Zákaz vjezdu jízdních kol – oprava. Ze zánovních cyklostezek na Schweitzerově a Zikově ulici v Olomouci odstraňuje stavební technika asfaltový povrch. Místní lidé kroutí nad demolicí hlavou, podle města jde o reklamaci vadně zhotovených úseků. Cyklostezky v této lokalitě se s komplikacemi a kritikou nepotýkají poprvé.
Loni v květnu řešilo město Olomouc potíže s částí dokončované přestavby ulic Zikova a Schweitzerova. Lokalita na sídlišti se měnila kvůli vybudování tramvajové trati a vznikly také nové úseky cyklostezek. Ty měly být vytvořené ze speciálního červeného asfaltu, při kolaudaci ale povrch chyběl a patníky či poklopy kanálů nebyly zarovnané s podkladovou vrstvou. Město tuto část stavby odmítlo převzít a zabarvená směs se doplnila až po několika měsících.
S odstupem času se ukázalo, že ani odložení termínu nepřineslo kýžený výsledek. Na místo se vrátily bagry a červený asfalt na celé řadě úseků začaly vybourávat. „Oprava v rámci reklamace se netýká celé cyklostezky, ale pouze těch míst, kde firma porušila technologickou kázeň, proto povrch vykazoval vady. Tyto úseky teď v rámci reklamace opravuje. Stávající vadný povrch odstraní a bude nově položena červená vrstva,“ informovala mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.
Úterý, 7. března 2023, 16:01
Vyšlapané cestičky v trávníku, málo přechodů i zvláštní vedení cyklostezek. Obyvatelé sídliště v olomouckých městských částech Nové Sady a Povel už čtyři měsíce využívají kompletně přebudovaná veřejná prostranství ulic Zikova či Schweitzerova, kudy...
Ačkoliv náklady na opravu nevyhovujících částí cyklostezky nese zhotovitel stavby a městský rozpočet tak nezatíží, návrat stavební techniky a další omezení dopravy v jedné z nejlidnatějších částí Olomouce vyvolal rozsáhlou diskuzi na sociálních sítích. Komentující označovali bourání nové cyklostezky jako nekonečný příběh či Kocourkov.
„Jde o reklamaci části povrchu cyklostezky, který se začal drolit. Zhotovitelská firma vadu uznala a je povinna ji na své náklady odstranit do 20. srpna, poté může následovat smluvní pokuta,“ reagoval investiční náměstek olomouckého primátora Miloslav Tichý (ANO).
Podle Odboru dopravy olomouckého magistrátu by ale cyklostezky měly znovu sloužit kolařům ještě dříve. „Do 30. července by měl být odstraněn vadný povrch a do 6. srpna položen nový. V následujícím týdnu by pak mělo být obnoveno také vodorovné dopravní značení. V závislosti na počasí se samozřejmě může doba realizace oprav trochu změnit, zejména pokud by mělo nějak vydatněji pršet. Plán je ale takový, že omezení v místě oprav by mělo skončit do konce příštího týdne. Obnova vodorovného dopravního značení a piktogramů už by už pak neměla znamenat výrazné omezení,“ přiblížila mluvčí Doleželová.
Kromě aktuálního problému s povrchem cyklostezky je nákladně přebudovaná lokalita terčem kritiky místních i odborníků na urbanismus či problematiku bezpečnosti silničního provozu. Půlmiliardová kompletní úprava ulice a křižovatek měla být například zástupců dříve opozičního hnutí ProOlomouc či krajského koordinátora BESIPu Miroslava Charouze naprojektována důsledněji a podle aktuálních poznatků a trendů.
Motoristé se na Zikově musí porovnat s projíždějícími cyklisty, kteří část úseku jedou po vlastním pruhu vedle chodníku a následně vjíždějí do silnice, kde je pouze vyznačený informativní piktogram v jízdní dráze pro auta. Poté se zase vracejí do samostatného pásu. Ten je nyní ovšem rozkopaný. „Značení pro cyklisty je tam podle mě opravdu nebezpečné. Nelíbí se mi, že tam jsou nakreslené piktogramy a v prostoru křižovatek jsou zvýrazněné červeně. Z mého pohledu je to velmi nešťastné řešení. Vytváří to dojem, že cyklista tam má vyhrazený pruh, a přitom to není pravda. Na kolech jezdí i desetileté děti nebo elektrokoloběžkáři, kteří mají rádi svižnou jízdu a nemůžou reagovat včas,“ upozornil již dříve Miroslav Charouz a doplnil: „Je mi to velmi líto, když učíme děti na dopravních hřištích význam jednotlivých značek a pak zjistí v reálu, že je to úplný nesmysl. Červená barva psychologicky vyvolává pocit, že cyklista je tam nějakým způsobem chráněný. Ale žádnou takovou funkci to nemá. V širokém profilu ulice mohl být samostatný pruh pro cyklisty po celé trase a mohl být klid.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.