Počasí dnes2 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Šance na stavbu východního obchvatu Olomouce vzrostla. Čeká se na posudek geologické služby

Šance na stavbu východního obchvatu Olomouce, který blokuje ochranné pásmo vodního zdroje OLMA, vzrostly. Úřady chtějí celou věc znovu otevřít, čekají však na expertní posudek České geologické služby. Ten mohl být už dávno hotový, kdyby mlékárna uvolnila svá hydrogeologická data.

Stavbu východního obchvatu Olomouce, který by odvedl tranzitní dopravu z Holice, Hodolan, Bělidel, Chválkovic, Pavloviček a Týnečka, blokuje ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny OLMA, podle kterého je v celé lokalitě přípustná pouze výstavba vodohospodářských zařízení a jakékoliv terénní úpravy jsou možné pouze se souhlasem OLMY jako provozovatele vodního zdroje. 

"Nyní čekáme na expertní posouzení od České geologické služby. Jde nám především o to vědět, jak velké území je nutné z pohledu ochrany vody chránit a které činnosti v něm by mohly vodu ohrozit. Olma nesouhlasí s využitím hydrogeologických dat a posudků, jež pořídila a uhradila, což musíme respektovat. Kdyby Česká geologická služba mohla data pořízená Olmou použít, tak její posouzení už máme na stole," popsal současnou situaci vedoucí odboru životního prostředí na olomouckém magistrátu Petr Loyka.

Jakmile magistrát posudek obdrží, hodlá diskutované ochranné pásmo vodního zdroje mlékárny OLMA z roku 2020 znovu otevřít. "Odstraníme ten problematický souhlas Olmy s činnostmi v území a stanovíme podmínky. Neseme odpovědnost za ochranu vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti tohoto konkrétního zdroje," dodal Loyka.

OLMA neuspěla s dalším ochranným pásmem. Hrozila stavební uzávěra části Olomouce, oddechli si investoři

Mlékárna OLMA z koncernu Agrofert neuspěla s rozšířením ochranného pásma vodního zdroje, které by podle developerů mohlo znamenat faktickou stavební uzávěru celé západní části Olomouce. Jiné ochranné pásmo nyní blokuje výstavbu důležitého východního...

Společnost OLMA odmítla, že by jakkoliv blokovala nebo oddalovala výstavbu východní tangenty Olomouce. 

"Pokud jde o iniciativu Magistrátu města Olomouce, Odboru životního prostředí, který požádal o expertní posouzení předložených podkladů Českou geologickou službu, pak společnost OLMA neudělila souhlas s využitím jí zadaných odborných posudků, neboť jsou výhradně předmětem vedeného řízení o rozšíření ochranného pásma vodního zdroje, které je neveřejné," vysvětlil Pavel Heřmanský, mluvčí holdingu Agrofert.

Mlékárna OLMA patří do skupiny Agrofert, kterou v minulosti přímo ovládal Andrej Babiš z ANO. Agrofert je proti jakýmkoliv změnám ochranného pásma. 

"Trasa tangenty je v přímém střetu s ochranným pásmem vodního zdroje. OLMA si neklade za cíl blokaci výstavby východní tangenty a uvědomuje si naléhavost řešení dopravní obslužnosti v této části města. V situaci, kdy však není vodnímu zdroji poskytnuta ochrana v rozsahu, v jakém je právními předpisy garantována, se cítí být povinna hájit zákonem akcentovanou ochranu podzemních vod úzce spjatou s další existencí společnosti a jejím postavením na trhu coby významného zpracovatele mléka a především zaměstnavatele," uvedla OLMA ve stanovisku, které poskytl mluvčí Heřmanský.

Úřady pod tlakem. Kvůli východnímu obchvatu Olomouce padla žaloba, do věci se vloží i ministerstvo

Tlak na prosazení veledůležitého východního obchvatu Olomouce se zvyšuje. Nejenom tuto stavbu totiž blokuje ochranné pásmo vodního zdroje, jeden z postižených developerů nyní kvůli tomu podal žalobu. Do celé věci se navíc hodlá vložit ministerstvo...

Vedoucí odboru životního prostředí Loyka upozorňuje, že případná stavba východního obchvatu Olomouce bude svázana velmi přísnými požadavky. "Všichni zainteresovaní musí počítat s tím, že umístění a založení stavby, vlastní provedení stavby a provoz motorových vozidel, to vše musí být propracováno tak, aby voda nebyla ohrožena. Technologie na to k dispozici jsou. Přísné požadavky na ochranu vod tangentu prodraží, ale v zemi směřující k ústavní ochraně vody, kterou schválila vláda, to považuji za standardní postup," vysvětlil Loyka.

Východní obchvat Olomouce uleví tisícům obyvatel Holice, Hodolan, Bělidel, Chválkovic, Pavloviček a Týnečka, kudy denně projede přes dvacet tisíc automobilů a kamionů. Bude mít délku přes sedm kilometrů, most, čtyři pruhy a tři mimoúrovňové křižovatky. Součástí jsou přeložky a úpravy silnic nižších tříd, účelových komunikací, polních cest a komunikací pro pěší a cyklisty. Tangenta přijde na zhruba tři miliardy korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto třiarchitekti, Ředitelství silnic a dálnic ČR

Štítky tangenta, obchvat, východní, Olomouc, OLMA, ochranné pásmo, stavba, Česká geologická služba, Agrofert, životní prostředí, Holice, Hodolany, Chválkovice

Šance na stavbu východního obchvatu Olomouce vzrostla. Čeká se na posudek geologické služby  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.