Počasí dnes3 °C, zítra1 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Vlak budoucnosti dorazí i na Hanou. Souprava s vodíkovým pohonem nabízí předváděcí jízdu

První a jediný vodíkový vlak na světě fungující v běžném provozu se představí v tomto a příštím týdnu v České republice a na Slovensku. Souprava Coradia iLint bude ve čtvrtek k vidění také v Olomouci a poté nabídne i předváděcí jízdu do Bruntálu.

Vlak s inovativním pohonem se představil dnes na pražské železnici, putování nového osobního dopravního prostředku po České republice potrvá do 25. května s dvoudenním výjezdem k východním sousedům na Slovensko. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici. 

Na programu má dnes vlak v Praze předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech bude v rámci takzvané Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a Českými dráhami, pokračovat do dalších míst v Česku. Zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.

Začala příprava vysokorychlostní trati do Hranic. Správci železnic sní o rychlosti 320 kilometrů

Po vysokorychlostní trati směrem na Ostravu by v budoucnu měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Správci železnic nyní odstartovali práce na projektu pro dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Součástí...

Na olomouckém hlavním vlakovém nádraží bude technologická novinka přistavena 19. května od 9 do 11 hodin. V 11:50 pak vyrazí na ukázkovou jízdu do Bruntálu, kam by podle jízdního řádu měli cestující přivézt ve 13:25.

Souprava je prvním osobním vlakem na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda.

Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využívaný hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.

S nasazením vodíku počítají i České dráhy

Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům jako alternativu pro železniční provoz v budoucnosti. Od roku 2018 jezdí vodíkové vlaky od Alstomu v několika evropských zemích. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány.

S nasazením vodíku počítají i České dráhy, jak je uvedeno v Národním akčním plánu čisté mobility, který před dvěma lety schválila vláda. Šéf státního dopravce Michal Krapinec v této souvislosti upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Vlaky po nich dosud jezdí v dieselové trakci.

„Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy," řekl Michal Krapinec. 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Alstom

Štítky Doprava, vlak, vodíkový vlak, prezentace, technologie, Alstom, Olomouc, Česko, vodíkový pohon, Slovensko, železnice, Bruntál, České dráhy, Michal Krapinec, Evropská unie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vlak budoucnosti dorazí i na Hanou. Souprava s vodíkovým pohonem nabízí předváděcí jízdu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.