Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu proti právní moci stavebního povolení na poslední úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Stavba, která odvede tranzitní dopravu z města, tak může pokračovat. Na její dokončení netrpělivě čekají obyvatelé Přerova.
"Stavba 10,1 kilometru dlouhého úseku D1 na obchvatu Přerova tak může pokračovat podle harmonogramu bez přerušení," uvedl na sociálních sítích ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl. Žalobu podali tři obyvatelé přerovské části Dluhonice, přes jejíž okraj nová část dálnice povede.
Kritici již dlouhé roky upozorňují na to, že trasa budované dálnice vede příliš blízko obydlí, a některé z domů proto musely jít k zemi. Silničáři však na námitky části obyvatel Dluhonic a ekologických organizací nebrali ohled.
Dálniční úsek staví sdružení firem, cena je necelých sedm miliard korun. Stavba D1 u Přerova má trvat 39 měsíců, se zprovoznění silničáři počítají v březnu roku 2026. Stavba páteřní dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.
Středa, 3. května 2023, 15:47
Intenzivně se pracuje na posledním úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, stavba na začátku první stavební sezony získává jasné obrysy. Trasa dlouho připravované autostrády protíná i okrajovou část obce Dluhonice, kde začala demolice rodinných...
Poslední úsek dálnice uleví především obyvatelům Přerova, které zatěžuje tranzitní doprava. Přes město denně projedou tisíce automobilů a těžkých kamionů.
Pro stavbu dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi skončila předloni na podzim platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů. Podali je čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v závěru loňského roku v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a stavba mohla začít.
Ekologické organizace však koncem května upozornily na nezákonné kácení, předčasné zahájení stavby či nevyřešené majetkoprávní náležitosti.
"Po zahájení výstavby dálnice D1 u Přerova loni v prosinci jsme se obrátili na státní orgány, aby prověřily, zda se kácí na místech a v době podle vydaných rozhodnutí a zda se staví podle pravomocných stavebních povolení a s řádným právním titulem k pozemkům. Nyní zjišťujeme, že k závažným vadám docházelo, neboť ekologický dozor zřejmě neplní své úkoly, kácelo se i tam, kde se nemělo, a staví se i na pozemcích, které stále patří soukromým vlastníkům," uvedl nedávno v tiskové zprávě předseda Dětí Země Miroslav Patrik s tím, že upozornění na nesprávné postupy zaslali také místní občané.
Stanovisko silničářů není k dispozici, na zaslané dotazy nereagovali.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.