Značné množství stížností zavalilo organizaci KIDSOK, která v Olomouckém kraji zajišťuje součinnost jednotlivých částí veřejné dopravy. Důvodem jsou zpoždění spojů na nedávno kompletně zmodernizované trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem. Regionální trať hlídá systémový zabezpečovač ETCS. V posledních týdnech ale dochází k poruchám a zařízení soupravy neočekávaně zastavuje.
Přelom října a listopadu se zřejmě velmi neblaze vryl nejen do paměti pracovníků Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK), ale také široké skupiny cestujících. Na trati Olomouc – Uničov – Šumperk musel dopravce odřeknout během tří dnů 23 vlaků, 40 spojů mělo zpoždění deset až třicet minut a dalších pět dokonce více než půlhodiny. Hlavním důvodem byly potíže s ETCS (European Train Control System), tedy jednotným evropským zabezpečovačem, který na regionální trati po loni dokončené rekonstrukci automaticky hlídá bezpečnost tak, aby se zamezilo zaváháním lidského faktoru. Již dříve došlo k několika menším potížím, nyní ale starostí s nespolehlivostí systému výrazně přibylo.
Olomoucký kraj nechal natočit i propagační video moderního rychlého úseku železnice s novými soupravami, ale v reálném provozu zkušenosti posledních dní zaostávají za atraktivním vyobrazením z videoklipu.
„Čísla z konce října a začátku listopadu jsou katastrofální a alarmující. Systém způsobuje, že se vlaky zastavují, aniž by do toho strojvedoucí mohl nějakým způsobem zasáhnout. Dráhy musí některé spoje odřeknout,“ upozornil Jozef Gaža z KIDSOK na Olomouckém dopravním fóru pořádaném Okresní hospodářskou komorou Olomouc.
Právě poslední říjen byl na trati zvané Uničovka pro dopravce i objednavatele služby, tedy Olomoucký kraj, noční můrou. Pro pasažéry za jediný den nedojelo patnáct vlaků. Podle zástupců hejtmanství situaci ještě zhoršuje také neinformovanost cestujících, kteří se o problémech dozvídají až s citelným časovým odstupem. „31. října se rozpadl celý nový dopravní koncept této trati a měli jsme extrémní množství stížností ze strany cestujících i starostů dotčených obcí,“ podotkl vedoucí Odboru řízení dopravy a dopravních systémů KIDSOK Josef Gaža.
Problémy už trvají delší dobu, podle Správy železnic je zde ETCS stále v pilotním provozu. Regionální železnice Olomouc - Uničov - Šumperk je jedinou tuzemskou tratí, na které mohou jezdit pouze vlaky vybavené zařízením jednotného evropského zabezpečovače. „Spolehlivost systému jako celku není možné ověřit jinak než v reálném provozu. Měsíčně se na Uničovce uskuteční zhruba 1 600 jízd vlaků a registrujeme zhruba 25 až 35 zastavení. To je úspěšnost kolem 98 procent. Naším cílem ale samozřejmě je, aby k takovým situacím nedocházelo vůbec,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Samotná příčina potíží je podle státní organizace kombinací různých vlivů. „Jedná se o poruchy na přenosové síti, umístění antén na vozidlech, poruchy palubní části ETCS, poruchy radioblokové centrály, chyba obsluhy na displeji strojvedoucího. O příčinách aktuálně intenzivně jednáme s každým dodavatelem, který zajišťuje přenosové sítě, radioblokové centrály, vozidla, palubní jednotky a řešíme je,“ doplnila mluvčí Eberl Friebová.
Pátek, 20. října 2023, 10:57
Celkem sedm moderních elektrických vlaků typu RegioPanter může sloužit na tratích v Olomouckém kraji. Mezi nimi je nově i první souprava vyrobená v šumperském závodě Škoda. Dohromady zbývá do regionu doručit dvacet třívozových jednotek, České dráhy...
Ředitel Drážního úřadu kvůli trablům s ETCS svolal i jednání všech zapojených firem a organizací ze železničního prostředí. V České republice je v tuto chvíli systém jednotného evropského vlakového zabezpečovače zaveden na více než 900 kilometrů tratí, příští týden SŽ plánuje slavnostní ukončení instalace systému na koridorové trati mezi Přerovem a Českou Třebovou. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích pohybuje 639. Do roku 2025 má být systém funkční na všech koridorových tratích v České republice. „ETCS je rozhodujícím moderním bezpečnostním prvkem, jehož zavedení požaduje i Evropská unie v rámci vytváření jednotného evropského železničního prostoru a k jehož zavedení jsme se zavázali také v Národním implementačním plánu ERTMS. Instalaci systému, který bude eliminovat lidské chyby, doporučují i závěry vyšetřování celé řady mimořádných událostí,“ uvedl Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
K trápení s ETCS se podle zástupců KIDSOK přidávají i potíže se zpožděním dodávek nových vlakových souprav RegioPanter. Kromě úvodního dolaďování a garančních oprav chybí některé další vlaky i kvůli nehodám na přejezdech. Výsledkem jsou komplikace při dodržování jízdních řádů kvůli použití vlaků s nižší rychlostí nebo přeplněnost souprav. Ta se navíc ještě umocňovala v případě odřeknutí vlaků kvůli chybnému zásahu ETCS. „Dochází ke zpoždění vlaků, nestíhají se obraty a podobně. Máme nyní zapůjčených šest dvouvozových jednotek RegioPanter z Moravskoslezského kraje. Ty zase někdy nestačí kapacitně, vlaky jsou přeplněné a jsou s tím spojené stížnosti,“ přiblížil Gaža na Olomouckém dopravním fóru.
České dráhy zatím obdržely 7 z 27 objednaných Regiopanterů. Další souprava má podle informací KIDSOK dorazit na konci listopadu a čtyři jednotky pak v průběhu prosince. Zbývajících patnáct vlaků pak má výrobce dodat v průběhu ledna až dubna příštího roku.
Středa, 25. října 2023, 20:26
Větší komfort má přinést navýšení počtu vagónů ve vlakových soupravách na trase mezi Zábřehem a Jeseníkem. Na zařazení více vozů se dohodli zástupci Olomouckého kraje a Českých drah. Změna bude v platnosti od nového jízdního řádu, který se pojí s...
V případě bezproblémového provozu je železnice i rychlejší alternativou dopravy oproti autu například ze Šumperka do Olomouce mají vlaky jezdit za přibližně půl hodiny. Nejen na sociálních sítích ale řada lidí upozorňuje na problémy spojené s nejistotou a zpožděními. „Spuštění Uničovky vnímám jako takový smutný příběh. Trať nejprve přitáhla poměrně významné počty cestujících, kteří určitě přesedlali i z individuální automobilové dopravy. Momentálně je ale problémy odrazují od cestování vlakem,“ posteskl si Gaža.
Nesnázemi na Uničovce se tak intenzivně zabývá i vedení Olomouckého kraje. „Cestující jsou nespokojení, a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji,“ prohlásil hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (Piráti a STAN).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.