Jednokolejka z Olomouce do Uničova byla vybrána pro pilotní provoz pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače. V říjnu minulého roku byly ale s tratí potíže, kdy systém špatně vyhodnocoval situaci a vlaky nouzově zastavoval. Podle Správy železnic už systém funguje správně.
Na takzvanou Uničovku vyjede týdně až pětistovka osobních a spěšných vlaků. „Všechny už více než rok jezdí pod výhradním dohledem ETCS. Od konce listopadu loňského roku zaznamenala Správa železnic pouze jednotky případů týdně, kdy evropský zabezpečovač z různých technických příčin způsobil nouzové zastavení vlaků,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, podle kterého tak systém plnil svojí funkci ve více než 99 procentech případů.
Středa, 14. února 2024, 12:09
Popeleční středou, která letos připadla na 14. února, lidé zahajují postní dobu. Ze mší, které se v tento den konají, odcházejí křesťané s takzvaným popelcem, znamením popela na čele. Lidé tímto symbolicky vstupují do čtyřicetidenního období půstu,...
Na konci října zavalilo množství stížností organizaci KIDSOK, která v Olomouckém kraji zajišťuje součinnost jednotlivých částí veřejné dopravy. Na trati Olomouc – Uničov – Šumperk musel dopravce odřeknout během tří dnů 23 vlaků. Čtyři desítky spojů měly zpoždění deset až třicet minut a dalších pět dokonce přes půl hodiny.
Hlavním důvodem byly tehdy potíže s jednotným zabezpečovacím systémem ETCS (European Train Control System). Ten na regionální trati hlídá bezpečnost tak, aby se zamezilo zaváháním lidského faktoru. Během celého roku došlo k několika potížím, v říjnu ale došlo k jejich výraznému nárustu. „Čísla z konce října a začátku listopadu jsou katastrofální a alarmující. Systém způsobuje, že se vlaky zastavují, aniž by do toho strojvedoucí mohl nějakým způsobem zasáhnout. Dráhy musí některé spoje odřeknout,“ upozornil tehdy Jozef Gaža z KIDSOK na Olomouckém dopravním fóru pořádaném Okresní hospodářskou komorou Olomouc.
Kvůli fiasku systému svolal ředitel Drážního úřadu jednání všech zapojených firem a organizací ze železničního prostředí.
Za poslední lednový týden měl podle správy systém vykázat stoprocentní funkčnost. „Zaznamenali jsme sice jedno nouzové zastavení vlaku, to však bylo kvůli poruše přejezdu. ETCS v tomto případě zafungoval správně,“ doplnil mluvčí.
Během listopadu využilo trať 507 vlakových spojů týdně, celkem tedy přes dva a půl tisíce. Za tuto dobu vykázala Správa železnic celkem 55 případů, kdy musel vlak zastavit z důvodu dočasné nedostupnosti ETCS. Za prosinec se jednalo pouze o sedm případů. V lednu zase o 12.
Středa, 14. února 2024, 15:06
Kardiologové z Fakultní nemocnice v Olomouci provedli vůbec první implantaci kardiostimulátoru pro takzvanou fyziologickou stimulaci srdce v ČR. Pacientkou byla devětasedmdesátiletá žena se srdeční arytmií. Jde o novou metodu stimulace srdce, která...
Nesnázemi na Uničovce se zabývalo i vedení Olomouckého kraje. „Cestující jsou nespokojení, a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji,“ prohlásil hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN).
Jisté připomínky k trati mělo i vedení Uničova. „Jednalo se o délku spouštění a vypouštění závor, zejména v době dopravní špičky na Šumperské ulici. Tam je situace dlouhodobě velice obtížná v tom, že železniční stanice se nachází v krátké vzdálenosti od sebe a ten dojezd vlaku a jeho výjezd ze stanice je hodně prodloužen,“ vysvětlil starosta Uničova Radek Vincour (ODS) s tím, že měli ještě další připomínky k podobě stavby. „Ale to všechno bylo chápáno jako nemožné ze strany provozovatele železniční cesty,“ dodal.
V polovině ledna provedla Správa železnic zátěžové testy jednotného evropského systému na koridorovém úseku z Břeclavi do Starého Města u Uherského Hradiště. „Do konce letních prázdnin plánujeme provést dalších šest testů, které pokryjí všechny úseky, na nichž dojde od začátku příštího roku k zavedení provozu pod výhradním dohledem ETCS,“ podotkl mluvčí Gavenda. „Zkoušky se zaměří na ověření funkčnosti nastavení systému, například správnou obsluhu zařízení a komunikaci mezi dopravcem a řízením provozu,“ dodal v závěru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.