Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Tramvajová trať v Hodolanech potřebuje modernizaci. Vyšla by na stovky milionů

Vedení Olomouce a olomouckého dopravního podniku se zabývá otázkou potřeby nutné rekonstrukce tramvajové trati v městských částech Hodolany, Bělidla a Pavlovičky. Bez potřebného zásahu může být úsek v provozu už jen přibližně pět let. Náklady na modernizaci se blíží 300 milionům, navíc je nutné záležitost koordinovat se ŘSD.

Různými scénáři zachování provozuschopnosti ramene tramvajové trati od autobusového nádraží do Pavloviček se zabývá olomoucký dopravní podnik ve spolupráci s magistrátem. Podle odborných posouzení se životnost této infrastruktury již krátí. DPMO ale se zrušením této trasy nepočítá, ačkoliv statistiky vytíženosti spojů jsou zde poměrně nízké.

„O nahrazení tramvajového provozu autobusy v rámci dopravního podniku v této oblasti vůbec neuvažujeme. Problematiku řešíme z pohledu stávajícího stavu a otázky, do kdy by měla proběhnout rekonstrukce. Trať můžeme opravovat v rámci nějakých havarijních zásahů třeba dalších deset nebo dvacet let, ale bylo by to spíše vyhazování finančních prostředků. Domníváme se, že je lepší v horizontu pěti let provést zásadní rekonstrukci. Ať už středně těžkou opravou nebo ve spolupráci s městem ve formě modernizace. O této záležitosti je potřeba se začít bavit a shánět potřebné finanční prostředky,“ prohlásil před časem předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.

Dopravní podnik v Olomouci plánuje nákup 20 elektrobusů. Kde budou nabíječky?

Obnova vozového parku Dopravního podniku města Olomouce se netýká pouze tramvají, ale v brzké budoucnosti také autobusů. Dopravce počítá s pořízením dvacítky vozidel na elektrický pohon, elektrobusy se budou energii doplňovat průběžně při krátkých...

Potřebou řešení takřka havarijního stavu trati se zabývali na začátku února olomoučtí radní. „Rada města Olomouce vzala v úterý na vědomí zprávu o tramvajové trati v Hodolanech, která je na hranici provozovatelnosti. Příslušné odbory magistrátu i Dopravní podnik města Olomouce doporučují její celkovou modernizaci. Prvním krokem ke zlepšení technického stavu pouliční dráhy má být studie modernizace včetně nezbytných dalších zásahů, které vyvolá. Například stavební úpravy nástupních ostrůvků,“ uvedl Pavel Konečný z tiskového oddělení Magistrátu města Olomouce.

Situace je komplikovaná zejména z pohledu finančních nákladů a také kvůli poloze tramvajové trati ve středovém pásu silnice I. třídy číslo 46, která je součástí frekventované trasy z krajského města do Šternberku, Opavy, Bruntálu či řady menších obcí v okolí Olomouce. Dlouhé uzavření tohoto úseku pro přestavbu trati by dopadlo i na motoristy. Tímto úsekem projíždí ve všední dny i přes 19 tisíc aut denně.

Silnice je v majetku státu a spravuje ji Ředitelství silnic a dálnic, se kterým bude muset město jednat. Podle mluvčího olomouckého pracoviště ŘSD Miroslava Mazala zatím není zvažována varianta, kdy by se v ulicích u tramvajové trati prováděla současně s modernizací trati i rozsáhlejší oprava vozovek. „Představa společného provedení vyvolává řadu otázek ohledně vzniku kolon a komplikací dopravy po celé Olomouci. Snesitelnějším řešením jsou velkoplošné opravy povrchu, které do budoucna nelze vyloučit. Stejně tak výhledově počítáme i s opravou mostu přes řeku Bystřici na Hodolanské ulici, tato oprava také letos zatím není v plánu,“ komentoval situaci v lokalitě z pohledu ŘSD Mazal.

V minulých letech se řidiči vypořádávali v této oblasti s krátkodobějšími uzavírkami, které se pojily například s opravou železničního přejezdu v Divišově ulici. Rekonstrukce tramvajových kolejí a další prvků za stovky milionů korun by zřejmě představovala výraznější komplikace.

Šance na stavbu východního obchvatu Olomouce vzrostla. Čeká se na posudek geologické služby

Šance na stavbu východního obchvatu Olomouce, který blokuje ochranné pásmo vodního zdroje OLMA, vzrostly. Úřady chtějí celou věc znovu otevřít, čekají však na expertní posudek České geologické služby. Ten mohl být už dávno hotový, kdyby mlékárna...

„Přitom nemůžeme čekat na dobu, než vznikne souběžná rychlostní tangenta na Šternberk, ale životnost trati je zároveň odhadnuta jen na pět let,“ řekl olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO) s připomenutím dlouho plánovaného východního obchvatu Olomouce, který by měl z této oblasti dopravu odvést. Celý projekt se ale potýká s komplikacemi kvůli rozšířenému ochrannému pásmu vodního zdroje. ŘSD podle informačního dokumentu počítá s dokončením více než sedmikilometrové silnice v roce 2030, povolovací procesy ale teprve budou probíhat a předpokladem je vyřešení rozporu spojeného s ochranným pásmem vodního zdroje.

Samotná rekonstrukce má dvě hlavní varianty – opravu traťového svršku za 194 milionů z městského rozpočtu, případně nyní zřejmě preferovanější alternativu komplexnější modernizace za 274 milionů korun. Část této sumy by ale mohla pokrýt dotační podpora. „Aby se město mohlo o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit a provést do konce roku 2028. Nebo riskovat odsunutí do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů Evropské unie po roce 2027,“ podotkl mluvčí Konečný. Dopravní podnik pro období dlouhé výluky připravuje i variantu provizorní tramvajové úvrati u autobusového nádraží, čímž by v průběhu rekonstrukce zajistil obslužnost jednoho z olomouckých dopravních terminálů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Ředitelství silnic a dálnic

Štítky Doprava, investice, stavba, oprava, modernizace, tramvajová trať, tramvaj Hodolany, modernizace trati, Olomouc, ŘSD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tramvajová trať v Hodolanech potřebuje modernizaci. Vyšla by na stovky milionů  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.