Počasí dnes13 °C, zítra13 °C
Neděle 6. října 2024  |  Svátek má Hanuš
Bez reklam

Projektanti začnou pracovat na vysokorychlostní trati z Hranic na Ostravu. Vlaky mají vyjet v roce 2029

Správa železnic učinila jeden z úvodních kroků k vybudování vysokorychlostní tratě, jejíž část vznikne také v Olomouckém kraji. Státní organizace uzavřela smlouvy na přípravu projektů dvou úseků moderní železnice. Nová trať o celkové délce 65 kilometrů povede z Prosenic na Přerovsku přes Hranice do Ostravy. Vlaky tudy mají poprvé vyrazit v roce 2029.

Projektová dokumentace vysokorychlostních tratí (VRT) nazvaných Moravská brána I. a II. určí přesné vedení tratí, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti železnice.

„Správa železnic zadala obě veřejné zakázky metodou Best Value, která je prostoupena celým procesem zadávacího řízení. Tento přístup zdůrazňuje odbornost dodavatelů, jejich kvalitu a samostatnost,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Ve výběrovém řízení pro VRT Moravská brána I. mezi Prosenicemi a stanicí Hranice na Moravě uspělo sdružení firem AFRY CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce úseku Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov, označeného jako VRT Moravská brána II., zajistí sdružení společností MORAVIA CONSULT Olomouc, SUDOP BRNO a METROPROJEKT Praha. Samotná fáze stavby má po vyřešení přípravných prací a majetkoprávních záležitostí začít v roce 2025.

Máme první regionální trať na rychlost 160 kilometrů. Ale kdy vyjedou vlaky?

Je tomu již dva a půl roku, co s velkou slávou začala rekonstrukce trati z Olomouce do Uničova, kterou v jízdním řádu nalezneme pod číslem 290. Mělo by se jednat o první regionální trať, kde se cestující budou moci svézt rychlostí 160 kilometrů v...

„Na prvním, zhruba dvacetikilometrovém úseku vznikne trakční napájecí stanice v Prosenicích, která zajistí dodávku elektrické energie pro provoz vlaků. Realizován bude také sjezd na stávající železniční síť ve stanici Hranice na Moravě,“ objasnil Gavenda s tím, že projektanti připraví také podklady pro zásadní modernizaci nádraží v Hranicích.

Projektanti úseku VRT Moravská brána II. připraví kromě dokumentace pro územní rozhodnutí samotné trati také sjezd na současnou infrastrukturu ve směru do železniční stanice Ostrava-Vítkovice. „V jejím obvodu vznikne údržbová základna, která bude sloužit k servisu obou úseků vysokorychlostní železnice,“ doplnil Dušan Gavenda s tím, že délka druhé části trati bude přibližně 45 kilometrů.

Hlavní práce při listopadové výluce na trati Olomouc – Drahanovice se nekonaly, lidé jezdili náhradními autobusy takřka zbytečně. Rekonstrukce nástupišť dvou zastávek v Olomouci totiž nabrala zpoždění. Správa železnic tvrdí, že kvůli zdržení na...

Maximální rychlost souprav na vysokorychlostní trati Moravská brána bude 320 km/h, čas potřebný pro cestu z Přerova do Ostravy by se tak mohl zkrátit o zhruba patnáct minut. Nová trať bude podle Správy železnic sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů u nás.

„Na VRT totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá právě hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a hlavním městem. Benefity ale může vysokorychlostní trať přinést také regionální dopravě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Uvolněnou kapacitu na koridoru budou moci využít nové spoje v rámci integrovaných systémů,“ vysvětlil mluvčí Gavenda.

O téměř půl roku dřív se dnes otevřel severní obchvat Prostějova. Propojuje výpadovky na Kostelec na Hané a Konici s dálnicí na Olomouc a Brno, a odvede tak část dopravy z věčně ucpaného centra. První auta sem vjela dnes dopoledne. Stavba trvala...

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Lukáš Hanzalík - Správa železnic

Štítky Doprava, železnice, vlak, Správa železnic, vysokorychlostní trať, Hranice, Olomoucký kraj, Ostrava, Správa železniční dopravní cesty, Prosenice, okres Přerov, Přerov, MORAVIA CONSULT Olomouc a.s., Metroprojekt Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Projektanti začnou pracovat na vysokorychlostní trati z Hranic na Ostravu. Vlaky mají vyjet v roce 2029  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.