Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Trať pro rychlovlaky z Přerovska do Ostravy musí splňovat řadu požadavků obcí a úřadů

Na začátku roku 2026 plánuje Správa železnic zahájit výstavbu vysokorychlostní trati z Prosenic u Přerova přes Hranice do Ostravy. V přípravné fázi se bude muset vypořádat ještě s celou řadou požadavků, které vzešly z prvotního posouzení vlivu ohromné dopravní stavby na životní prostředí, tedy zjišťovacího procesu EIA. Připomínky se týkají například vibrací, hluku či ovlivnění krajinného rázu.

Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun, rozdělena je do dvou částí z Prosenic do Hranic a z Hranic do Ostravy. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků.

Záměr VRT Moravská brána přiblížila Správa železnic v několika videoklipech, projektanti plánovanou stavbu představují online i na setkáních s občany. Ministerstvo životního prostředí v závěru zjišťovacího řízení uvedlo celkem 14 bodů, které by měla objasnit a zahrnout další dokumentace procesu EIA, tedy zjišťování vlivu stavby na životní prostředí.

„Se samosprávami komunikujeme velmi intenzivně už od samotného počátku prací na studiích proveditelnosti. Při zpracovávání dokumentace pro územní řízení pro úsek Moravská brána I jsme společně s projektanty absolvovali desítky jednání se starosty a zastupiteli v regionech. Představovali jsme jim aktuální rozpracování projektu a v rámci technických možností jsme se snažili zapracovat jejich připomínky a podněty,“ řekl v jednom z klipů Tomáš Švanda, hlavní inženýr stavby VRT ze Správy železnic.

Ministerstvo životního prostředí ve zjišťovacím řízení rozhodlo, že obě části vysokorychlostního koridoru se mají sloučit do jednoho záměru, na který bude společná dokumentace EIA. Ostravský magistrát požaduje výstavbu protihlukových stěn a valů a výsadbu vzrostlé zeleně, aby se snížil dopad provozu vysokorychlostního koridoru na cenné oblasti CHKO Poodří. Podobný požadavek má také radnice v Hranicích, která chce navíc prověřit dopad zvýšené hlukové zátěže a vibrací na okolí vysokorychlostní trati. Obce se obávají i hustého provozu nákladních automobilů v době výstavby a požadují stanovení objízdných tras. „Většinu připomínek se podařilo vyřešit ku prospěchu všech. Chci poděkovat projektantům za vstřícnost a ocenit, že se nebáli jít mezi lidi v místních částích takzvaně do kotle a čelit mnohdy nepříjemným otázkám,“ poznamenal starosta Hranic Daniel Vitonský (ANO).

Mapy i 3D modely. Speciální VRTmobil představuje na Přerovsku plán trasy pro rychlovlaky

Po úvodních prezentacích v Česku vyrazil VRTmobil také na Moravu, a to na Přerovsko. Mobilní informační centrum Správy železnic představuje plány na výstavbu vysokorychlostní trati. Jeden z ořipravovaných úseků pod označením Moravská brána I povede...

Projekt Moravská brána počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč. Historické viadukty nedaleko Hranic mají po rekonstrukci sloužit jako železniční sjezdy z vysokorychlostní trati do Hranic. Součástí projektu jsou i protihluková opatření, která vzejdou z dokončované hlukové studie.

Nová vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy bude sloužit pouze osobním vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v zemi. Na vysokorychlostní trať přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Vysokorychlostní trať podle Správy železnic pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží. „Projednávání trasy dál pokračují. Definitivní návrh trasy představíme ještě letos,“ přislíbil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun, díky nim se jízdní doba mezi Prahou a Ostravou zkrátí na necelé dvě hodiny.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Afry CZ

Štítky Doprava, VRT, vysokorychlostní železnice, Moravská brána, Hranice, Prosenice, Ostrava, EIA, Olomoucký kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Trať pro rychlovlaky z Přerovska do Ostravy musí splňovat řadu požadavků obcí a úřadů  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.