Dopisem adresovaným ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) chtějí přerovští radní apelovat na úpravu trasy vysokorychlostní železniční trati, která má v budoucnu vést katastry místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Vedení Přerova žádá vybudování dvoukilometrového tunelu, aby nedošlo k poškození přírody, životního prostředí a vycházkové lokality u města.
„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela,“ řekl přerovský primátor Petr Vrána (ANO) poté, co byli zastupitelé města seznámeni s trasou, kudy by měly nově jezdit vlaky. „Radní města Přerova se ve čtvrtek 22. února usnesli, že požádají dopisem ministra dopravy, Správu železnic a Stavební správu vysokorychlostních tratí, aby se tato trasa řešila tunelovou variantou, tak jak bylo už dříve několikrát avizováno a požadováno,“ informovala mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová.
V Olomouckém kraji by se měly nejprve stavět úseky VRT Moravská brána I a II, které jsou vymezeny od Prosenic u Přerova k Hranicím a poté do Ostravy-Svinova. Stavba obrovského projektu se má rozběhnout kolem roku 2026. Zatím v ranější fázi příprav je VRT Haná, která má v dlouhodobém horizontu vést od Moravské brány I kolem Přerova do Brna. Zahájení stavby předpokládá Správa železnic podle svých webových stránek po roce 2040.
Představitelé Přerova po seznámení s navrhovanými řešeními upozorňují, že vysokorychlostní trať vedené v hlubokých zářezech by poškodila životní prostředí této lokality.
Trasa by podle navrhovaných řešení procházela v hlubokých zářezech v místech, která jsou z hlediska kvality životního prostředí nenahraditelná. „Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově a tím by byla celá oblast znehodnocena,“ popsal na webu města vedoucí Odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.
Pátek, 23. února 2024, 09:08
Vylepšení až za přibližně osm milionů korun by se měl v několika etapách dočkat městský kamerový dohlížecí systém v Přerově. První fáze modernizace proběhne v letošním roce, kdy soustava kamer využívaná především městskou policií získá i nové...
Za vhodné a citlivé řešen považují zástupci města vybudování přibližně dvoukilometrového tunelu. „Budeme proto požadovat, aby došlo k přepracování projektu a tím ke kompromisu. Dopis z radnice bude odeslán v nejbližších dnech,“ doplnil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO). Ten zároveň zdůraznil, že není cílem Přerova stavbu blokovat. „Uvědomujeme si, co přinese vysokorychlostní trať našemu regionu. Díky lepší dostupnosti vzniknou nová pracovní místa a další služby, budeme moct cestovat mezi městy a kraji rychleji a pohodlněji. Navíc jde o ekologický způsob dopravy,“ uvedl náměstek Navrátil.
Podle Marka Pinkavy ze Správy železnic bylo částečné vedení trasy v tunelu v minulosti prověřované, stavba pod povrchem by měla podle prvotních předpokladů státní organizace délku přibližně tři kilometry. „Vícenáklady na tunelové řešení oproti vedení trasy po povrchu jsou řádově miliardy korun. Je to však vždy otázkou konkrétní kalkulace v konkrétním případě. Při výrazných zemních pracích u povrchové varianty může být vedení trati v tunelu srovnatelné,“ sdělil v závěru loňského roku náměstek pro přípravu oblasti jih ze Stavební správy vysokorychlostních tratí.
K tématu vysokorychlostní trati u Přerova se vyjadřoval ministr Kupka také na prosincovém krajském zastupitelstvu. „S jednotlivými zástupci obcí a městem Přerov budeme řešit jakým způsobem co nejlépe projít územím. Jsme si vědomi citlivosti celé krajiny v místě Čekyňského kopce s kótou 307 metrů i toho, jak dlouhý by tunel musel být. Vnímáme také i to, co bude výhodnější z hlediska životního prostředí a okolní zástavby. Je na nás, abychom společně zhodnotili variantu, která bude nejen ekonomicky únosná, ale i vhodná z hlediska lidí žijících v okolí a zároveň zásahu do hydrogeologických poměrů. To je také jeden z velmi významných faktorů,“ komentoval ministr dopravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.