Počasí dnes2 °C, zítra2 °C
Úterý 3. prosince 2024  |  Svátek má Svatoslav
Bez reklam

Olomouc koupí nové tramvaje za 315 milionů. Městem mají jezdit do dvou let

, aktualizováno 28. listopadu 2023, 12:13

Devět nových nízkopodlažních tramvají v příštích dvou letech dorazí do Olomouce, dopravní podnik dojednal zakázku za 330 milionů korun bez DPH. Osmdesát procent nákladů pokryje dotace. Vozový park projde obnovou, nicméně v krajském městě nepřibyde nový typ souprav. DPMO koupila tramvaje EVO1/o, které už v hanácké metropoli jezdí.

Jak se vám líbí? Olomoucké vánoční tramvaje jsou kompletně ve svátečním, mají nové polepy

V Olomouci se rozzářil nejen zelený symbol Vánoc na Horním náměstí, ale také tři tramvajové vozy, které budou ve svátečním hávu brázdit ulice města. Kromě světelné výzdoby tentokrát dostaly vánoční tramvaje také speciální tematické polepy.

Vedení Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) podepsalo smlouvu se společností Pragoimex na dodávku devíti tramvají typu EVO1/o za 315 milionů korun. Na dalších patnáct milionů pak podle kontraktu vyjde čtyřletý servis nových souprav. „Osmdesát jedna procent uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. Tento typ vozu už cestující v Olomouci dobře znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124,“ podotkla mluvčí DPMO Anna Sýkorová. Do výběrového řízení se podle zadávacích podmínek přihlásil jediný uchazeč, jinou nabídkou se tak DPMO nezabývalo.

Vůz s číslem 124 je nejnovějším přírůstkem tramvajové flotily v Olomouci, dorazil loni v lednu. Jak upozornil server zdopravy.cz, před dvěma lety vyšlo pořízení této tramvaje na 27,5 milionu, nyní už jeden vůz stál 35 milionů. Zakoupené soupravy budou disponovat i technickými a bezpečnostními novinkami. „Novinkou budou automatické sčítače cestujících, které doposud v žádné tramvaji nemáme. Zatím jsou pouze v nejnovějších autobusech, dále například revitalizační systém efektivního ničení škodlivých mikroorganismů – virů, bakterií a plísní v klimatizaci a také aktivní antikolizní systém, obdobný tomu, který využívá Dopravní podnik Ostrava,“ sdělila mluvčí.

Odstavování aut u Terna v Olomouci omezí závory. Situace byla neudržitelná, tvrdí zástupci supermarketu

Ještě před plánovaným rozšířením placených parkovacích zón v Olomouci řeší potíže s odstavenými auty prodejna Terno na okraji Olomouce. Podle zástupců společnosti si sem řada lidí zvykla parkovat svůj vůz přes pracovní dobu a kapacity chybí pro...

„Předmětem veřejné zakázky byl nákup vozů s oboustranným odbavováním cestujících, jsou to tramvaje, které primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tento typ tramvají je pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky oboustranným soupravám bylo možné v nedávné době například zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě. Vozy budou vybaveny klimatizací, automatickým systémem sčítání cestujících a také vyhřívanými sedačkami, které jsme minulý rok zkušebně instalovali do dvou vozů a cestující si je chválí,“ informoval na webu dopravního podniku Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO. Podle smlouvy má být zakázka kompletně dodána do dvou let. „Způsob a termíny dodání budou předmětem jednání s dodavatelem. Vozy budou dodávány postupně a předpokládáme, že první vůz bude dodán za rok,“ podotkla Sýkorová.

Technické parametry vozu EVO1/o
Hmotnost prázdného vozu: 21 900 Kg
Maximální šířka: 2,48 m
Maximální výška: 3,56 m
Délka: 16,6 m
Nejvyšší provozní rychlost: 50 km/h

Důvodem více než třistamilionové investice je podle mluvčí Sýkorové průběžná modernizace vozového parku, zajištění spolehlivosti a lepšího komfortu cestování. „Nově zakoupené vozy nahradí starší tramvaje, které už dosluhují a nesplňují současné požadavky na provoz městské hromadné dopravy jako je bezbariérovost vozů nebo klimatizace,“ vysvětlila již dříve mluvčí Dopravního podniku města Olomouce s tím, že nové vozy mají částečně nahradit vozy Astra, které už dosluhují a dlouhodobě je u nich problém s nedostupností náhradních dílů a vozy T3, které nejsou bezbariérové.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. „Vozy jsou plně nízkopodlažní, mají klimatizaci a umožňují nabíjení elektronických zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu,“ doplnila mluvčí Sýkorová.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dopravní podnik města Olomouce

Štítky Doprava, tramvaj, investice, nové tramvaje, tramvaj Olomouc, zakázka, DPMO, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Olomouc koupí nové tramvaje za 315 milionů. Městem mají jezdit do dvou let  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.