Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Parkovací plán pro Olomouc má trhliny, ukázala analýza. Rozšíření placených zón se odkládá

, aktualizováno 24. ledna 2024, 7:29

Návrh nového modelu parkovací politiky ve městě Olomouc prošel odbornou analýzou, která podle zástupců koaličního hnutí ProOlomouc ukázala na závažné nedostatky připravovaného systému. Ten má projít rozsáhlou revizí a rozšíření placených zón se tak má odsunout až na rok 2025.

Střet zájmů při fúzi kulturních institucí v Olomouci? Filharmoniky rozhořčilo pověření ředitele divadla

Značné rozhořčení nastalo v řadách hudebníků Moravské Filharmonie Olomouc (MFO) po oznámení jména manažera, který má vést proces spojení instituce s Moravským divadlem Olomouc (MDO). Stal se jím ředitel divadla David Gerneš a filharmonici tuto...

Olomoucká radnice si loni na podzim objednala expertní posouzení rozsáhlého záměru Českou parkovací asociací, na druhé lednové schůzi radní projednali výstupy z posudku. Přičemž zjištěné závěry část veřejnosti zřejmě potěší a část už méně. Nová parkovací politika byla na návrh primátorova náměstka Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) pozastavena, další placené zóny zatím tedy zatím zaváděny nebudou. „Důvodem jsou výsledky odborného posudku. Česká parkovací asociace vznesla vážné výhrady mimo jiné ke koncepci a provedení informačního systému a připomínky k tarifní politice či vymezení zón,“ uvedl na sociálních sítích náměstek pro oblast strategie a řízení Pejpek.

Zástupci hnutí ProOlomouc zdůraznili po jednání Rady města Olomouce zejména problematiku automatizovaných informačních systémů, které se připravují už několik let, ale stále je není možné spustit. Ze svého pohledu označili stav za zděděné problémy, v minulých volebních obdobích totiž byli v opozici. Proces pořizování rozsáhlé soustavy, která má zaznamenávat údaje o uhrazení krátkodobých i dlouhodobých poplatků za parkování, informace o přestupcích a další data, má projít revizí. „Je například těžko pochopitelné, že do zadávání nebyli zapojeni odborníci magistrátního IT či že může existovat smlouva bez sankcí,“ uvádí představitelé ProOlomouc.

Předběžné rozdělení města do jednotlivých zón a oblastí se zřejmě dočká změn. A – pěší zóna (zároveň oblast) | B – historické centrum (3 oblasti označené B1–B3) | C – širší město (8 oblastí označených C1–C8) | D – sídliště (6 oblastí označených D1–D6) Zdroj: olomouc.eu

„Jsem rád, že tento posudek vznikl, dostali jsme nezávislé posouzení toho, co jsme v posledních měsících jako rada města vnímali. Systém se nepodařilo ve složité technologické architektuře připravit tak, aby byl funkční. Ale myslím, že se neděje nic strašného ve smyslu toho, že se chceme vyvarovat chyb. Z jednání se zástupci České parkovací asociace vyplynulo, že problémy se týkaly i celé řady jiných měst, které odzkoušení a funkcionalitu nedotáhly. Dokud nebude systém technicky vyladěný a neuvidíme výsledky zátěžových testů, tak nechceme takové nedodělky uvádět do života a naštvávat tím spoustů nejen Olomoučanů, ale i dojížděcích lidí,“ komentoval výstupy z analýzy olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).

Jednosměrky a zrušená i nová parkovací stání. Doprava v části Olomouce má projít změnou

Problémy s průjezdností ulic a odstavováním vozidel na nedovolených částech ulic chce řešit olomoucká radnice v městských částech Nové Hodolany a Staré Hodolany a Bělidla. Město představilo vizi na změnu dopravního režimu hned v několika úsecích, ze...

Oblasti placeného parkování v Olomouci by se tak měly dočkat rozšíření nejdříve v roce 2025. Několik let chystaný rozsáhlý systém čeká důkladné přezkoumání. Přitom podle plánů z loňského léta měly první zóny širší centrum s označením C přecházet do placeného režimu od letošního dubna. „Jde o projekt, který se v jeho rozsahu nepodařilo uřídit mezi všemi, kteří se na tom podílejí. To neskrýváme, vznikl posudek, ze kterého se mohou kolegové poučit. Bude se rekonstruovat projektový tým, který to bude dávat dohromady. Od odborníků z asociace zaznělo, že každý dělal to, co měl, ale na centrální úrovni to bylo špatně zkoordinované,“ prohlásil primátor.

Zatímco lidé dojíždějící do Olomouce budou dál parkovat na většině území města zdarma, obyvatelé oblastí s výrazně nedostačující kapacitou parkovacích stání si budou muset na regulaci a potenciální řešení komplikované situace počkat. „Samotného mě to mrzí, vím jaké jsou dopady například v ulici Na Vozovce a v okolí, kde se kvalita života tak zhoršila tím, že tam není kde zaparkovat. Vnímám dnes spíš hlasy lidí, kteří volají potom, aby se placení za parkování zavedlo. Z některých čtvrtí se postupně stala odstavná parkoviště. Budeme se snažit, abychom řešení našli co nejdřív. Ale je potřeba zajistit hned několik systémů od různých dodavatelů, které se musí zintegrovat. Pokud nebudou spolupracovat, tak se problém násobí. Není to jen o tom, že kontrolní auto někde načítá SPZtky. Je to natolik robustní systém, že zasahuje prakticky do všech agend, které město nebo městská policie provozují,“ dodal Žbánek.

Jaký je váš názor na odklad změny parkovací politiky v Olomouci?

 
 
 
Celkem hlasovalo364 čtenářů
 

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, parkování, poplatky, zóna parkování, oblast parkování, analýza, posudek, parkovací automat, parkovací karty, parkovací politika, parkování Olomouc, Olomouc, městská policie

Parkovací plán pro Olomouc má trhliny, ukázala analýza. Rozšíření placených zón se odkládá  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.