Především na rozvoj dopravní infrastruktury v Olomouckém kraji se chtějí v příštích letech zaměřit krajští lídři kandidátek politických stran, které se ve volebních průzkumech dlouhodobě pohybují kolem tří procent a více. Shodují se na nutnosti rychlé dostavby posledního úseku dálnice D1 u Přerova, výstavbě obchvatů měst i opravách krajských silnic, které si vyžádají miliardy korun. Více pozornosti by se podle některých lídrů mělo věnovat také podpoře horských okresů Šumperk a Jeseník, které se potýkají s vyšší nezaměstnaností i úbytkem obyvatelstva.
Hlavní problémy: Dopravní obslužnost - chybějící obchvaty měst a obcí, například Přerova a Olomouce, dálnice Mohelnice - Hradec Králové, dokončení dálnice D1 na Přerovsku, kvalitní rychlostní komunikace na sever regionu s napojením na Polsko. Nedostatek lékařů v odlehlejších částech regionu.
Řešení: Co se dopravy týká, je řešením hlavně komunikace a spolupráce mezi politiky. Na stole jsou už roky novely zákonů, které přípravu a realizaci dopravních staveb zjednoduší a zrychlí, ale politici se nejsou schopni dohodnout na jejich implementaci do praxe. Souvisejícím řešením je také znemožnit pár jedincům z ekologických hnutí, aby dlouhé roky blokovali stavby dálnic, při čemž jejich motivace je často velmi pochybná. Bohužel současné zákony a procesní postupy jim pomáhají, aby mohli dělat nekonečné obstrukce. Také řešení nedostatku lékařů je problém, který nikdo nevyřeší mávnutím kouzelného proutku. Obcím se osvědčily pobídky v podobě vybavených ordinací a služebních bytů. Ještě jako hejtman jsem dohodl s Univerzitou Palackého přijetí nad rámec více studentů, na které Olomoucký kraj univerzitě přispíval. Důvodem a podmínkou studia byla budoucí praxe v našem regionu.
Své odpovědi ve stanoveném termínu nezaslal.
Hlavní problémy: Zhoršující se dopravní situace, chybějící část dálnice D1 u Přerova a potřebné obchvaty měst a obcí. Obchod s chudobou, nízké mzdy, zaostávání Šumperska a především Jesenicka.
Řešení: Řešením dostavby chybějící části dálnice D1 u Přerova a potřebných obchvatů měst a obcí je přijetí nového stavebního zákona, ten nedávno po téměř sedmi letech příprav a projednávání vrátil Senát zpět do Poslanecké sněmovny. Ten by měl vyřešit nadřazenost celospolečenského zájmu nad mnohdy nereálnými požadavky jednotlivce či jednotlivců (podobný zákon mají v Německu) a dále možnost zasahovat do stavebního řízení pouze přímo dotčeným subjektům. Nemohlo by se proto stávat, že ekologický subjekt se sídlem v Brně negativně ovlivňuje dostavbu dálniční sítě kdekoliv na území republiky. Je potřeba urychlit stavební řízení v rámci důležitých dopravních staveb. Jen tak se nám může ve městech našeho kraje ulevit od stále se zhoršující dopravní situace, znečišťování ovzduší a zároveň do kraje přitáhnout nové pracovní příležitosti. V případě obchodu s chudobou je potřeba zamezit skupování laciných nemovitostí a sestěhovávání do nich velkého počtu lidí, od kterých pak spekulanti na úkor státu vymáhají příspěvky na bydlení. V případě nízkých mezd je potřeba do kraje a především do oblastí Prostějovska, Šumperska a Jesenicka dostat firmy s vyšší přidanou hodnotou, které využijí kvalitního vzdělání a zručnosti občanů našeho kraje.
Hlavní problémy: Za největší problém považuji stav krajské infrastruktury. Zejména silnic druhé a třetí třídy, které má ve správě přímo Olomoucký kraj. Lidé potřebují kvalitní infrastrukturu, aby mohli i z odlehlých končin našeho kraje jezdit do práce, do škol i za trávením volného času. Kvalitní infrastruktura je také předpokladem pro podnikání a rozvoj naší ekonomiky. Když v roce 2000 vznikly kraje a dostaly do správy silnice druhé a třetí třídy, tak k tomu bohužel nedostaly adekvátní množství peněz. Kraje dostávají do svého rozpočtu peníze podle počtu obyvatel, ale vůbec není zohledněna délka silnic, které musí udržovat. Olomoucký kraj je od severu na jih velice rozsáhlý, zdaleka však není nejlidnatější. Proto jsou silnice na mnoha místech samá díra, samý výmol. A to nemluvím o stavu mnohých mostů.
Řešení: Jednoznačně spočívá v tom, aby kraje dostávaly od státu na údržbu silnic tolik peněz, kolik kilometrů silnic mají skutečně ve své správě. K tomu nám pomůže změna rozpočtového určení daní. Tedy to, aby část vybraných daní šla přímo do rozpočtu obcí a krajů. Toto rozpočtové určení daní již funguje, je potřeba ho jen přenastavit, aby reflektovalo tuto potřebu krajů a obcí. Ostatně již loni jsme navrhovali, aby necelých devět procent z celostátního hrubého výnosu silniční daně a spotřební daně z minerálních olejů šlo přímo krajům. Kraje by tak získaly stovky milionů korun navíc, které by jim umožnily řádně se starat o silnice ve své správě. Olomoucký kraj by tak do svého rozpočtu ročně získal téměř 400 milionů korun navíc. To by mu pomohlo dát postupně všechny silnice do pořádku. Tento návrh však zástupci vládních stran zamítli. Považuji to za chybu, kterou se při první příležitosti pokusíme napravit. Zkušenosti nám navíc jasně ukazují, že samosprávy - tedy kraje a obce - umí dlouhodobě s penězi hospodařit výrazně lépe, než stát.
Hlavní problémy: Řekl bych dva, které jsou zřejmě největší, a těmi jsou infrastruktura a odchod zejména mladších lidí z kraje. Ono to ostatně i trochu souvisí. Olomoucký kraj před pandemií bohatl, stejně jako zbytek naší země, ale životní úroveň nerostla v celém kraji stejně. Zejména Jesenicko a Šumpersko mají kvůli své poloze a pohnuté minulosti stále problémy jako vyšší nezaměstnanost či právě úbytek obyvatel. Kdyby se nám ale v kraji podařilo dobudovat skutečně špičkovou infrastrukturu, a teď nemám na mysli jen rychlostní silnice či železnice, ale také datovou infrastrukturu, mohl by z toho celý kraj těžit. Když k tomu přidáme vědecko-výzkumný a inovační potenciál Univerzity Palackého, tak můžeme být právě my tím krajem, kde se začne dařit kreativnímu průmyslu, přilákáme zajímavé start-upy, menší a střední podniky a vytvoříme zázemí i pro práci z domova. V takovém kraji by lidé zůstávali rádi.
Řešení: Kdybychom měli možnost sestavovat příští vládu, máme v plánu nejen zavedení 5G sítě, ale také budovat optické sítě zároveň při rekonstrukcích silnic. To se dnes neděje. Zároveň chceme v několikaletém plánu rozvoje dát prioritu nejvytíženějším trasám a napojit se na evropskou vysokorychlostní síť. Regiony jako jsou Jesenicko a Šumpersko bychom pak měli začít cíleně řadit do skupiny tzv. strukturálně postižených regionů. To by je zvýhodnilo při žádostech o evropské peníze. Pomoci však bude muset i stát a krajský rozpočet. Větší investice do vědy a výzkumu jsou také přímo nutností, ale zvláště v našem kraji mám už dlouho vizi skutečně úspěšného inovačního centra. V sousedním Moravskoslezském kraji se to povedlo. Spolu s novým vedením kraje už řadu měsíců proto pracujeme jednak na větší spolupráci s Univerzitou Palackého, ale nastartování celého inovačního ekosystému, protože naše centrum OK4Inovace toho za deset let bohužel zatím schopno nebylo.
Hlavní problémy: Problémy Olomouckého kraje se nijak zásadně neliší od problémů krajů ostatních. Některé věci fungují, ale jsou odvětví, která během nouzového stavu a nekonečných lockdownů dostala takový zásah, že se z toho jen těžko vzpamatovávají. Mám na mysli především gastronomii, cestovní ruch a některé služby. Co pro ně může stát udělat? Kromě finanční pomoci, ať má či měla podobu přímé podpory či daňových ulev, toho moc není. Podnikatelé a živnostníci především potřebují, aby je stát nechal na pokoji. Což je ale přesně to, co současná vláda, která zavedla EET, kontrolní hlášení a další byrokratické vymyšlenosti, nedělá. Z konkrétních problémů musím zmínit dostavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. V této souvislosti jsme spolu se zlínským lídrem formace Trikolora Svobodní Soukromníci Liborem Lukášem, garantem pro dopravu, před pár dny předali předsedovi poslanecké sněmovny petici s podpisy deseti tisíc nespokojených občanů střední Moravy požadujících urychlení výstavby.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.