Dnes, 15:14
Po úspěšném otestování se na posledním chybějícím úseku D1 u Přerova naplno rozjela sestava pro pokládku cementobetonového povrchu nového úseku dálnice. S využitím speciální techniky stavbaři zvládnou až půl kilometru odolné vozovky za den. Sedmimiliardová zakázka má před sebou závěrečný půlrok, než se dočká slavnostního předvánočního otevření.
Dlouho očekávaná dopravní stavba D1 Říkovice – Přerov, která zkompletuje páteřní dálniční tah přes Českou republiku, je ve své závěrečné fázi. Na obrovském staveništi rozděleném do řady částí stále probíhají různorodé úkony, ke kterým se přidala i pokládka cementobetonového povrchu. Ten v tloušťce 27 centimetrů vytváří na určených místech uskupení strojů se zkušenými pracovníky, kteří se specializují právě na tento typ práce. „Tuto sestavu má společnost Strabag pouze jednu pro celou Českou republiku a Slovensko. Zakázek tohoto typu není v průběhu roku až takové množství,“ vysvětluje ředitel stavby Petr Černík ze stavební firmy Strabag.
„Betonáž se odvíjí od počasí. Minimum, které chceme zvládnout za den, je asi 200 až 300 metrů, maximum asi půl kilometru denně. Přibližně do konce července by měl být beton položený, pak na něm budou pokračovat ještě další práce,“ přiblížil hlavní stavbyvedoucí. „Zatížení se předpokládá extrémní, životnost toho typu vozovky je na úrovni třiceti let, pak jsou možné různé techniky obnovy, aby nemuselo být radikální řešení v podobě vybourání,“ doplnil Černík.
Na deset kilometrů nové autostrády se počítá se spotřebou asi 18 tisíc kubíků spodního betonu, tři a půl tisíce kubíku pak zamíří do horních vrstev. Materiál vozí náklaďáky v rychlém sledu z mobilní betonárny, která pro potřeby obrovského stavebního projektu vznikla nedaleko Tovačovské ulice v Přerově. „Za hodinu stihneme vyrobit průměrně 120 kubíků. Beton je silnější díky speciálnímu druhu cementu, který se využívá právě pro cementobetonové kryty,“ komentoval stavbyvedoucí pokládky cementobetonového krytu Jiří Vavřiník.
Pátek, 14. února 2025, 06:54
Nový tříkilometrový úsek dálnice D35, který zkompletuje západní obchvat Olomouce, by se měl částečně zprovoznit ještě několik měsíců před finálním listopadovým termínem. Informaci uvedl na sociálních sítích šéf ŘSD Radek Mátl, po polovině dálnice by...
Kromě cementobetonového povrchu ale bude na D1 také asfalt, úseků s tímto typem vozovky bude přibližně polovina. Pokládka asfaltu podle Petra Černíka měla probíhat kontinuálně až zhruba do poloviny listopadu. Dlouho očekávaná dálnice se má dočkat slavnostního zprovoznění 19. prosince letošního roku.
„Půjde o naprosto zásadní předěl v dopravní situaci celého středoevropského regionu. Odstraníme i uzavřený sjezd z D1 od Ostravy na Přerov. Není to možné, protože bychom ještě více zahltili Přerov těžkou kamionovou dopravou. Respektive to je možné, ale až 19. prosince,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám