V průběhu léta má dojít k rekonstrukci další části Jeremenkovy ulice nedaleko olomouckého vlakového nádraží, široká městská třída získá nový úsek cyklostezky až k obchodnímu domu Senimo. Úprava vznikne dopravním značením mezi vozovkou a parkovacími místy u krajnice, což kritizuje například spolek Za krásnou Olomouc. Podle projektu mají navíc tři přechody pro chodce nahradit takzvaná místa pro přecházení se středovým ostrůvkem.
Pondělí, 27. března 2023, 18:47
Novou podobu řeky Moravy v Olomouci od mostu u Bristolu proti proudu směrem na Lazce a Černovír mohou ovlivnit i místní občané. Návrh budoucí rozsáhlé úpravy vzejde z architektonické soutěže, kterou bude město vyhlašovat. Součástí podkladů pro...
Olomouc připravuje důležitou investici do rekonstrukce Jeremenkovy ulice v úseku od mostu přes řeku Bystřici nedaleko pošty u hlavního vlakového nádraží po křižovatku u obchodního domu Senimo. Dlouho chystaný projekt má podle architektů ze spolku Za krásnou Olomouc tři hlavní nedostatky. Prvním je nahrazení přechodů takzvanými místy pro přecházení, kde mají chodci nižší stupeň ochrany. Kvůli šířce ulice pak mají uprostřed Jeremenkovy vzniknout na třech místech středové ostrůvky, jeden také u křižovatky s ulicí Pasteurova nedaleko zastávky Na Špici.
Podle člena olomoucké komise architektury a zástupce opozičního hnutí STAN Davida Helcela je takový krok nevhodný. „Během průzkumu v dopravní špičce jsme zjistili, že tam přechází 50 lidí za hodinu a jezdí 1150 aut. Podle tabulkové normy tak vychází, že tam přechod dokonce být musí. To je dost silný argument. Za posledních pět let se tam nestala žádná nehoda, není důvod současné jednoduché řešení měnit. Navrhuje se technicistní řešení od stolu, které dostatečně nezohledňujete místní situaci,“ tvrdí člen spolku Za krásnou Olomouc. Současně oceňuje přístup nového vedení města, která přislíbilo, že situaci ohledně přechodů ještě na poslední chvíli před blížící se stavbou prověří.
„Místo řešíme celé minulé volební období. U nové koalice vnímáme, že by aktuální vedení radnice mohlo být sdílnější. Byli bychom rádi, kdyby si uvědomili, že takto zastaralé projekty se už opravdu nedají realizovat. Jsou to vyhozené peníze, které na dalších dvacet let prodlouží stávající nevyhovující stav. Myslím, že nějaká snaha tam bude, ale je to složité, taková změna chce hodně politické odvahy, aby vedení města donutilo úředníky pracovat jinak, než jsou mnoho let zvyklí,“ říká David Helcel.
Druhou problematickou součástí plánované úpravy je vedení pruhů pro cyklisty. Zatímco od nádraží k mostu u Bystřice je samostatný cyklistický pás, dál by měl vzniknout pouze vyznačením na vozovce. „Vedení cyklopruhů mezi pruhem pro auta a pruhem pro podélné parkování je i podle mého názoru problematickým prvkem návrhu úprav Jeremenkovy. Vychází však z filozofie, že úpravy se odehrají na stávající ploše komunikace. Přeřešení celého uličního profilu s výstavbou nových oddělených cyklostezek je o jiných penězích,“ reagoval na sociálních sítích náměstek olomouckého primátora a architekt Tomáš Pejpek (ProOlomouc) a dodal: „Odmítnout musím tvrzení o chaosu či matení cyklistů proto, že na Jeremenkově budou cyklostezky i cyklopruhy. Kdo někdy projížděl na kole například centrem Vídně ví, že ačkoliv se cyklista proplétá mnoha různě uspořádanými úseky cyklotras, jede rychle a bezpečně díky pečlivému designování každého metru cyklotrasy,“ zmiňuje Pejpek příklad z rakouské metropole.
Pátek, 24. března 2023, 18:57
Tady už jsou Velikonoce, usmívají se lidé v Šemberově ulici v historickém centru Olomouce. Místo již září pestrobarevnou jarní výzdobou. Ta vznikla jako sousedská aktivita, když místní obyvatelé postupně ozdobili malé břízy umístěné u domovních...
Člen krajské i městské komise pro dopravu Petr Daněk (STAN) tvrdí, že vytvoření samostatných cyklostezek by nemuselo být na Jeremenkově tak nákladné. „Za peníze na dům vznikne pouhá chatrč. Upravuje se poloha obrub v místě tří přechodů pro chodce, dokonce na cizí pozemek. Proto je to nakonec tak drahé a vlastně se to vyrovnává ceně za samostatnou stezku. Navíc na jedné straně jsou chodníky tak široké, že lze stezku pro chodce a cyklisty zřídit už nyní buďto pouze značkou a hmatným pásem, případně i předlážděním – zase jsme na finančně mnohem nižších položkách, a přitom mnohem komfortnějším řešení pro všechny cyklisty, včetně dětí,“ argumentuje odborník problematiku dopravy.
Spolek se zabývá také otázkou rozvoje zeleně a zasakování dešťové vody na Jeremenkově ulici, která je v územním plánu vedena jako městská třída. „V první části Jeremenkovy jsou japonské třešně sakury, budeme se snažit prosadit, jestli by šlo alej vysadit až k Senimu, což by bylo hodně příjemné. Ale je to otázkou vyjednávání mimo jiné kvůli vedení sítí,“ říká architekt a urbanista Helcel s tím, že projekty by se v budoucnu měly řídit zásadami modrozelené infrastruktury. To je podle náměstka Pejpka už v této fázi záměru na Jeremenkově složité, potřeba je totiž komplexnější a hloubkové pojetí úpravy.
Čtvrtek, 23. března 2023, 12:59
Loni dokončená etapa budování protipovodňových opatření v Olomouci získala ve své kategorii ocenění Vodohospodářská stavba roku 2022. Dílo za více než 650 milionů vznikalo 55 měsíců a proměnilo podobu okolí řeky Moravy. Při plnění primárního cíle...
„To je pravda, i v této fázi je alespoň možné jednat o změně vyspádování vozovky, aby voda tekla ke stromům a zbytek do kanalizace,“ navrhuje v otázce hospodaření s dešťovou vodou Helcel s tím, že podle zástupců spolku by bylo vhodnější ostrůvek i značení uskutečnit provizorním způsobem a začít pracovat na nové variantě projektu.
„Aktuálně prosazované řešení nebude ideální pro chodce, cyklisty ani auta. Projektují to dopravní inženýři, kteří takové urbanistické věci neumí řešit. Doufáme, že se Jeremenkova stane bodem obratu a všechny další projekty se budou dělat aktuální, a ne pět nebo i deset let staré. Snad rekonstrukce Jeremenkovy bude případně už poslední promarněná příležitost,“ s optimismem uzavírá David Helcel.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.