Značné rozhořčení nastalo v řadách hudebníků Moravské Filharmonie Olomouc (MFO) po oznámení jména manažera, který má vést proces spojení instituce s Moravským divadlem Olomouc (MDO). Stal se jím ředitel divadla David Gerneš a filharmonici tuto skutečnost označují jako střet zájmů. Takový názor ale odmítá náměstek olomouckého primátora pro oblast kultury Viktor Tichák (Piráti a ProOlomouc).
Dlouho diskutovaný proces fúze divadla a filharmonie, dvou kulturních institucí zřizovaných městem Olomouc, vstoupil do další etapy. Vedení radnice schválilo jako manažera procesu ředitele Moravského divadla Olomouc Davida Gerneše, který má pracovat na naplnění vize města. Podle ní by se mělo divadlo spojit pod hlavičku jedné společné organizace, a to při zachování dvou orchestrů. Změna má přinést finanční úspory při zachování, nebo dokonce i zkvalitnění kulturní nabídky. Zejména v řadách filharmoniků ale panují obavy z propouštění, což navrhovala i expertní analýza, kterou si město nechalo zpracovat v loňském roce.
Čtvrteční setkání zaměstnanců MFO s náměstkem olomouckého primátora Viktorem Tichákem a ředitelem Davidem Gernešem se neslo podle zástupců odborové organizace filharmoniků nemalé rozčarování. „Jednotícím prvkem nespokojených hlasů zaměstnanců byl možný a vysoce pravděpodobný střet zájmů pana ředitele Gerneše. Dle filharmoniků totiž, jakožto současný ředitel MDO, není už z podstaty věci schopen dostát požadavku rovného přístupu k oběma organizacím v rámci následného procesu slučování a zdaleka nejen to,“ upozornil mluvčí ZO Unie MFO Jakub Látal.
Úterý, 16. ledna 2024, 15:02
Manažerem plánovaného spojení Moravského divadla Olomouc a Moravské filharmonie Olomouc bude ředitel divadla David Gerneš. Dlouho diskutovaná fúze kulturních institucí má podle vedení města přinést efektivnější fungování s nižšími náklady.
Tento pohled na věc ale nesdílí kulturní náměstek Tichák. „Osloveni pro tuto funkci byli oba ředitelé a pan Harman z filharmonie tuto nabídku odmítl. Jsem rád, že pan Gerneš ji přijal. Na setkání s filharmoniky několikrát zdůraznil, že bude kopat za divadlo i za filharmonii. Určitě se neobávám, že by byl proces fúze vychýlený ve prospěch některé z institucí. K oběma chceme přistupovat rovně, takové zadání má i manažer slučování,“ tvrdí Viktor Tichák.
Podle Gerneše bude v první fázi sloučení či splynutí probíhat podrobné prověřování možnosti samotného fungování modelu, který schválilo podle analýzy městské zastupitelstvo. „Cítím zodpovědnost za zachování obou tradičních značek, jejich autonomií a sociálního smíru. V prvé řadě budeme adekvátní úspory hledat ve využívání společných prostor a prostředků a v optimalizaci dodavatelských služeb,“ uvedl před nedávnem v prohlášení David Gerneš.
Cestou k odstranění potenciálního střetu zájmů mohlo být angažování externího manažera, který by řídil proces spojení divadla a filharmonie. „Kdyby to byl někdo zvenčí, tak to má své nevýhody, protože nezná celou problematiku. Druhou variantou by bylo najmout někoho nového, kdo by se musel s celou záležitostí nějakou dobu seznamovat. A z pohledu zaměstnanců by to mohlo být naopak z hlediska sociální citlivosti ještě horší řešení. Pan ředitel Gerneš má o situaci dlouhodobý přehled,“ podotkl náměstek.
Nelibost nad připravovanými změnami vyjádřili zástupci filharmoniků také otevřeným dopisem, který adresovali primátorovi města Olomouce Miroslavu Žbánkovi (ANO) a kopii zaslali také do médií. V něm mimo jiné žádají primátora o setkání a také o aktivní zapojení do celého procesu.
„Odbojná nálada je svým způsobem pochopitelná, každá změna způsobuje nějakou nedůvěru. Ta se dá vyvrátit jen tím, že se změna správně provede. Jsme teprve na začátku celého procesu a už nyní vše shazovat je podle mě přinejmenším předčasné. Mrzelo mě, že přístup na setkání už nebyl moc konstruktivní,“ komentoval Viktor Tichák.
Právě o opuštění konstruktivního přístupu k debatě píší filharmonici i v dopisu primátorovi. Podle mluvčího Látala je v plánu například odehrání abonentního koncertu v tričkách s nápisem My jsme MFO, či uspořádání speciálního vystoupení, jehož výtěžek chtějí předat jako symbolický příspěvek městu v tíživé situaci při financování kultury.