Počasí dnes21 °C, zítra20 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

D1 u Přerova se začne stavět před Vánoci. Zázrak se stává realitou, zní z magistrátu

Úleva pro Přerov i mnoho dalších měst i obcí je konečně na dohled. Po desítkách let sporů a tahanic získal poslední chybějící úsek dálnice D1 platné stavební povolení. Přerovské politiky i obyvatele těší blížící se začátek stavby, odpůrci nejen z řad ekologických organizací ještě mají možnost proti budování významné silnice bojovat u soudu.

V pondělí večer se na úřední desce Ministerstva dopravy objevilo rozhodnutí rozkladové komise, jejíž verdikt hovoří ve prospěch stavby desetikilometrového úseku D1 Přerov – Říkovice. Po uběhnutí patnáctidenní lhůty nabyde stavební povolení právní moci a stavba může začít.

Nejen na zahájení stavby, ale zejména na její dokončení a zprovoznění dálnice čekají motoristé i obyvatelé měst a obcí na Přerovsku už dvě desetiletí. Podle vedoucího odboru koncepce a strategického rozvoje města Přerova Pavla Galy se o dálnici D1 u Přerova poprvé mluvilo v roce 1998 a stát měla v roce 2003.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl již na sociálních sítích potvrdil plán zahájit stavební práce v posledním týdnu před Vánoci. Stavba odkloní významnou část tranzitní dopravy nejen z Přerova, ale také z dálnice D35 u Olomouce a D46 v Prostějově.

Nové části D35 se začnou rýsovat v příštím roce. Úseky od Mohelnice budou zřejmě poslední

Výrazný pokrok v budování alternativní trasy k dálnici D1 plánuje Ředitelství silnic a dálnic na příští stavební sezonu. V roce 2023 by se podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla mělo začít stavět hned několik nových úseků D35. Tato silnice...

Námitky proti stavebnímu povolení podaly loni ekologické organizace Děti Země, Voda z Tetčic a Krajina Dluhonice a další čtyři rozklady přišly od fyzických osob. Rozkladová komise ministerstva se záležitostí zabývala déle než rok. Verdikt autory rozkladů pochopitelně nepotěšil. „Bohužel to vnímáme tak, že úřednická mašinerie zvítězila nad právem. Vycházelo se například z poplatných znaleckých posudků, které tvrdí, že obydlí vzdálené od dálnice třicet metrů nebude dotčeno stavbou a provozem dálnice. To je přece logicky nesprávné,“ reagoval jeden z odpůrců Jaroslav Horák z Dluhonic. V nejbližších dnech se hodlá spojit s právníkem a dohodnout se na další postupu.

Další možností jak stavbu zastavit je soudní spor. Těch má D1 u Přerova za sebou také celou řadu, postupně s pozitivními výsledky ve prospěch výstavby. „Můžou podávat žaloby, s tím se asi nedá nic dělat. Ale musíme říct, že aktuální rozhodnutí o platnosti stavebního povolení je velice pozitivní. Stavba začne a poté se ukáže, jak bude případně rozhodovat soud, jestli bude mít žaloba například odkladný účinek a podobně,“ poznamenal přerovský náměstek Tomáš Navrátil (ANO).

„Zázrak se stává realitou a po desítkách žádostí, výzev, petic, memorand, argumentací, bojů s Dětmi Země a podobnými spolky se blížíme ke klíčovému, historickému okamžiku - a to k zahájení té nejdůležitější strategické komunikace. Je to průlomový okamžik nejen pro město, ale i pro stát,“ neskrýval nadšení Pavel Gala, který byl u samých začátků plánování a o dálnici bojuje už s šestým vedením radnice.

VIDEO: Řidiči mohou jásat. Dnes se otevřel most ve Šternberku, volná je také cesta ze Zábřehu na Šumperk

Dnešek přinesl řidičům v Olomouckém kraji dobré zprávy. Skončily opravy mostu ve Šternberku a doprava na hlavním tahu na Opavu je plně obnovená. Silničáři zároveň oznámili, že s předstihem zprovoznili mimoúrovňovou křižovatku u Postřelmova a bez...

Trasa dálnice D1 v úseku Říkovice-Přerov, řešená v rámci stavby 0136, je součástí budované sítě dálnic České republiky, která tvoří základní dopravní kostru čtyřpruhových komunikací. Dostavba D1, na kterou se roky čeká, čítá deset kilometrů a sto metrů, její součástí jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů. Stavbu má zajistit sdružení firem pod vedením společnosti Strabag, náklady dosahují takřka sedmi miliard korun.

„Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde v Přerově k zásadnímu zlepšení životního prostředí, což je pro naše město velmi důležité. Věřím, že rok 2022 je v tomto ohledu výjimečným, protože byl zprovozněn průtah městem a zároveň se začne se stavbou chybějícího úseku D1, který by měl být hotový do roku 2025,“ řekl pro web města přerovský primátor Petr Vrána (ANO).

Ředitelství silnic a dálnic ale již před časem očekávalo v souvislosti s D1 i další soudní tahanice. „Na D1 je napadán každý krok, který uděláme. Budeme si muset projít ještě soudním martyriem, rozhodnutí jsou občas nevyzpytatelné. Může se stát cokoliv, i v průběhu samotné realizace. Dokud nebude hotovo a neuvidím tam jezdit auta, tak se budu pořád bát, že to nedokončíme,“ pragmaticky prohlásil již dříve v podcastu ŘSD ředitel Radek Mátl po zkušenostech s řadou dalších situací na jiných dopravních stavbách v České republice.

Hodnocení článku je 98 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto skanska.cz

Štítky Doprava, dálnice, stavba, D1, silnice, ŘSD, Ředitelství silnic a dálnic, Přerov, Dluhonice, Děti země

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

D1 u Přerova se začne stavět před Vánoci. Zázrak se stává realitou, zní z magistrátu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.