoupeny další chirurgické obory, centrální sterilizace a velká část urgentního příjmu. Propojením těchto dvou objektů a následnou výstavbou budovy C1 dojde k vytvoření ohromného celku, za pět let bychom tady měli mít výrazně modernizovanou nemocnici.
Dlouhodobě diskutovaným tématem je i doprava v nemocničním areálu. Propojením budov a centralizováním péče klesne potřeba převozů transportními sanitkami.
Dopravní zátěž je velké téma, řeší ji asi všechny nemocnice ve vyspělých zemích. Za poslední tři roky jsme počet parkovacích míst v areálu zdvaapůlnásobili a stejně to nestačí. Požadavky pacientů, jejich rodinných příslušníků a také zaměstnanců nemocnice jsou mnohem vyšší, areál má ale nějaké fyzické možnosti, které jsou limitující. Řešením je zkvalitnit městskou hromadnou dopravu natolik, aby se více využívala tato forma. Provoz vozidel se změní ještě i po dokončení stavby C1. Vjezd bude do pavilonu B a výjezd bude pod pavilonem C1, pod kterým vzniknou další parkovací místa. Dojde k zokruhování pohybu vozidel.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.