Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Děti Země odmítají kácení stromů pro stavbu D1 u Přerova. Ekologové podali další odvolání

Ekologické spolky Děti Země a Krajina Dluhonice podaly odvolání proti kácení stromů a keřů na trase budoucí dálnice D1 u Přerova. Podle zástupců organizací nebude náhradní výsadba odpovídat zásahu do přírody. Na posledním chybějícím úseku páteřní komunikace v České republice už od ledna probíhají přípravné práce včetně porážení dřevin.

Kácení 408 stromů a keřů na ploše více než 7 hektarů povolil olomoucký magistrát v závěru minulého roku. Podle spolků Děti Země a Krajina Dluhonice má tento výrok překontrolovat krajský úřad Olomouckého kraje jako nadřízený odvolací orgán.

Ekologické organizace nesouhlasí s kácením dřevin i ve vegetačním období a dále nepovažují uloženou náhradní výsadbu za způsobenou ekologickou újmu za přiměřenou. Spolkům se také nelíbí, že olomoucký magistrát umožnil dřeviny kácet okamžitě.

D35 u Mohelnice má platné územní rozhodnutí. ŘSD bude řešit pozemky a stavební povolení

Pravomocné územní rozhodnutí má k dispozici ŘSD pro výstavbu dálnice D35 od Mohelnice směrem do východních Čech. Více než osmnáctikilometrový úsek má ulevit obcím v okolí frekventované silnice I/35, která už kapacitně nevyhovuje. Státní organizace...

„Státní investor se pokoušel získat povolení ke kácení během dvou a půl roku celkem třikrát, než se mu to loni před vánocemi povedlo. Olomoucký magistrát proto musel zákon o ochraně přírody a krajiny hodně ‚ohnout‘, neboť rozhodnutí je ihned vykonatelné, což je rarita. Navíc podle nás reálně k žádné přiměřené kvalitní náhradní výsadbě nedojde, jen papírově,“ tvrdí v tiskové zprávě předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Magistrát města Olomouce podle Dětí Země ukládá vysadit 855 kusů nových stromů a 25,7 tisíc nových kusů keřů. „Převážně má jít o těleso dálnice, kde dřeviny mají být ze zcela jiných důvodů, například z hygienických, estetických, protihlukových, ke zmírnění vlivu na krajinný ráz či k snížení znečištění ovzduší apod. Část dřevin má být také vysázeno v rámci plánu komplexních pozemkových úprav, ale ten ještě nebyl schválený a hlavně má vlastní mechanismus výsadby vegetace, kam náhradní výsadbu nelze řadit,“ tvrdí zástupci Dětí země.

Spolky nesouhlasí také s termínem náhradní výsadby, která má proběhnout ve lhůtě do dvou let po dokončení stavby. Dálnice D1 Říkovice – Přerov má být hotová na jaře 2026. „Tímto požadavkem se tak popírá základní princip, že nové dřeviny se mají sázet co nejrychleji od vzniklé ekologické újmy, to znamená správně se má hlavně sázet mimo těleso dálnice a nejpozději do dvou let po kácení,“ uvádí Patrik další námitku v odvolání Dětí Země a Krajiny Dluhonice.

Kácení lesoparku a odvoz ornice. Stavbaři už připravují území pro stavbu D1 u Přerova

Bagry, buldozery i motorové pily se naplno rozjely při přípravných pracích potřebných pro stavbu dálnice D1 u Předmostí do Říkovic. Zkompletování tuzemské páteřní komunikace má být hotové na jaře 2026. S výstavbou bude spojená také vyšší dopravní...

O odvoláních bude rozhodovat krajský úřad v Olomouci. „Měl by také posoudit, zda bylo možné povolit okamžitou vykonatelnost rozhodnutí o kácení, aniž by se muselo čekat na výsledek odvolacího řízení,“ poznamenal předseda Dětí Země.

Vedoucí odboru životního prostředí olomouckého magistrátu Petr Loyka řekl, že v řízení byly maximálně uplatněny zájmy ochrany přírody. „Náhradní výsadby byly vypočteny takzvanou kalkulačkou vytvořenou státní Agenturou ochrany přírody a krajiny s podporou nevládních organizací. Nekácí se ihned, ale až jsou pravomocná jednotlivá stavební povolení této jedné z nejvýznamnějších akcí v zemi. Doputovala k nám díky systémové podjatosti a my jsme postupovali vždy velmi transparentně,“ uvedl.

Podle Loyky je poslední úsek D1 u Přerova veřejně prospěšná stavba a olomoucký magistrát uplatnil zájmy ochrany přírody v maximální míře. „Občané Přerova nám neustále vyjadřují podporu, za což jim moc děkuji. Část pozemků pro výsadby uvolnila i řádně zvolená samospráva Přerova,“ doplnil Loyka.

Ekologické spolky podaly ještě v minulém roce také odvolání proti stavebním povolením na několik desítek objektů souvisejících s hlavní trasou. Jde například o úpravy polních cest či přeložky vodovodů. Ty jsou nyní předmětem odvolacího řízení, ve kterém je přezkoumává Krajský úřad Olomouckého kraje.

Na budoucí trase D1 z Předmostí do Říkovic probíhá v zimních měsících důležitá příprava v podobě zemních prací. „Stavba dálnice D1 nasadila vysoké tempo. Aktuální úkoly zní: vytyčení, sondování a zaměření inženýrských sítí, ochrana přejezdů stávajících sítí, zřízení sjezdů na staveniště, likvidace pařezů a vyvážení dřevní hmoty. Nepolevuje skrývka ornice, samozřejmostí je i úklid nečistot,“ uvedl k aktuálnímu stavu na staveništi mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

FOTOGALERIE: Stavba D1 u Přerova se pomalu rozjíždí. Město očekává větší zájem o investice a byty

Větší zájem o bydlení a investice v Přerově očekávají představitelé města po dokončení posledního úseku dálnice D1, která spojí Prahu a Brno s Ostravou. Stavba začala loni těsně před Vánocemi. Veledůležitá dálnice má být hotová na jaře v roce 2026. ...

Kromě odvolacích řízení se stavby D1 týkají i další z rozsáhlé série soudních jednání. Od prosince 2022 probíhají u Krajského soudu v Ostravě ještě dva soudní spory o zákonnosti dvou stavebních povolení, které vydalo Ministerstvo dopravy. Až na ministerstvo doputovalo stavební povolení právě kvůli námitkám ekologických spolků a obyvatel oblasti dotčené stavbou. Rozklady proti tomuto dokumentu ale resort po více než ročním posuzování zamítl a před Vánoci 2022 se mohlo oficiálně začít s dlouho očekávanou stavbou. Další soudní verdikt ke stavbě za sedm miliard korun se očekává za několik týdnů.

„V žalobách uvádíme, že chybí řada ochranných opatření, zejména vodních toků a krajinného rázu, a ve spisu nebyla nová rozptylová studie a ani nové posouzení vlivu imisí na veřejné zdraví. Soud by měl rozhodnut do konce dubna 2023,“ komentuje Patrik.

„Musíme doufat, že nás soudy podrží jako v minulosti. Doufám, že budou stejně rozhodovat i v budoucnu. Určité riziko si ale připouštět musíme. Komplikací pro stavbu by bylo rozhodnutí v neprospěch dálnice, tedy zrušení stavebního povolení. Ale chtěli bychom být optimisté a nevytvářet dopředu černé scénáře,“ prohlásil při slavnostním zahájení stavby D1 u Přerova generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Ředitelství silnic a dálnic

Štítky Doprava, stavba, dálnice, D1, D1 Přerov, soud, stavební povolení, Děti Země, ŘSD, Přerov, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Stanislav Indruch

Ti zatracení ekologičtí aktivisté už mě opravdu, pijí krev. Je jasné, žesl si nemůžeme zničit planetu, ale na druhou stranu dělat obstrukce kvůli několika stromům, které lze znovu vysázet, (konec konců, proč by se do toho nemohli zapojit sami, když jim zeleň tak leží na srdci) mi přijde dětinské. Celá tato problematika je v zákonech. Kdybychom měli zákon, který by ukládal každému, kdo takto namítá a zdržuje, uhradit škodu, vzniklou prodlením, v plné výši, rozhodně bychom byli dále a stavby, které jsou kvůli nesmyslům zdržovány, by byly dávno realizovány.

Čtvrtek, 23. února 2023, 16:18Odpovědět

Smazaný uživatel

Děti Země zbavit svéprávnosti a umístit do blázince. Společnosti by se náramě ulevilo :D

Středa, 22. února 2023, 13:25Odpovědět

Děti Země odmítají kácení stromů pro stavbu D1 u Přerova. Ekologové podali další odvolání  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.