Zářijové převedení dlouhodobých parkovacích karet pro rezidenty a abonenty do digitálního prostředí přinesl v Olomouci i několik nedostatků. Podle primátorova náměstka Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) se magistrát se slabinami nového e-shopu vypořádal. Záležitost se nyní týkala malého počtu olomouckých občanů či podnikatelů, v příštím roce už musí být služba nachystaná pro vydávaní parkovacích oprávnění pro tisíce majitelů vozidel v zónách širšího centra a na sídlištích.
Zavádění nové parkovací politiky v Olomouci vstoupilo se začátkem září do další fáze. Novinkou je například vyřizování dlouhodobého parkovacího oprávnění přes e-shop. Opoziční zastupitel Jan Holpuch upozornil na určité problémy, které se v tomto systému při spuštění vyskytovaly. Podařilo se službu správně nastavit?
Ano, drobné nedostatky jsme ještě řešili. Budou probíhat úpravy podle požadavků, které vzešly z ostrého provozu. Veřejnost by nějaké komplikace už neměla zaznamenat. Provoz e-shopu se nyní týká poměrně malého počtu držitelů parkovacích karet. Až se budou spouštět zóny C a D, tak bude nápor na informační systém daleko větší. Musíme být připravení, aby se nedostatky už neobjevovaly. Bez digitalizace procesu by se to množství žádostí, které nás čeká, nedalo zvládnout. Je to nutná podmínka.
Jak vnímáte důležitost komunikace plánovaných změn ze strany města směrem k občanům?
První kolo pro nás bylo poměrně velkým ponaučením, protože informace, která šla směrem k veřejnosti, nebyla úplně jasná. Změny se v tuto chvíli týkaly jen historického centra, ale reagovalo na ně už i hodně lidí z dalších zón C a D. Nedostali zcela jasné informace. Probíhá vyhodnocování první fáze informační kampaně. Budeme se snažit, aby se tato oblast v další etapě výrazně zlepšila.
Kritika plánované změny je už nyní značná. Věříte, že nastavení plateb přinese zlepšení dostupnosti parkování?
Zavádění parkovacích zón se nikde neobešlo bez prvotní poměrně negativní reakce veřejnosti. Ale poté, co ty systémy naběhnou a lidé si zvyknou, tak vnímají, že úprava plní funkci, kterou má. To znamená, že místní lidé snadněji zaparkují. Ohlasu se úplně nebojím v dlouhodobém pohledu. Ale musíme udělat všechno proto, aby nájezd na novou parkovací politiku byl co nejsrozumitelnější a jasný.
Pátek, 11. srpna 2023, 12:48
Další postup v zavádění dlouho připravované změny parkovací politiky schválilo vedení olomoucké radnice. Od září podraží dlouhodobé parkovací karty pro rezidenty ale i například podnikatele, kteří mají provozovnu v zóně placeného stání. Od příštího...
Podle opozice může být problematické také zpoplatnění motocyklů, se kterým se nyní v parkovací politice počítá. Je zde ještě možná změna?
K parkování motorek se budeme ještě vracet. Byla vznesena otázka, zda je vůbec nutné zpoplatňovat motorky, když někde zpoplatněné nejsou. Dále se uvažovalo, jestli motocykly dělit podle kubatury. Finální návrh ale byl, že budou zpoplatněné všechny. Ještě to budeme v průběhu podzimu jednou vyhodnocovat.
Zvažujete ještě u jiných specifických případů nějaké změny v nastavení parkovací politiky?
Zatím nemám informaci, že bychom se věnovali celkové revizi návrhu. V současnosti se snažíme nachystat informační systémy a dostatečné zázemí, které jsou za parkovací politikou, aby město hladce zvládlo přechod na novou koncepci. Zvýšili jsme v této oblasti míru kontroly, aby se případné nedostatky odhalily dříve.
Diskutovaným tématem je absence parkovacích domů či odstavných parkovišť. Jaké má město v této oblasti možnosti?
Vytipovali jsme tři lokality, kde se začnou chystat parkovací domy. S potřebnými kapacitami je to ale běh na dlouhou trať. S ohledem na finanční možnosti města není teď možné udělat to, co žádá opozice, tedy napřed vybavit město parkovacími domy a plochami park and ride a potom teprve spouštějte parkovací politiku. Ty věci musí jít vzájemně ruku v ruce. K financování přispěje například fond mobility.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.