Východní obchvat Olomouce, který má ulevit Holici, Hodolanům, Bělidlům, Chválkovicím a Týnečku od husté tranzitní dopravy, je v nedohlednu. Mlékárna Olma se obává, že stavba ohrozí zdroj pitné vody a bude se bránit. Podle opozice se otevření ani v roce 2030 nestihne.
"Při nedávném veřejném projednání dokumentace EIA vyšlo najevo, že Olma je dál v příkrém rozporu s Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně zdrojů vody a bude torpédovat EIA, ačkoliv zastupitelstvo města bylo loni informováno, že spor již byl vyřešen. Znamená to, že projekt se za čtyři roky neposunul v tom hlavním sporném bodu ani o píď a hrozí napadání správních řízení a možná i soudní spory. S vysokou pravděpodobností nebude tangenta otevřena ani v roce 2030," zlobí se opoziční olomoucký zastupitel Tomáš Pejpek (ProOlomouc).
Mlékárna se obává, že plánovaná trasa by vážně ohrozila zdroj pitné vody. "Záměr je na základě celé řady znaleckých posudků v rozporu s vyhlášenými ochrannými pásmy vodního zdroje společnosti Olma," tvrdí zástupkyně Olmy Martina Švestková.
Stavba obchvatu je podle ní sice ve veřejném zájmu, avšak ochrana vodního zdroje má vyšší prioritu a znalecké posudky nevyloučily znehodnocení vodního zdroje. "Máme za to, že trasa komunikace je měnitelná, je možné s ní pohnout určitým směrem, vymyslet alternativní řešení," míní zástupkyně Olmy.
Pondělí, 23. května 2022, 08:57
Se dvěma variantami překřížení silnice vedoucí z Olomouce na Svatý Kopeček vstupuje do dalšího kola schvalování východní tangenta krajského města. Klíčový sedmikilometrový úsek z Holice do Týnečka má ulevit tranzitní dopravou vytíženým Chválkovicím...
Proces EIA, posuzování vlivů východního obchvatu Olomouce na životní prostředí, začal letos na jaře. Ředitelství silnic a dálnic chce stavbu zahájit v roce 2026 a dokončit o dva roky později. Plánovaný obchvat bude křížit frekventovanou silnici z olomouckého předměstí Chválkovice do Samotišek a rozdělí ji na dvě samostatné části. Projekt tam počítá se stavbou silničního mostu přes obchvat s pásem pro pěší a cyklisty.
"Hlavními aktéry jsou samozřejmě ŘSD, projektant a Olma, ale radnice musí mít významný hlas, musí moderovat diskusi a posouvat věci dopředu. Město je ten, kdo má na stavbě obchvatu největší zájem," nabádá Pejpek.
Olomoucká radnice namítá, že východní tangentě věnuje pozornost. Například již v roce 2019 zřídila speciální pracovní skupinu, kde jsou kromě představitelů města i zástupci Ředitelství silnic a dálnic, Olomouckého kraje a komisí městských částí. "Je to dopravní stavba, na kterou Olomouc čeká už nejméně dvě desetiletí a pro město je mimořádně důležitá. Jde o to, aby přípravné práce postupovaly co nejrychleji a bychom se co nejdříve dostali k realizaci," vysvětlil primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).
V stvaby se podle něho řeší i náhradní vodní zdroje, protože navržená trasa některé současné zdroje vody překrývá. "V tomto ohledu jsme připraveni investorovi maximálně pomoci, a to i v případě dalších nákladů. Riziko odkladu stavby považujeme za velký problém," přislíbil již v minulosti primátor.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.